Folklore schreef:
Ik was eigenlijk wel benieuwd of iemand weet hoe het kan dat je veilig bent in de stopweek. Ik heb wel gelezen dat je een soort reserve opbouwt in de 3 weken dat je de pil slikt, maar wat is die reserve dan in je lichaam? Me curious.
Ik heb even mijn biologieboek geraadpleegd. De pil bevat oestrogeen en een progestageen hormoon (deze namen mag je wel direct weer vergeten). Het laatste komt overeen met progesteron. Progesteron remt de afgifte van twee andere hormonen, die de eisprong stimuleren. Door deze remming, kan er geen eisprong plaats vinden. Daardoor ben je eigenlijk de gehele cyclus veilig (doordat er geen eisprong kan plaats vinden), tenzij je een keer de pil vergeet. Dan is het risico op een zwangerschap hoger. Soms heb je wel uitzonderingen op die regel van veiligheid, bijvoorbeeld als men medicatie slikt of er iets anders voor een verstoring van de hormoonregeling zorgt. Dus het beste is altijd nog dubbel veilig doen. Pil + condoom bijv.
Trouwens. Skylla --> Unsun. Dominant.
Don't fashion me into a maiden that needs saving from a dragon. I am the dragon, and I will eat you whole.