• Voor het officiële SOTY/FOTY-topic, klik hier.




    Hierbij het onofficiële motiveer- en praattopic voor SOTY en FOTY 2018! Hier kan je met elkaar praten over je verhaallijn, vragen om tips en tricks, do's en don't's, elkaar peper in de reet stoppen om door te gaan met schrijven!

    Kraak hier niemands ideeën af en ga respectvol met elkaar om. Opbouwende kritiek is altijd beter dan een idee compleet de grond in duwen.


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Necessity schreef:
    Die wonderkip klinkt alsof ik hem ook nodig heb haha.

    Moet ik trouwens bang worden hoeveel makkelijker ik vanuit de volledig doorgedraaide persoon (die momenteel behoorlijk naar een psychopaat begint te neigen) schrijf dan vanuit de ander?

    En even een vraagje aan jullie: als er vanuit twee pov's geschreven wordt, moet het volgens jullie dan echt om en om met hoofdstukken? Of kan je ook eerst drie hoofdstukken vanuit A schrijven, dan 1 B, dan 1 A, dan 2 B ofzo?

    Vanuit eerste of derde?

    Vanuit eerste persoon vind ik iedere volgorde prima, mits de pov's wel per hoofdstuk zijn gescheiden (dus niet halverwege het hoofdstuk opeens switchen naar de ander). Dat vind ik altijd wat rommelig, maar goed, dat is een persoonlijke mening haha.

    Vanuit derde persoon vind ik het minder erg (ik bedoel dan niet als alwetende verteller), maar dat is meer omdat ik zelf ook de neiging heb om dan snel naar een ander te switchen zodat je zijn mening ook weet :')


    She was acting pretty, thought she owned the city. Someone should've told her that pretty ain't a job.

    Necessity schreef:
    Die wonderkip klinkt alsof ik hem ook nodig heb haha.

    Moet ik trouwens bang worden hoeveel makkelijker ik vanuit de volledig doorgedraaide persoon (die momenteel behoorlijk naar een psychopaat begint te neigen) schrijf dan vanuit de ander?

    En even een vraagje aan jullie: als er vanuit twee pov's geschreven wordt, moet het volgens jullie dan echt om en om met hoofdstukken? Of kan je ook eerst drie hoofdstukken vanuit A schrijven, dan 1 B, dan 1 A, dan 2 B ofzo?


    Ik denk dat je vooral moet doen wanneer iets belangrijker is. Het kan bijvoorbeeld zijn dat het verhaal begint met persoon A, en dat die later B pas ontmoet, en je daarna pas vanuit B gaat schrijven.


    Zoek en je zult vinden. Vindt je het niet, dan is het zoek.



    Niet wanneer ik schrijf :')


    She was acting pretty, thought she owned the city. Someone should've told her that pretty ain't a job.

    Ik geef m'n Piet Paulusma story op denk ik guys. Examens en Piet (en Frank) gaan niet goed samen. Als iemand hem over wilt nemen 😂


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    AriChibi schreef:



    Niet wanneer ik schrijf :')


    +1000
    Weet jij toevallig hoe ik die gewoon kan wegklikken dat ik hem niet wil doen? Want als ik update gaat mijn laptop dom doen op stand-by modus haha (iets met lenovo drivers lol)

    ugh, het schrijven schiet niet veel op


    A to the Z

    AriChibi schreef:
    (...)
    Vanuit eerste of derde?

    Vanuit eerste persoon vind ik iedere volgorde prima, mits de pov's wel per hoofdstuk zijn gescheiden (dus niet halverwege het hoofdstuk opeens switchen naar de ander). Dat vind ik altijd wat rommelig, maar goed, dat is een persoonlijke mening haha.

    Vanuit derde persoon vind ik het minder erg (ik bedoel dan niet als alwetende verteller), maar dat is meer omdat ik zelf ook de neiging heb om dan snel naar een ander te switchen zodat je zijn mening ook weet :')


    Vanuit de derde persoon.
    Ik was ook niet van plan om halverwege een hoofdstuk te wisselen haha. Dat is gewoon onduidelijk :')

    Bedankt voor jullie antwoorden ^^ dat stelt me al een hoop gerust, want hoewel de intentie 1 om 1 is, gaat dat vast niet altijd kunnen omdat iets per se vanuit A moet en dan hoef ik tenminste niet een geforceerd hoofdstuk vanuit B ertussen te proppen :'D


    The purpose of a writer is to keep civilization from destroying itself.

    Ik zet mezelf ertoe om even te schrijven en gewoon morgenochtend te herschrijven, want anders is het pure prut


    all because i liked a girl

    Pixielisje schreef:
    (...)

    +1000
    Weet jij toevallig hoe ik die gewoon kan wegklikken dat ik hem niet wil doen? Want als ik update gaat mijn laptop dom doen op stand-by modus haha (iets met lenovo drivers lol)

    ugh, het schrijven schiet niet veel op


    Geen idee! Windows is tegenwoordig heel opdringerig met z'n updates, ook al snap ik het ook wel ivm veiligheidsredenen enzo. Zelf wacht ik gewoon totdat hij me forceert om te updaten 😂


    She was acting pretty, thought she owned the city. Someone should've told her that pretty ain't a job.

    Lezen jullie liever ik de tegenwoordige ik-persoon of verleden tijd?
    Ik ben begonnen met een semi-proloog in de verleden ik-persoon, maar was toen van plan om de echte hoofdstukken in tegenwoordige ik-persoon te schrijven (afwisselende personages). Nu merk ik wel dat ik vaak vanzelf switch naar de verleden tijd, omdat ik het toch natuurlijk vind om te schrijven.
    Dus nu weet ik niet echt wat te doen. Zal ik gewoon verder gaan in TT of zou ik dat hoofdstuk dat al online staat, gewoon omzetten naar de verleden tijd ik-persoon enalles dan verleden tijd schrijven?


    A to the Z

    Pixielisje schreef:
    Lezen jullie liever ik de tegenwoordige ik-persoon of verleden tijd?
    Ik ben begonnen met een semi-proloog in de verleden ik-persoon, maar was toen van plan om de echte hoofdstukken in tegenwoordige ik-persoon te schrijven (afwisselende personages). Nu merk ik wel dat ik vaak vanzelf switch naar de verleden tijd, omdat ik het toch natuurlijk vind om te schrijven.
    Dus nu weet ik niet echt wat te doen. Zal ik gewoon verder gaan in TT of zou ik dat hoofdstuk dat al online staat, gewoon omzetten naar de verleden tijd ik-persoon enalles dan verleden tijd schrijven?

    Ik lees sowieso liever verleden tijd, maar ik zou doen wat voor jou het beste aanvoelt.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Confession Of The Day:
    To be honest ben ik in verleden tijd gaan schrijven, omdat ik zo het minst dt-fouten maak.
    Om eerlijk te zijn zou ik niet weten wat ik zelf fijner vind om te lezen. Nog nooit zo over nagedacht.


    To love another person is to see the face of God. - Victor Hugo

    Pixielisje schreef:
    Lezen jullie liever ik de tegenwoordige ik-persoon of verleden tijd?
    Ik ben begonnen met een semi-proloog in de verleden ik-persoon, maar was toen van plan om de echte hoofdstukken in tegenwoordige ik-persoon te schrijven (afwisselende personages). Nu merk ik wel dat ik vaak vanzelf switch naar de verleden tijd, omdat ik het toch natuurlijk vind om te schrijven.
    Dus nu weet ik niet echt wat te doen. Zal ik gewoon verder gaan in TT of zou ik dat hoofdstuk dat al online staat, gewoon omzetten naar de verleden tijd ik-persoon enalles dan verleden tijd schrijven?


    Schrijf in de tijd die het natuurlijkst voor je aanvoelt.^^


    The soul needs autumn.

    Pixielisje schreef:
    Lezen jullie liever ik de tegenwoordige ik-persoon of verleden tijd?
    Ik ben begonnen met een semi-proloog in de verleden ik-persoon, maar was toen van plan om de echte hoofdstukken in tegenwoordige ik-persoon te schrijven (afwisselende personages). Nu merk ik wel dat ik vaak vanzelf switch naar de verleden tijd, omdat ik het toch natuurlijk vind om te schrijven.
    Dus nu weet ik niet echt wat te doen. Zal ik gewoon verder gaan in TT of zou ik dat hoofdstuk dat al online staat, gewoon omzetten naar de verleden tijd ik-persoon enalles dan verleden tijd schrijven?


    Ik schrijf eigenlijk standaard meteen in de verleden tijd, met derde persoon vind ik dat ook fijner om te lezen. Met de ik-persoon vind ik verleden tijd ook fijner.


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Awww superlief dat jullie allemaal zo meteen reageren en helpen!
    Dit topic is echt zo een goede steun <3
    Ik switch dan maar gewoon naar de verleden tijd. Aangezien ik toch altijd automatisch zo ga schrijven, haha (en idd minder dt fouten haaahaha yesss win-win)


    A to the Z

    THEOVERSLEPT schreef:
    Confession Of The Day:
    To be honest ben ik in verleden tijd gaan schrijven, omdat ik zo het minst dt-fouten maak.

    Saaaaame :')
    En sowieso ook omdat ik het wel fijner vind.