Mercator schreef:
(...)
Ik vind dat de relatie van Achilles en Patroklos juist zo interessant is omdat het juist niet zeker is of het een heteroseksuele of een homoseksuele relatie is. De woorden die Homerus gebruikt kunnen op meerdere manieren geïnterpreteerd worden en de thematiek ook.
Je zou het inderdaad kunnen zien als een homoseksuele relatie die vergelijkbaar is met paiderastaia (relatie tussen oudere en jongere man), maar aan de andere kant zie je in Griekse literatuur vaak een heel intens vriendschappelijke band tussen mannen (bovendien zijn ze familie).
Ja, daar heb je volkomen gelijk in. Als volkomen platonisch verhaal is het ook heel sterk, en je kunt het zeker zo uitleggen - vooral interessant als je bedenkt dat er in hedendaagse relaties tussen mannen niet te veel emotie mag worden getoond, omdat ze "mannelijk" moeten zijn (koel, stoer, rationeel) en anders watjes/tienermeiden/gay worden genoemd (waar ik mezelf nu dus eigenlijk net schuldig aan heb gemaakt, min of meer, al bedoelde ik het uiteraard niet denigrerend). Het is zo goed om eens een vriendschap te zien waarin iemand níét bang is om hardop te zeggen dat hij van de ander houdt. Heck yeah het verwerpen van toxic masculinity.
Maar, hoewel de platonische lezing ook prachtig is, verkies ik stiekem toch de romantische. De geschiedenis lijkt soms zo verschrikkelijk hetero. Nu en dan is het toch wel heel fijn om iets te kunnen interpreteren als iets anders dan dat.
"Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan