Zelf (nog) geen ervaring, maar heb wel eens research gedaan naar verschillende dingetjes. Ik zou zelf namelijk graag een dice business starten, maar heb 1,5-2 jaar terug ongeveer ook naar andere dingen zitten kijken zodat ik een sidehustle kon doen en op die manier eventueel minder kon gaan werken of weg kon bij mijn vorige werkgever. Heb hier bij nieuwe werkgever ook nog ff naar gekeken. Dingen als stickers maken en stationery designen inderdaad.
Waar begin je? Een hobby of droom of gewoon een idee I suppose. Canva voor designing hoor ik vaak, maar tekenprogramma's en een (teken)tablet met wat filmpjes van youtube als tutorial. Daarna zoeken naar of je uitbesteding doet voor productie of het zelf kan maken. Stickers kan je thuis maken bijvoorbeeld, maar is dat haalbaar naast je eigen werk of heb je de ruimte voor apparaten. Bedrukken van t-shirts, flessen, stanley cups, enz. kan allemaal ook thuis, maar is niet altijd haalbaar dus. Ik heb zelf zitten kijken om designs te maken voor planners en papier met canva of om stickers te tekenen, maar ben daar nooit mee begonnen om eerlijk te zijn. Al zou ik stickers nog steeds wel graag doen, maar kan niet goed tekenen om dit voor elkaar te krijgen zonder er veeeeel tijd in te gaan steken.
Veel online marketing of de juiste markten vinden. In een plek als Zeeland bijvoorbeeld kan het "makkelijker" zijn klanditie te vinden als je daadwerkelijk iets nieuws hebt en niet het zoveelste klompenstickertje. Random voorbeeld, een stanley cup met bolus design ofzo. En dan op (boeren)markten ermee gaan staan, maar ook met scholen in gesprek misschien. Denk aan logo's van de school ergens op drukken voor een klein prijsje zodat het betaalbaarder is voor hen.
Voor stationery is het denk ik vooral availability, novelty en shipping kosten. Is het leuk/schattig, snel leverbaar en op voorraad, en betalen mensen maar 3 euro verzending kom je een stuk verder vermoed ik. Ik zou zelf ook niet 20 euro verzendkosten betalen voor 4 euro aan stickers, omdat het uit de VS moet komen bijvoorbeeld.
En dan dus ook op dorpsfeesten of markten gaan zitten en dingen als kleinere comiccons opzoeken. Veel op trends meegaan, zoals KPop Demon Hunters laatst was en booktok zaken. En journalling is hip, dus spulletjes daarvoor verkoopt volgens mij ook goed.
Ik weet bijvoorbeeld dat veel dicemakers naast dice ook vaak iets van stickers, pins of keychains verkopen, omdat dat kleinigheidjes zijn die mensen er graag bij gooien. 130 euro aan dice uitgeven? Die 4 euro voor een stickervelletje kan er dan ook nog wel bij. Of bij art prints. Voor op e-readers, maar dus ook voor journals of als cadeautje.
Ik weet ook voor dice dat de markt inmiddels wel redelijk verzadigd is, maar in Nederland en België is het toch niet zo dat er op een conventie 10 dicemakers zitten. Vorig jaar op comiccon heb ik er 2/3 gezien, maar je ziet er meestal wel minstens 1 op een conventie. De vraag is dan ook wat voor kwaliteit, want heb vorig jaar eentje gezien op hdcc dus waarbij ik me afvroeg hoe ze 50-60 euro voor een set durfden te vragen met hoe die afgewerkt was.
Online verkopen is dan (misschien) weer minder makkelijk, gezien de VS, het VK, enz. ook "meespelen" op dat platform. Voordeel daarin is dat je vergeleken met de VS geen douanekosten betaalt extra en de shipping aanzienlijk goedkoper is. Ik heb zelf recentelijk dice besteld uit de VS en was 140 euro kwijt voor 4 d20s, maar kon ook nog ff 40 euro import betalen van de week. En dat heeft niet iedereen liggen, dus is het prettiger om dan in NL, België of misschien Duitsland nog te bestellen als het een beetje vergelijkbaar is.
Stationery is in Nederland ook niet echt heel groot geloof ik qua aanbod. Ja, we kunnen veel leuke pennen kopen, maar echt leuk briefpapier, notitieblokjes, sticky notes, enz. moet je al zeer specifieke winkels gaan bezoeken in de hoop dat ze iets hebben wat in jouw smaak valt - of via etsy bestellen met de "hoofdprijs" aan verzending soms. Er is dus wel vraag naar, maar het directe aanbod binnen Nederland is minder, zeker buiten de grote steden. Ik moet bijvoorbeeld zelf al moeite doen om een leuk verjaardagskaartje te vinden zonder er een halfuur voor te moeten rijden, dus ik zou als ik iets leuks tegenkom online en het betaalbaar is best daar een kaartje kopen.
Tl;dr: Als je het wil doen, bedenk wat je wil maken (pennen, armbandjes, whatever) en kijk daarin wat aanbod etc. is (marktonderzoek) en of je bijvoorbeeld in jouw regio jezelf fysiek kan promoten ook naast online I suppose?