• Hier kun je al je frustraties, euforische momenten en hersenspinsels kwijt.

Heb je een promotie gehad? Een cute puppy in huis gehaald? Mot met je collega's? Is je ijsje gesmolten?
    Doe je ding en schrijf het hier van je af.

Wil je meer reacties, heb je een vraag of wil je iets bespreken? Overweeg dan een topic te maken!

Voor gevoelige onderwerpen verwijzen de mods je graag door naar het volgende topic: professionele hulpverlening

[ bericht aangepast op 15 mei 2026 - 11:04 ]

Ich liebe dich 27.12.23

Ik wil op jullie lieve reacties op mijn bericht reageren maar het gaat niet goed dus het lukt me even niet, sorry :S

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

🙃

Kutnacht

Het roddelblad in mij zit gelijk te roepen, 'Girl, spill the teaaaa!' - Maxime

Leodh schreef:
    Kutnacht

Ich liebe dich 27.12.23

6 jaar geleden, op deze dag, begon ik je te verliezen. Dit soort dagen blijven lastig. Vooral omdat 27 mei toen ook op een woensdag viel, en vandaag weer. Ik probeer er nuchter onder te blijven, maar ik kan niet ontkennen dat het vandaag toch net iets meer pijn doet.

"She would've made such a lovely bride, what a shame she's fucked in the head, " they said

Miyah schreef:
    6 jaar geleden, op deze dag, begon ik je te verliezen. Dit soort dagen blijven lastig. Vooral omdat 27 mei toen ook op een woensdag viel, en vandaag weer. Ik probeer er nuchter onder te blijven, maar ik kan niet ontkennen dat het vandaag toch net iets meer pijn doet.

Een beetje extra liefde en kracht toegewenst vandaag! ❤️‍🩹

“Find what you love and do it for the rest of your life” - Matthew Gubler

Cabeswater schreef:
    (...)

Mijn inbox hier/IG/Discord staat altijd open om te praten <3

Ik ben nu bijna twee jaar bezig met therapie omtrent erkenning - EMDR en praattherapie, afwisselend; recent ook gestart met creatieve therapie. Ik worstel ook enorm met erkenning accepteren (als ik het al krijg) omdat ik heel erg veel (recente) ervaring heb met non-erkenning/afwijzing terwijl erkenning net een van mijn belangrijkste waarden in het leven is.

De laatste maanden hebben we het ook vaak over online contacten gehad en heb ik beseft dat die het eigenlijk niet meer helemaal voor me doen - dat ik me te hard in online relaties gooi en die te sterk ga zien als even sterke vriendschappen als de mensen met wie ik in het echte leven het meest close ben. Ik ben ook iemand die (platonische) relaties heel intens ervaar; het woord 'vriend' is een heel moeilijk label voor mij, en als ik beslis om het te gebruiken, dan betekent dat enorm veel en ga ik hoge eisen aan zowel mezelf als mijn vrienden opleggen. Ik ben nu pogingen aan het doen om dat te temperen en een soort (klinkt lelijk, zo, maar zo is het wel) 'hiërarchie' in mijn vriendschappen te gaan zien, zodat ik niet elke relatie als een even grote 'plicht' zie en over mijn grenzen ga in het onderhouden van elke relatie.

Online connectie is nog steeds heel fijn en ik apprecieer ook dat ik dat kan ervaren met bepaalde vrienden, maar het is voor mij niet voldoende. Zaken komen anders over online dan in het echt en emoties worden doorheen tekst troebel. De drempel is lager om online contacten te leggen, maar er gaat ook een soort vanzelfsprekendheid mee gepaard (je bent altijd aanwezig, altijd beschikbaar, en je hebt vaak niet door dat communicatie anders verloopt dan irl) die altijd (in mijn ervaring) voor een bepaalde disconnect tussen jou en de persoon aan de andere kant van het internet zorgt. Die disconnect is niet altijd duidelijk, waardoor botsingen pijnlijker zijn en waardoor het verwarrend is wanneer bepaalde dingen gezegd worden (zoals het geven van erkenning) en je die niet helemaal kan internaliseren. Maar opnieuw, dat is mijn ervaring en mijn persoonlijke analyse. Ik zou zelf verkiezen om vaker met 'online vrienden' (die ik graag als 'echte vrienden' wil bestempelen, maar ik ben de laatste tijd veel voorzichtiger omdat ik mijn hart te snel verlies - klinkt opnieuw wat dramatisch maar zo voelt het wel) te videochatten of te bellen, maar die drempel ligt ook weer hoger.

Anyway, what the fuck to do: ik ben meer met vrienden in het echt gaan afspreken. Ze wonen minimaal een uur verderop, maar ik haal zoveel energie uit samen gaan wandelen, conventies, D&D, ... Ik snap ook dat dat voor jou momenteel geen optie is, en dan is online gaan zoeken natuurlijk geen slecht idee, maar ik zou wel aanraden om de internetmuur zo dun mogelijk te maken, door bv. te videochatten of te discordbellen terwijl je samen of apart iets leuks doet.

En, wat ik eerder ook al gevraagd heb, maar dat heb je denk ik niet gezien: praat je met een professional? Want ik maak me zorgen dat je vast komt te zitten in je eigen denkpatronen en daarin geïsoleerd raakt en vast komt te zitten. Ik heb er ook gezeten, ook met professionele hulp, en perspectief blijft zo ontzettend belangrijk als je even geen uitwegen meer ziet. Vandaar dat ik ook even mijn eigen ervaring wilde delen. Niet per se als advies, maar als inzage in een andere ervaring - die helpen bij mij wel vaker. Hopelijk voor jou ook.

Anyway, hopelijk heb je iets aan deze hele preek. Of misschien denk je 'Marthe, ur full of shit', which is also valid and also fine. In any case, many hugs, en dat eerste zinnetje meende ik.

@Marjanne,
    Ik sluit me aan bij Marthe's bericht wat ik hierboven gequote heb. Eigen denkpatronen zijn heel lastig te doorbreken, zeker wanneer je niet voldoende ander perspectief krijgt of kan krijgen. Daarnaast, kan ik me ook in haar stukje over online contact met vrienden vinden. Voor mij is het ook lastiger om fysiek af te spreken, gezien mijn vrienden ook op minimaal 45-60 minuten rijden van mij wonen, ook al zou ik het graag vaker doen. Daarentegen heb ik veel discord gesprekken met mensen. Ik heb d&d op dinsdagavonden, op donderdagavonden speel ik momenteel Baldur's Gate 3 met m'n partner en een vriend van ons, en tussendoor heb ik voor Overwatch ook contact met mensen uit Polen, Roemenië, Frankrijk waar ik inmiddels ook over meer dingen praat dan alleen het spel en wat we die week hebben gedaan.

Het lijkt me lastig als je de energie niet hebt om fysiek af te spreken met mensen of om veel te doen, maar misschien is (video)bellen terwijl je samen of apart iets doet nog een optie? Zeker als je gewoon alone together bent en allebei je eigen dingetje doet kan je ook in wat meer stilte je eigen gang gaan, maar als je dan de behoefte hebt te praten is er iemand aan de andere kant van de lijn om te luisteren. En je kan zelf kiezen wat je doet. Kaartjes vouwen, tekenen, etc. of eventueel een serie of film kijken/volgen samen (en deze bespreken als dat je ding is en/of gaat).
    Zelf zou ik games als Overwatch, World of Warcraft, Final Fantasy 14, enz. aanraden, maar dat is misschien te veel gevraagd qua energie voor jou momenteel. Maar, er zijn veel community's hiervoor, groot en klein, en dat kan ervoor zorgen dat je je weer ergens deel van voelt.
    Ik speel bijvoorbeeld ook niet zoveel Overwatch als dat de rest van de server doet, maar toch vinden ze het altijd gezellig als ik toch dat ene avondje in de week mee kom spelen of er gewoon even bij kom zitten om mee te gluren met hun games. Oh, en wij hebben ook iemand in die server die enkel via chat reageert en niet zelf praat, maar wel in de call komt om mee te luisteren. Die heeft eigen redenen hiervoor die ik niet specifiek weet, maar maakt me ook niet heel veel uit.

En wat Mirte/Sunchild ook zegt, de moeilijke oplossing is het zoeken van erkenning los proberen te laten, maar dat is een stuk makkelijker gezegd dan gedaan. Dit is misschien iets wat je met professionele hulp wel zou kunnen bereiken.

In ieder geval, het aanbod van mijn PB's en discord (en insta als je dat liever hebt) staat ook net als van Marthe.

It finally happened - I'm slightly mad! ~ Queen

Wow, verhuizen is echt klote???

Tijd voor koffie.

Echt een Sil-issue: verhuizen maar niet om hulp durven vragen. Dus compleet overweldigt spulletjes inpakken en steeds radelozer raken door gebrek aan ruimte (fysiek), realiseren dat ik niet alleen een shitload aan dozen kan verplaatsen en dus toch maar hulp gaan vragen (terwijl het voor veel mensen ook een beetje te laat is)

Tijd voor koffie.

Zaalvoetbalclub schreef:
    Echt een Sil-issue: verhuizen maar niet om hulp durven vragen. Dus compleet overweldigt spulletjes inpakken en steeds radelozer raken door gebrek aan ruimte (fysiek), realiseren dat ik niet alleen een shitload aan dozen kan verplaatsen en dus toch maar hulp gaan vragen (terwijl het voor veel mensen ook een beetje te laat is)

honestly, literally me every time whahahaha

Het roddelblad in mij zit gelijk te roepen, 'Girl, spill the teaaaa!' - Maxime

Today is already fucked in the arse, let's add a bit of ✨️danger✨️

*makes a double shot chocochino in stead of single shot*

[ bericht aangepast op 27 mei 2026 - 14:04 ]

|| Thy hatred only wakes a smile. ||

Mijn musicaldocente over zangsuggesties: ja, ik weet niet waarom, maar ik denk voor jou aan Duitse musicalnummers.
    Goh, wat gek met Tanz als top artiest op Spotify. xD

En iemand stelt een pannenkoekenrestaurant voor aan mij. Wat erg lekker is, maar geen goed idee is. Want ze gaat hier nog een pun over horen.

If only humans could have vertical asymptotes ~ Quinn

Waarom moet ik nou ziek zijn :c

Ich liebe dich 27.12.23

Mijn lieve hondje (van 14) is goed uit haar operatie gekomen, albeit nog zo high als een kite, but she's alive (H)

Such a useless spell.

Harmonising with mum on the guitar 🥹🥹❤️

Dramatic