• Nadat Caverna twee succesvolle edities van Weerwolven en Waaghalzen heeft georganiseerd, en Ringwraith de volgende daarna, (die van Leodh vergeten we heel snel), neem ik nu het stokje over! In deze editie spelen we maar één nachtfase en één dagfase. Daarna volgt de stemming en is het spel alweer voorbij. Ik hou het format aan dat Marjanne bedacht heeft, dus alle credits gaan naar haar. (:

SPELREGELS
    STORY MET SPELREGELS EN ROLLEN
    Hier vind je een uitgebreide uitleg van de spelregels en rollen. Als er nog vragen zijn, laat het me weten! De rollen die in het spel meedoen, zijn afhankelijk van het aantal spelers dat meedoet. Het spel kan al doorgaan vanaf 3 spelers, maar gebaseerd op de eerste editie wordt het een stuk leuker als er meer mensen meedoen!

DUUR VAN HET SPEL
    Nachtfase: 10 oktober - 12 oktober
    Deze duurt drie dagen. Iedereen krijgt zijn rol te horen en van de speciale rollen wordt gevraagd wat zij willen doen.

Dagfase: Start: 13 oktober
    Deze duurt 7 dagen. Hierin krijgen de spelers de ruimte om uitgebreid te discussiëren, theorieën met elkaar te bespreken, etc.

Stemming: Eindigt: 19 oktober
    Aan het einde van de dagfase moet iedereen in een privébericht zijn/haar stem uitgebracht hebben. Zo snel mogelijk daarna volgt de uitslag.

ROLLEN
    Team Dorpeling

- De dorpeling heeft geen speciale vaardigheden. (3x)
    - De ziener mag 's nachts de rol van een andere speler inkijken, of 2 van de 3 overgebleven rollen bekijken. (1x)
    - De dief mag er 's nachts voor kiezen om zijn eigen rol te ruilen met die van een andere speler. Hij krijgt te horen wat zijn nieuwe rol is, maar mag de eventuele actie van die rol niet meer uitvoeren. De andere speler weet niet dat zijn kaart is geruild en dat hij nu dus de dief is. (1x)
    - De onruststoker mag 's nachts de rollen van twee andere spelers met elkaar wisselen. De onruststoker mag de nieuwe rollen van die spelers niet weten. De spelers wiens rollen gewisseld zijn, weten dit niet. (1x)
    - De vrijmetselaar zit in een geheim genootschap. Hij weet wie de andere vrijmetselaar is, als die in het spel zit. (2x)

Team Weerwolf
    - De weerwolf krijgt te horen wie de andere weerwolf is. Als die er niet is, mag de weerwolf een overgebleven rol bekijken. (2x)

Team Looier
    - De looier is klaar met zijn leven en wil er graag uitgestemd worden. Als hij eruit gestemd wordt, wint hij het spel en verliezen Team Weerwolf en Team Dorpeling. (1x)

Volgorde acties ‘s nachts:
    1. Ziener
    2. Dief
    3. Onruststoker

DEELNEMERS
    Catmint - Maxime
    Caverna - Marjanne
    Taire - Anne
    Neccesity - Marrit
    Ringwraith - Natas
    Halfbloodprince - Sharon
    temeraire- Belle
    Ekko - Lieke

Inschrijvingen zijn open!

[ bericht aangepast op 13 okt 2025 - 18:58 ]

It's never gonna happen, Guys.

Ringwraith schreef:
    (...)

Ja maar ze was wel online geweest en een pb valt wel op. :'P

:X

"I whisper 'what the fuck' to myself at least 50 times a day."

@Sharon maar wat voor acties dan? XD

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

Caverna schreef:
    @Sharon maar wat voor acties dan? XD

Misschien een rolletje omwisselen of een dooie wie weet :Y)

HalfBloodPrince schreef:
    (...)

Misschien een rolletje omwisselen of een dooie wie weet :Y)

Haha maar het duurt maar één nacht hè XD Na deze discussie volgt de stemming en daarna is het spel voorbij

Caverna schreef:
    (...)

Haha maar het duurt maar één nacht hè XD Na deze discussie volgt de stemming en daarna is het spel voorbij

Ja ik weet het maar in een nacht kan heel veel gebeuren.

HalfBloodPrince schreef:
    (...)

Ja ik weet het maar in een nacht kan heel veel gebeuren.

Ik krijg het idee dat je niet helemaal het concept snapt haha - en anders moet je het maar zeggen xD. De nachtfase is al geweest, iedereen heeft al gedaan wat ie volgens z'n rol mocht doen. Dus de onruststoker heeft al gewisseld, de dief heeft al een rol gestolen, de ziener heeft al gezien (áls ze in het spel zitten). Alles is al gebeurd, en niemand weet meer dan alleen wat ze zelf gedaan hebben want we krijgen de acties van anderen niet te zien.

Nu volgt alleen nog een dagfase (waar we dus middenin zitten) waarin mensen met elkaar delen wat ze zijn (of bluffen, natuurlijk), en daaruit volgen theorieën - en gebaseerd op die theorieën brengt iedereen zijn stem uit aan het eind van de dagfase. Degene met de meeste stemmen wordt eruit gestemd. Is dat een wolf, dan winnen de burgers; is dat een burger, dan winnen de wolven; en is dat de looier, dan wint de looier. Niemand kan nu dus meer acties doen, want de nacht is al geweest ;p

[ bericht aangepast op 15 okt 2025 - 12:08 ]

Ekko schreef:
    Oké ik ben er weer! Ik was vergeten aan te geven dat ik niet vreselijk actief kan zijn deze week. Vandaag ben ik nog vrij, maar morgen heb ik mijn diploma-uitreiking (zit een heel evenement aan vast dus duurt een hele dag) en vrij t/m zo ben ik weg voor een scouting-evenement (ga je ook naar de JOTA Belle?), dus heb ik mijn laptop niet bij mij. Ik zal dus wel reageren, maar hele lange theorieën gaat hem gewoon niet worden op mijn telefoon rip

Ik snap ergens wel dat met dit spel alles onder de loep ligt, dus het is ook logisch aan claims met "makkelijke" rollen te twijfelen. Ik snap dat ik in het verdachten lijstje sta haha. I dunno what to tell you though, als je dorpeling bent kan je namelijk niet zo veel anders dan dorpeling claimen :') Ik kan het niet bevestigen met inside information want mijn rol is boring af, en ik heb pech dat de Ziener en de Dief naar andere rollen hebben gekeken.

Ik ga vanmiddag even wat dingen teruglezen en uitzoeken! Er schuurt namelijk iets aan de claims tot nu toe, maar ik kan nog niet helemaal de vinger erop leggen wat of wie hahaha. De puzzelstukjes vallen tè goed in elkaar, in sterk contrast met het vorige potje waar niks in elkaar paste lol.

Natuurlijk paste er niets in elkaar het vorige potje, want iedereen loog. xD Dus op zich. Het zou kunnen..
    En eens met dat wij pech hebben met dat de ziener of dief onze rollen niet zagen.

Ik vind voor nu het meest verdacht:
    Natas: waarschijnlijk looier inderdaad, al ga ik ook wel mee in
    de 'snel opgegeven' theorie. En is het wel een manier om mensen niet op je te laten stemmen als wolf natuurlijk. Dus dan zou de Belle + Natas wolf theorie kunnen kloppen.
    Sharon: ik vind je in elk geval vaag doen in je reacties. Je zou looier kunnen zijn, want dan komt door de stilte en vaagheid verdacht zijn goed uit natuurlijk.
    Maxime: Unlikely. Maar je blijft op de logica hangen van dat ik mijn claim een half uur later dan iemand anders maakte, en dat je anderen meer gelooft omdat ze door anderen kunnen worden bevestigd. Dat snap ik ergens wel, maar dat is dus ook een kwestie van geluk hebben.

If only humans could have vertical asymptotes ~ Quinn

Caverna schreef:
    (...)

Ik krijg het idee dat je niet helemaal het concept snapt haha - en anders moet je het maar zeggen xD. De nachtfase is al geweest, iedereen heeft al gedaan wat ie volgens z'n rol mocht doen. Dus de onruststoker heeft al gewisseld, de dief heeft al een rol gestolen, de ziener heeft al gezien (áls ze in het spel zitten). Alles is al gebeurd, en niemand weet meer dan alleen wat ze zelf gedaan hebben want we krijgen de acties van anderen niet te zien.

Nu volgt alleen nog een dagfase (waar we dus middenin zitten) waarin mensen met elkaar delen wat ze zijn (of bluffen, natuurlijk), en daaruit volgen theorieën - en gebaseerd op die theorieën brengt iedereen zijn stem uit aan het eind van de dagfase. Degene met de meeste stemmen wordt eruit gestemd. Is dat een wolf, dan winnen de burgers; is dat een burger, dan winnen de wolven; en is dat de looier, dan wint de looier. Niemand kan nu dus meer acties doen, want de nacht is al geweest ;p

Oh ik snap het spel volledig hoor. Ik weet dat de nacht is geweest. Maar ugh... Ik wil ook weer niet teveel zeggen natuurlijk xD

Maar even heel serieus, ook voor iedereen. Ik snap het spel. Don't worry ;)

Taire schreef:
    (...)
    Natuurlijk paste er niets in elkaar het vorige potje, want iedereen loog. xD Dus op zich. Het zou kunnen..
    En eens met dat wij pech hebben met dat de ziener of dief onze rollen niet zagen.

de 'snel opgegeven' theorie. En is het wel een manier om mensen niet op je te laten stemmen als wolf natuurlijk. Dus dan zou de Belle + Natas wolf theorie kunnen kloppen.
    Sharon: ik vind je in elk geval vaag doen in je reacties. Je zou looier kunnen zijn, want dan komt door de stilte en vaagheid verdacht zijn goed uit natuurlijk.
    Maxime: Unlikely. Maar je blijft op de logica hangen van dat ik mijn claim een half uur later dan iemand anders maakte, en dat je anderen meer gelooft omdat ze door anderen kunnen worden bevestigd. Dat snap ik ergens wel, maar dat is dus ook een kwestie van geluk hebben.

Taire schreef:
    (...)

Dit is ook waarom jij als Looier in mijn hoofd speelde, maar het kan natuurlijk ook gewoon puur geluk/ongeluk hebben zijn. Life got in the way bij een boel mensen dit potje geloof ik, dus ik snap je punt hoor! Het was gewoon opvallend, maar nu ik Sharon zo bezig zie vind ik jouw theorie over dat zij Looier is ook wel een optie en dan denk ik dat ik jou wel redelijk vertrouw als de onruststoker (I mean, het zit wel in de naam, dus als mensen je verdacht vinden heb je goed onrust gestookt haha).

It finally happened - I'm slightly mad! ~ Queen

Catmint schreef:
    (...)

Dit is ook waarom jij als Looier in mijn hoofd speelde, maar het kan natuurlijk ook gewoon puur geluk/ongeluk hebben zijn. Life got in the way bij een boel mensen dit potje geloof ik, dus ik snap je punt hoor! Het was gewoon opvallend, maar nu ik Sharon zo bezig zie vind ik jouw theorie over dat zij Looier is ook wel een optie en dan denk ik dat ik jou wel redelijk vertrouw als de onruststoker (I mean, het zit wel in de naam, dus als mensen je verdacht vinden heb je goed onrust gestookt haha).

Een hele interessante theorie moet ik bekennen....

Ik dénk dat ik de theorie van Belle en Natas samen als weerwolf kan ontkrachten (met uiteraard een slag om de arm, want in dit spel is niets zeker).

Als ze weerwolf zijn, zijn ze het allebei. Dat betekent dat er niemand anders meer weerwolf in het spel is en de rest dus de waarheid spreekt - waaronder Anne, die zegt dat ze als onruststoker Belle en mij heeft omgewisseld. Als dit dus de waarheid is, zou ik nu weerwolf zijn en kan Belle Natas 'gewoon' verraden.

Het zóu kunnen dat Anne gelogen heeft over wie ze gewisseld heeft, natuurlijk, en dat Belle daaróm niet naar voren durft te komen. Maar dan zou Anne dat nu kunnen toegeven, want er is geen reden om die 'façade' dan nog te houden.

Het alternatief is dat Anne in dit scenario looier is - de enige andere rol die niet bij de dorpelingen hoort. Dat kán, maar vind ik unlikely, omdat Natas al 'exposed' was als looier voor zij de onruststoker claimde, en men haar dus sneller boven Natas zouden geloven.

Caverna schreef:
    Ik dénk dat ik de theorie van Belle en Natas samen als weerwolf kan ontkrachten (met uiteraard een slag om de arm, want in dit spel is niets zeker).

Als ze weerwolf zijn, zijn ze het allebei. Dat betekent dat er niemand anders meer weerwolf in het spel is en de rest dus de waarheid spreekt - waaronder Anne, die zegt dat ze als onruststoker Belle en mij heeft omgewisseld. Als dit dus de waarheid is, zou ik nu weerwolf zijn en kan Belle Natas 'gewoon' verraden.

Het zóu kunnen dat Anne gelogen heeft over wie ze gewisseld heeft, natuurlijk, en dat Belle daaróm niet naar voren durft te komen. Maar dan zou Anne dat nu kunnen toegeven, want er is geen reden om die 'façade' dan nog te houden.

Het alternatief is dat Anne in dit scenario looier is - de enige andere rol die niet bij de dorpelingen hoort. Dat kán, maar vind ik unlikely, omdat Natas al 'exposed' was als looier voor zij de onruststoker claimde, en men haar dus sneller boven Natas zouden geloven.

Hmm maar waarom zou Anne het dan toegeven? Dan zou het ook kunnen dat de onruststoker er niet in zit en ze de wolf is, dus opbiechten dat ze gelogen heeft maakt haar dan toch alleen maar verdacht?

Every villain is a hero in his own mind.

Ringwraith schreef:
    (...)

Hmm maar waarom zou Anne het dan toegeven? Dan zou het ook kunnen dat de onruststoker er niet in zit en ze de wolf is, dus opbiechten dat ze gelogen heeft maakt haar dan toch alleen maar verdacht?

Ja maar in dit scenario zijn jij en Belle de weerwolven ;P Ik vind het niet per definitie verdacht als je 'liegt' over wie je geruild hebt als onruststoker om meer informatie te vergaren. Ik vind dat tactisch xD

Ja, zo tactisch ben ik niet. Maar goed punt over dat Belle Natas dan zou kunnen verraden.
    Al had ik zelf in het vorige rondje juist tot laat niets gezegd, voor het geval dat de swap niet waar was. Dus snap ik het ook als ze daar nog mee zou wachten.

If only humans could have vertical asymptotes ~ Quinn