• Het is wetenschappelijk bewezen dat je hersenen patronen en gewoontes onthouden en opslaan. Hierdoor leer je dingen op de automatische piloot te doen, en kost het minder energie. Het is alsof je een stukje afsnijdt door het gras: de eerste keer moet je over het gras heen, maar hoe vaker je het doet, hoe meer er een paadje ontstaat die uiteindelijk goed begaanbaar is.

Het lastige hieraan is dat je hersenen niet per se alleen de patronen die goed voor je zijn opslaan. Bepaalde triggers zorgen ervoor dat je datzelfde pad weer beloopt; ook als het bijvoorbeeld gaat cola drinken als je moe bent, of een zak chips eten als je een film gaat kijken. Of de gedachte "Natuurlijk overkomt dat mij weer" als het stoplicht op rood staat. Die laatste heeft te maken met een negatief gedachtenpatroon. Want ook dat slaan je hersenen op.

Gelukkig is het mogelijk om je slechte gewoonten-paden te overschrijden. Het gemaakte paadje blijft weliswaar bestaan, maar je kunt er wel een ander paadje naast creëren, die prettiger is om te bewandelen en je meer oplevert.

En daarvoor dit topic! Want een goede manier om je paadje van negatief gedachtengoed te vervangen voor een positievere variant, is om regelmatig even stil te staan bij dingen waar je dankbaar voor bent. En het lijkt me leuk om die positiviteit met jullie te delen (:

Dit topic is absoluut niet bedoeld om vervelende dingen te bagatelliseren of om te proberen altijd positief te zijn: het is gewoon bedoeld als manier om nét even wat vrolijker in het leven te staan.

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

Whittaker schreef:
    Ik ben dankbaar voor deze inclusieve werkomgeving waar iedereen zijn best doet om de juiste pronouns van mensen te gebruiken. Ik moet nog wel vrij vaak verbeteren (niet voor mijn eigen pronouns maar die van anderen), maar er zijn echt goede intenties (blush)

Er is blijkbaar ook een soort oefenwebsite om te oefenen met pronouns!

Las ik in dit artikel. Echt super dat dit soort dingen er zijn (ik merk dat ik zelf helaas ook wel eens de mist in ga bij anderen, en dan zijn dit soort mogelijkheden om te oefenen echt zeer welkom)

so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

Derks schreef:
    (...)

Las ik in dit artikel. Echt super dat dit soort dingen er zijn (ik merk dat ik zelf helaas ook wel eens de mist in ga bij anderen, en dan zijn dit soort mogelijkheden om te oefenen echt zeer welkom)

Omg, dit is echt geweldig. Dit gaat maandag meteen op het intranet.

We will not be quiet, Stonewall was a riot!

Dankbaar voor een oke nachtje

Dankbaar voor lieve mensen

Omnia mutantur, nihil interit

Dankbaar voor mijn schoonvader die niet alleen de badkamerlamp voor ons heeft gerepareerd, maar deze ook weer voor ons heeft opgehangen.

There's power in the words you whisper.

Dankbaar voor mijn ochtend thee

Dankbaar voor m'n eigen bed.

Do it scared, but do it anyway.

Debbaut schreef:
    (...)

Uit professionele interesse, is de inclusieve werkomgeving bij jullie informeel ontstaan of is er echt beleid rond gevoerd? Gezien mijn job kan ik alle inspiratie gebruiken. (:

Oops sorry Jarne, ik zag dit echt net pas lol. Ik loop hier nog maar een paar maanden stage, dus ik weet niet hoe het is ontstaan, maar ik weet wel dat er een werkgroep is die extra aandacht aan deze dingen besteed. Tegelijkertijd zie ik ook veel bereidwilligheid om mij heen (niet iedereen, maar wel veel), dus het is denk ik ook een informele behoefte om iedereen welkom te laten voelen.

Er was bijvoorbeeld een stagiair bij podiumtechniek die zij/haar gebruikt, maar ze was heel erg masc presenting dus er werd extra aandacht aan besteed in onze vergadering van 'hey deze stagiair heeft een andere pronouns dus let hierop'. Het lukte niet iedereen, maar ze zei zelf wel dat ze het gevoel had dat ze erg geaccepteerd werd. Ik heb het gevoel dat het ook een beetje de cultuur van deze sector is. Ik werk bij een theater/poppodium en daar zie je vaak veel openlijk queer(e) mensen rondlopen.

Ik weet niet precies wat je werksituatie is en wat voor verandering je ter weeg zou willen brengen, maar misschien helpt dit idee. Ik merk namelijk dat Nederlanders het makkelijker implementeren als we beginnen met 'die/diens' voor non-bin pronouns, omdat 'hen/hun' wat minder smooth in onze taalstructuur past, dus dat raad ik mensen altijd aan als ze nog wat weerstand ervaren. (Dit kreeg ik van verschillende non-bin vrienden aangeraden dus ik heb het niet zelf bedacht, maar ik zie wel dat het in de praktijk werkt.)

Derks schreef:
    (...)

Wat goed!! Ik hoop dat dit mensen helpt.

[ bericht aangepast op 24 dec 2024 - 15:28 ]

Whittaker -> Mando

Toen ik in de action aan een mevrouw vroeg waar ze die hello kitty knuffel had gepakt en zij mij toen de laatste gaf, zo lief (heart2)

You were born original, don't die as a copy.

Whittaker schreef:
    (...)

Wat goed!! Ik hoop dat dit mensen helpt.

Geen probleem hoor!
    Dankjewel voor de update. Fijn dat er een algemene noodzaak gezien wordt. Ik moet het D&I beleid binnen een grote organisatie gaan harmoniseren (meer dan 2.000 medewerkers). Dus ik ben nu vooral op zoek naar de why en good practices die makkelijk te integreren zijn zonder al te veel weerstand. Dus dat is al zeker een heel fijne tip!

We will not be quiet, Stonewall was a riot!

Dankbaar dat het weer Kerst is en dat de Top 2000 weer is begonnen (H)

Finally the flesh reflects the madness within.

Dankbaar voor de top 2000 op deze zieke dag. Heerlijk nostalgisch

Derks schreef:
    (...)

Ik vind die app/site naam echt fantastisch. Love deze play on words echt en denk dat dat het ook een stuk toegankelijker en moderner maakt. Love it

It finally happened - I'm slightly mad! ~ Queen

Ik ben dankbaar voor het feit dat Q er na al deze jaren nog is. Het is al vanaf 2007 een belangrijk deel van mijn internet-leven en voelt echt als thuis. :Y)

Caution first, always.

Clive schreef:
    Ik ben dankbaar voor het feit dat Q er na al deze jaren nog is. Het is al vanaf 2007 een belangrijk deel van mijn internet-leven en voelt echt als thuis. :Y)

Dit! Ik kan nog steeds niet helemaal geloven dat hier na al die jaren nog zo veel bekende gezichten rondhangen.

Ik kwam laatst een heeeele oude (2016) CV tegen waar nog met veel trots op stond "moderator op een schrijverswebsite" AHH MIJN HART (blush)

Whittaker -> Mando