• Het is wetenschappelijk bewezen dat je hersenen patronen en gewoontes onthouden en opslaan. Hierdoor leer je dingen op de automatische piloot te doen, en kost het minder energie. Het is alsof je een stukje afsnijdt door het gras: de eerste keer moet je over het gras heen, maar hoe vaker je het doet, hoe meer er een paadje ontstaat die uiteindelijk goed begaanbaar is.

Het lastige hieraan is dat je hersenen niet per se alleen de patronen die goed voor je zijn opslaan. Bepaalde triggers zorgen ervoor dat je datzelfde pad weer beloopt; ook als het bijvoorbeeld gaat cola drinken als je moe bent, of een zak chips eten als je een film gaat kijken. Of de gedachte "Natuurlijk overkomt dat mij weer" als het stoplicht op rood staat. Die laatste heeft te maken met een negatief gedachtenpatroon. Want ook dat slaan je hersenen op.

Gelukkig is het mogelijk om je slechte gewoonten-paden te overschrijden. Het gemaakte paadje blijft weliswaar bestaan, maar je kunt er wel een ander paadje naast creëren, die prettiger is om te bewandelen en je meer oplevert.

En daarvoor dit topic! Want een goede manier om je paadje van negatief gedachtengoed te vervangen voor een positievere variant, is om regelmatig even stil te staan bij dingen waar je dankbaar voor bent. En het lijkt me leuk om die positiviteit met jullie te delen (:

Dit topic is absoluut niet bedoeld om vervelende dingen te bagatelliseren of om te proberen altijd positief te zijn: het is gewoon bedoeld als manier om nét even wat vrolijker in het leven te staan.

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

Dankbaar voor de afspraak en gesprekspartners vandaag. Zoveel inzicht daardoor opgedaan.

[ bericht aangepast op 26 nov 2024 - 18:12 ]

[ I will always love you ]

Dankbaar voor deze ontzettend lieve collega's, alles wat ik van ze heb mogen leren en hun hartverwarmende betrokkenheid.

Op professioneel vlak heb ik me nog nooit zo gezien gevoeld.

Omnia mutantur, nihil interit

Dankbaar voor het afscheid bij therapie vandaag. Heel apart dat het traject nu afgerond is, maar het was echt een mooie laatste sessie

Dramatic

Met het risico dat ik als een pretentious cunt ga klinken: ik ben echt heel dankbaar dat ik Japan heb kunnen meemaken.
    Ik weet dat ze hier 1000 en 1 social issues hebben, net zoals ieder land tbh, maar wat fijn om een tijdje ergens te zijn waar mensen zich gewoon gedragen??

Het feit dat de steden zo veilig voelen, waar je ook loopt, ook al is het later in de avond. Het feit dat elke dag miljoenen mensen met haast door elkaar heen lopen op megastations en ik niemand heb zien vloeken/bewust heb zien voordringen/gefrustreerd heb zien worden. Hetzelfde geld voor drukke zebrapaden. Mensen wachten op elkaar en geven elkaar de ruimte omdat ze weten dat ze moeten samenwerken om de machine te laten lopen. Nederland could never lol.
    Eén van mijn hotels was een flinke verbouwing aan het ondergaan en iedere keer dat ik door de lobby kwam, stopte de werkmannen (letterlijk 10 man) met werken om ervoor te zorgen dat ik veilig door de ingang heen kon en de lift kon nemen. Without fail. Geen hotel staff btw, gewoon werkmannen van een ander bedrijf.

Ik ben blij dat ik morgen weer naar huis vlieg want ik mis mijn eigen leventje ook wel, maar ik ga dit soort dingetjes wel missen als ik weer door de shady af buurt naar de Jumbo loop waar altijd 10 day drunks staan en laatst nog iemand neergestoken is. (':

[ bericht aangepast op 27 nov 2024 - 15:17 ]

Caution first, always.

oops

[ bericht aangepast op 27 nov 2024 - 15:17 ]

Caution first, always.

Dankbaar voor mijn favoriete soep die lekker staat te pruttelen op het fornuis (blush)

Finally the flesh reflects the madness within.

Goed topic om vandaag weer even te bezoeken. Ik ben dankbaar voor veel dingen, maar vandaag vooral voor het volgende:

- De Thanksgiving die ik alweer tien jaar geleden heb mogen vieren met lieve mensen, hoe ik daar destijds met open armen en oprechte nieuwsgierigheid werd ontvangen.
    - Mijn ouders, andere familie, partner, lieve vrienden en vriendinnen.
    - De rust die ik weer voel in mijn leven (steeds een beetje meer), alles waarin ik gegroeid ben - voor op mezelf leren komen, voor anderen op hebben leren komen, mijn stem laten horen, zichtbaar zijn en netwerken op een manier die bij mij past, dankbaar voor hoe elegant en diplomatiek ik uit een lastige situatie ben gekomen, zonder bruggen te verbranden.

Omnia mutantur, nihil interit

Dankbaar dat er aan elke storm een einde komt

Dankbaar voor dat ik mijn katten in elk geval even hebben kunnen zien en knuffelen vandaag, morgen weer!

If only humans could have vertical asymptotes ~ Quinn

Dankbaar voor mijn creatieve spulletjes. Vanmiddag lekker aquarellen (:

Ik ben enorm dankbaar dat mijn opa nu in een veel beter verzorgingshuis zit en weer terug dichtbij ons is 🩷

love me until I love myself

Dankbaar dat ik weer heelhuids thuis ben gekomen <3

Caution first, always.

Dankbaar voor een fijne Sinterklaasviering met de schoonfamilie (: En dat m'n lichaam het semi oké lijkt te trekken vandaag

Dankbaar dat ik normaal een korte reistijd naar werk heb. Wat is het kut om s ochtends langer dan een uur onderweg te zijn.

Dankbaar voor mijn baan. Heb m'n collega's echt gemist. <3

Caution first, always.