• Het is wetenschappelijk bewezen dat je hersenen patronen en gewoontes onthouden en opslaan. Hierdoor leer je dingen op de automatische piloot te doen, en kost het minder energie. Het is alsof je een stukje afsnijdt door het gras: de eerste keer moet je over het gras heen, maar hoe vaker je het doet, hoe meer er een paadje ontstaat die uiteindelijk goed begaanbaar is.

Het lastige hieraan is dat je hersenen niet per se alleen de patronen die goed voor je zijn opslaan. Bepaalde triggers zorgen ervoor dat je datzelfde pad weer beloopt; ook als het bijvoorbeeld gaat cola drinken als je moe bent, of een zak chips eten als je een film gaat kijken. Of de gedachte "Natuurlijk overkomt dat mij weer" als het stoplicht op rood staat. Die laatste heeft te maken met een negatief gedachtenpatroon. Want ook dat slaan je hersenen op.

Gelukkig is het mogelijk om je slechte gewoonten-paden te overschrijden. Het gemaakte paadje blijft weliswaar bestaan, maar je kunt er wel een ander paadje naast creëren, die prettiger is om te bewandelen en je meer oplevert.

En daarvoor dit topic! Want een goede manier om je paadje van negatief gedachtengoed te vervangen voor een positievere variant, is om regelmatig even stil te staan bij dingen waar je dankbaar voor bent. En het lijkt me leuk om die positiviteit met jullie te delen (:

Dit topic is absoluut niet bedoeld om vervelende dingen te bagatelliseren of om te proberen altijd positief te zijn: het is gewoon bedoeld als manier om nét even wat vrolijker in het leven te staan.

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

Dankbaar voor het weerwolven-spelletje, ik was vergeten hoe leuk dit is (: dus eigenlijk dankbaar voor jou, Marjanne.

Even the smallest can change the course of the future

Frodo schreef:
    Dankbaar voor het weerwolven-spelletje, ik was vergeten hoe leuk dit is (: dus eigenlijk dankbaar voor jou, Marjanne.

Ahh wat leuk om te lezen hehe! Dan mag je ook Graveborn weer bedanken want die heeft mijn enthousiasme voor WvW weer aangewakkerd 😂

Ik ben iig dankbaar dat deze 1 Nacht-versie tot nu toe ook heel goed lijkt te werken ^^

Dankbaar voor mijn collega's, die betrokken, idealistisch en attent zijn. Daar heb ik echt diepe bewondering voor.

Omnia mutantur, nihil interit

Dankbaar voor het leven dat ik voor mezelf heb gebouwd. Nog nooit zoveel energie, succes met werk, en enkel de juiste mensen om me heen gehad. 2025 let's gooo. 🔥

Je remue le ciel, le jour, la nuit. Je danse avec le vent, la pluie.

escuella schreef:
    Dankbaar voor het leven dat ik voor mezelf heb gebouwd. Nog nooit zoveel energie, succes met werk, en enkel de juiste mensen om me heen gehad. 2025 let's gooo. 🔥

Trots op je, en het is je zó gegund!

Omnia mutantur, nihil interit

escuella schreef:

🖤🔥

someone out there feels better because you exist

Dankbaar voor deze fantastische klantenservice waardoor ik mijn kerstcadeau alsnog kan krijgen, ondanks de verhuizing.

Dankbaar voor de 28 jaar die ik mijn lieve grootmoeder in mijn leven heb gehad ❤️

Dankbaar voor mijn lieve Tusje (kat), die zonder ons waarschijnlijk geen kans had op adoptie. Zo ontzettend dankbaar dat we de gok hebben genomen.

Life is a beautiful struggle