• Het is wetenschappelijk bewezen dat je hersenen patronen en gewoontes onthouden en opslaan. Hierdoor leer je dingen op de automatische piloot te doen, en kost het minder energie. Het is alsof je een stukje afsnijdt door het gras: de eerste keer moet je over het gras heen, maar hoe vaker je het doet, hoe meer er een paadje ontstaat die uiteindelijk goed begaanbaar is.

Het lastige hieraan is dat je hersenen niet per se alleen de patronen die goed voor je zijn opslaan. Bepaalde triggers zorgen ervoor dat je datzelfde pad weer beloopt; ook als het bijvoorbeeld gaat cola drinken als je moe bent, of een zak chips eten als je een film gaat kijken. Of de gedachte "Natuurlijk overkomt dat mij weer" als het stoplicht op rood staat. Die laatste heeft te maken met een negatief gedachtenpatroon. Want ook dat slaan je hersenen op.

Gelukkig is het mogelijk om je slechte gewoonten-paden te overschrijden. Het gemaakte paadje blijft weliswaar bestaan, maar je kunt er wel een ander paadje naast creëren, die prettiger is om te bewandelen en je meer oplevert.

En daarvoor dit topic! Want een goede manier om je paadje van negatief gedachtengoed te vervangen voor een positievere variant, is om regelmatig even stil te staan bij dingen waar je dankbaar voor bent. En het lijkt me leuk om die positiviteit met jullie te delen (:

Dit topic is absoluut niet bedoeld om vervelende dingen te bagatelliseren of om te proberen altijd positief te zijn: het is gewoon bedoeld als manier om nét even wat vrolijker in het leven te staan.

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

Whittaker schreef:
    (...)

Dit! Ik kan nog steeds niet helemaal geloven dat hier na al die jaren nog zo veel bekende gezichten rondhangen.

Ik kwam laatst een heeeele oude (2016) CV tegen waar nog met veel trots op stond "moderator op een schrijverswebsite" AHH MIJN HART (blush)

Neeee dit is té schattig ☺️

Q is ook echt een groot deel van mijn digitale opgroeien geweest. Ben heel erg blij dat dit archief nog bestaat.

Tijd voor koffie.

Dankbaar voor gezondheid, dat is iets wat we niet genoeg koesteren terwijl het heel heftig is als je niet gezond bent

Vandaag ben ik even dankbaar voor mezelf (:

Dankbaar dat ik mensen heb waarmee ik prima een half uur maar ook een halve middag multiplayer games kan spelen en ik daarmee gewoon even kan relaxen en niet hoef na te denken ^^

Do it scared, but do it anyway.

Dankbaar voor degene die net iets aangaf bij mij wat ik stupid genoeg net niet doorhad. Erg embarrassing en waarom ik deze broek haat, maar door deze persoon heb ik het nu kunnen fixen voor mijn les begint. Dus een paar random mensen hebben dit misschien gezien, maar mijn klasgenoten niet. Dus dat is fijn!

If only humans could have vertical asymptotes ~ Quinn

Phlegethon schreef:
    Dankbaar voor degene die net iets aangaf bij mij wat ik stupid genoeg net niet doorhad. Erg embarrassing en waarom ik deze broek haat, maar door deze persoon heb ik het nu kunnen fixen voor mijn les begint. Dus een paar random mensen hebben dit misschien gezien, maar mijn klasgenoten niet. Dus dat is fijn!

Fijn als mensen dat gewoon zeggen hè? In plaats van ernaar te starten en af te wachten

Caverna schreef:
    (...)

Fijn als mensen dat gewoon zeggen hè? In plaats van ernaar te starten en af te wachten

Oh ja, zeker! In plaats van enkel waarschijnlijk judgen - ik ben gewoon nog moe oké, shit happens xD - is het tenminste ook helpend en voorkomt het meer embarrassment. Dus ik waardeer het enorm dat iemand dat gedurft heeft!

If only humans could have vertical asymptotes ~ Quinn

Dankbaar voor mijn huis. Het heeft bloed, zweet, tranen en een paar zenuwinzinkingen gekost om het zo te krijgen (en eerlijk gezegd is het nog niet af) maar ben erg blij met mijn stek :).

No growth of the heart is ever a waste

Dankbaar voor mijn iPad 🤩

Dankbaar voor lieve familie, lieve vrienden, maar vandaag eigenlijk ook vooral even voor mijn (nieuwe) lieve en bovenal prettige collega's, die zo ontzetten bevlogen zijn en stáán voor wat we doen, die in een omgeving waarin dat niet vanzelfsprekend is zeer veilig en inclusief werken absoluut bevorderen. 🤍

Omnia mutantur, nihil interit

Dankbaar voor PostNL die als het goed is morgen mijn olifantjesraamfolie gaat bezorgen 😎

so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

Dankbaar voor de 30e verjaardag van mijn vriend. ❤️ Op nog vele jaren samen!

Derks schreef:
    Dankbaar voor PostNL die als het goed is morgen mijn olifantjesraamfolie gaat bezorgen 😎

Ze zouden al geweest moeten zijn maar het tijdvak is net gewijzigd naar 14:45-16:45 uur 🥺🥺🥺 dan maar naar het nieuwe huis en dan komt die folie wel later

so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

Derks schreef:
    (...)

Ze zouden al geweest moeten zijn maar het tijdvak is net gewijzigd naar 14:45-16:45 uur 🥺🥺🥺 dan maar naar het nieuwe huis en dan komt die folie wel later

Naahw ik las al dat er problemen zijn bij PostNL momenteel, maar toch jammer :( Waar ga je de folie plakken? 🤩🤩

Dankbaar voor de zon en de kleine groene sprietjes van bloembollen die zich al heel voorzichtig laten zien. S-spring? Is that you? 🥺

Whittaker -> Mando