• In dit topic kunnen alle kandidaten elkaar motiveren, tips geven, of gewoon lekker over hun verhaal kletsen. *O* Hier heb je dus ook de gelegenheid om eventueel word wars te organiseren, leuke zinnen te posten van je verhaal, of grappige dingen te plaatsen die je bent tegengekomen bij je research, bijvoorbeeld.

    Er zijn wel een paar regels:
    • Het promoten van niet deelnemende stories is niet toegestaan
    • Kraak iemands werk niet af
    • Post geen uitdagende of negatieve posts

    Dit is geen topic dat actief wordt bijgehouden door de SOTY-crew, dus als je een dringende vraag of een probleem hebt, stuur ons dan alsjeblieft een berichtje of post je vraag/probleem in het officiële topic. ^^

    Veel succes! Hopelijk komen er een hoop geweldige verhalen, dit jaar! *O*


    My fake plants died, because I did not pretend to water them.

    Pads schreef:
    Ik ben van mening dat je bij elk idee research moet doen, maar dat verschilt denk ik ook per schrijver c: (research is btw niet alleen maar boeken lezen en informatie over feiten opzoeken, maar ook boeken lezen die er bij passen, hetzelfde thema hebben + de schrijfstijl onderzoeken etc. c: je kan het heel breed zien)


    Dat is wel zo, maar als je veel leest, heb je daar al veel informatie over.
    Mijn eerste idee ging over dinosaurussen, maar ik weet nu al dat ik zelf geen zin heb om dat te bestuderen. Het is namelijk wel heel veel info, inclusief verschillende tijdperken.


    If you can't hide it, just throw some fucking glitter all over it.

    KyloRen schreef:
    Schrijft er hier iemand nog wel eens vanuit het alwetende perspectief?


    Ik heb wel 1 verhaal waar dat soms gebeurt, bedenk ik me nu.


    Mijn brein breint zoals het breint.

    Amphibian schreef:
    Ik niet. Dan maak ik er een rommeltje van :'D

    Haha hoezo dan? Te veel "macht" of haal je dan de hij/zij/ik-vormen door elkaar?

    Sonder schreef:
    (...)

    Ik heb wel 1 verhaal waar dat soms gebeurt, bedenk ik me nu.

    Soms? Wissel je van perspectief dan?

    Zo, hoofdstuk twee staat online, finally. Ik denk dat ik me, voor ik verder ga met schrijven, eerst nog eens ga bezighouden met mijn karakters verder uit te werken, want zo gaat dit niet goedkomen. Ik wilde eerst uit beiden een hoofdstuk schrijven om te zien hoe ik ze eigenlijk laat reageren om het dan te verwerken in het karakter zodat het matcht met elkaar, maar hoewel ik bij Aviva een vrij goed beeld gekregen heb van hoe ze ineen zit en hoe ik wil dat ze evolueert, heb ik dat bij mijn andere karakter absoluut niet. Ah, the struggle.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    KyloRen schreef:
    (...)
    Soms? Wissel je van perspectief dan?


    Dat is de bedoeling (: Maar het is niet volledig alwetend, eerder er iets tussenin.


    Mijn brein breint zoals het breint.

    KyloRen schreef:
    (...)
    Haha hoezo dan? Te veel "macht" of haal je dan de hij/zij/ik-vormen door elkaar?

    Je moet het wel consequent in het hele verhaal door doen en niet alleen als het je goed uitkomt. Daarnaast vind ik het moeilijk om dan niet te veel weg te geven, omdat je dus in iedereen zijn hoofd kan kijken. Maar het meest lastige vind ik dat het voor de lezers verwarrend wordt, omdat niet alleen de gedachten van een hoofdpersonage worden verwoord, maar die van iedereen. Dus op één bladzijde kun je weten wat tien personen denken of voelen en het lijkt me ontzettend moeilijk om ervoor te zorgen dat je lezers nog steeds meevoelen.


    Every villain is a hero in his own mind.

    Sonder schreef:
    (...)

    Dat is de bedoeling (: Maar het is niet volledig alwetend, eerder er iets tussenin.

    Ah ja dat snap ik haha. Ik bedoelde meer van; hoe kan het dan soms gebeuren?

    En ik ben nu heel erg geneigd om juist "tussenin" te gaan zitten. Want ik wil het niet met elk hoofdstuk vanuit een ander POV doen. Maar juist alsof je er als een losstaand persoon bij staat en ziet hoe de personages met elkaar omgaan en wat ze denken zonder dat de ander het weet.

    Amphibian schreef:
    (...)
    Je moet het wel consequent in het hele verhaal door doen en niet alleen als het je goed uitkomt. Daarnaast vind ik het moeilijk om dan niet te veel weg te geven, omdat je dus in iedereen zijn hoofd kan kijken. Maar het meest lastige vind ik dat het voor de lezers verwarrend wordt, omdat niet alleen de gedachten van een hoofdpersonage worden verwoord, maar die van iedereen. Dus op één bladzijde kun je weten wat tien personen denken of voelen en het lijkt me ontzettend moeilijk om ervoor te zorgen dat je lezers nog steeds meevoelen.

    True. Ik vind het eigenlijk wel een uitdaging die ik wil aangaan. Het past wel bij mijn verhaal, denk ik. Omdat het anders allemaal heel lang duurt voordat bepaalde dingen bekend worden gemaakt.

    KyloRen schreef:
    (...)
    Ah ja dat snap ik haha. Ik bedoelde meer van; hoe kan het dan soms gebeuren?

    En ik ben nu heel erg geneigd om juist "tussenin" te gaan zitten. Want ik wil het niet met elk hoofdstuk vanuit een ander POV doen. Maar juist alsof je er als een losstaand persoon bij staat en ziet hoe de personages met elkaar omgaan en wat ze denken zonder dat de ander het weet.

    Hoe wil je daar tussenin zitten dan? ^^
    Want als ik het goed begrijp dan werkt Sonder vanuit een personale verteller en dat is iets juist het tegenovergestelde van de auctoriale/alwetende verteller.
    Volgens mij is er niet echt iets wat ertussen zit, haha.

    [ bericht aangepast op 9 jan 2016 - 16:34 ]


    Every villain is a hero in his own mind.

    Amphibian schreef:
    (...)
    Hoe wil je daar tussenin zitten dan? ^^
    Want als ik het goed begrijp dan werkt Sonder vanuit een personale verteller en dat is iets juist het tegenovergestelde van de auctoriale/alwetende verteller.
    Volgens mij is er niet echt iets wat ertussen zit, haha.

    Oh dan heb ik het verkeerd begrepen denk ik. :'D

    Mattel schreef:
    (...)

    Dat is wel zo, maar als je veel leest, heb je daar al veel informatie over.
    Mijn eerste idee ging over dinosaurussen, maar ik weet nu al dat ik zelf geen zin heb om dat te bestuderen. Het is namelijk wel heel veel info, inclusief verschillende tijdperken.

    Het helpt wel om je verhaal realistischer over te laten komen, want elke wereld heeft grenzen, of het nu een fantasie wereld is of de echte, een wereld waar alles kan bestaat niet of is gewoon ongeloofwaardig c: en om dat te kunnen vaststellen moet je research doen


    My fake plants died, because I did not pretend to water them.

    KyloRen schreef:
    (...)
    True. Ik vind het eigenlijk wel een uitdaging die ik wil aangaan. Het past wel bij mijn verhaal, denk ik. Omdat het anders allemaal heel lang duurt voordat bepaalde dingen bekend worden gemaakt.


    Ik zou het wel heel interessant vinden en ik ben ook wel heel benieuwd hoe je het gaat ervaren, gewoon omdat het niet zo'n populair vertelperspectief is. (:
    Misschien leer ik er nog wat van haha. Een goede oefening lijkt het me sowieso. ^^


    Every villain is a hero in his own mind.

    KyloRen schreef:
    (...)
    Oh dan heb ik het verkeerd begrepen denk ik. :'D


    Nee, ik heb het verkeerd begrepen zie ik nu haha. Ik dacht dat ze had gezegd dat ze vanuit verschillende POV's schreef, maar dat heeft ze nooit gezegd haha. Dus eh, vergeet mijn reactie daarop. Ik ben wel benieuwd welke tussenvorm zij dan gebruikt. ^^


    Every villain is a hero in his own mind.

    Amphibian schreef:
    (...)

    Ik zou het wel heel interessant vinden en ik ben ook wel heel benieuwd hoe je het gaat ervaren, gewoon omdat het niet zo'n populair vertelperspectief is. (:
    Misschien leer ik er nog wat van haha. Een goede oefening lijkt het me sowieso. ^^

    Ik ben ook best wel onzeker, omdat ik het bijna nooit lees eigenlijk. Wel veel in kinderboeken, maarja wat ik nu schrijf is geen kinderboek haha.
    En ja, wie weet! ^^