• Beste mensen,
    Ik moest voor het vak godsdienst argumenten en Vb: vinden Waarom mensen wel of niet in god geloven,
    Zou iedereen even zijn mening kunnen geven Waarom jullie wel/niet in goed geloven, en dan nog een korte uitleg waarom?

    Alvast bedankt,

    [ bericht aangepast op 25 april 2012 - 14:49 ]

    BIEBERSSTYLE schreef:
    Dit wordt een eindeloze discussie. :')

    As predicted on page one *O*.


    No growth of the heart is ever a waste

    Ik geloof wel in God, als 'iets' dat de wereld stuurt. En ook in de evolutietheorie. Want die twee gaan heel goed samen.
    Maar ik geloof niet in de bijbel en al die verhalen er om heen.


    Tell me about it, stud.

    Bradshaw schreef:
    Ik geloof wel in God, als 'iets' dat de wereld stuurt. En ook in de evolutietheorie. Want die twee gaan heel goed samen.
    Maar ik geloof niet in de bijbel en al die verhalen er om heen.


    Je gelooft wel in een niet te bewijzen iets, maar niet in een met bewijzen ondersteund geschiedenisboek? Fuck logic.


    Your make-up is terrible

    Assassin schreef:
    (...)

    Je gelooft wel in een niet te bewijzen iets, maar niet in een met bewijzen ondersteund geschiedenisboek? Fuck logic.

    De bijbel is geen geschiedenis boek, daarvoor staan er te veel onwaarheden en onbewezen dingen voor in, al is een deel wel bewezen en waar. Daarbij is het vaak beeldspraak en figuurlijke uitspraken in. Je mag de bijbel niet zien als een geschiedkundige bron.


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall

    Assassin schreef:
    (...)

    Je gelooft wel in een niet te bewijzen iets, maar niet in een met bewijzen ondersteund geschiedenisboek? Fuck logic.

    De bijbel is geen geschiedenis boek, daarvoor staan er te veel onwaarheden en onbewezen dingen voor in, al is een deel wel bewezen en waar. Daarbij is het vaak beeldspraak en figuurlijke uitspraken in. Je mag de bijbel niet zien als een geschiedkundige bron.


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall

    MyFairyKing schreef:
    (...)
    De bijbel is geen geschiedenis boek, daarvoor staan er te veel onwaarheden en onbewezen dingen voor in, al is een deel wel bewezen en waar. Daarbij is het vaak beeldspraak en figuurlijke uitspraken in. Je mag de bijbel niet zien als een geschiedkundige bron.


    Jawel. (cat) Je moet alleen om het geleuter over God heenlezen en de gebeurtenissen die erin staan met een korreltje zout nemen. Natuurlijk zijn ze een beetje overdreven afgeschilderd, maar dat doen mensen nou eenmaal. Voor de rest is het groot en deels allemaal gebeurd.


    Your make-up is terrible

    Assassin schreef:
    (...)

    Je gelooft wel in een niet te bewijzen iets, maar niet in een met bewijzen ondersteund geschiedenisboek? Fuck logic.


    Eeh ja? Wat is daar mis mee?
    Ik geloof inderdaad dat er leven is na de dood en dat God de aarde heeft geschapen.
    Dat ik niet geloof in een Jezus die een man weer laat zien door zijn hand op zijn hoofd te leggen, in een mensenmassa die kon eten van 5 broden en 2 vissen of in het verhaal met Jonah, betekent niet dat ik daarom ook niet in God kan geloven en kan geloven dat er leven is na de dood.
    Wat mijn part staan God en de bijbel compleet uit elkaar.

    [ bericht aangepast op 25 april 2012 - 21:10 ]


    Tell me about it, stud.

    Bradshaw schreef:
    (...)

    Eeh ja? Wat is daar mis mee?
    Ik geloof inderdaad dat er leven is na de dood en dat God de aarde heeft geschapen.
    Dat ik niet geloof in een Jezus die een man weer laat zien door zijn hand op zijn hoofd te leggen, in een mensenmassa die kon eten van 5 broden en 2 vissen of in het verhaal met Jonah, betekent niet dat ik daarom ook niet in God kan geloven en kan geloven dat er leven is na de dood.
    Wat mijn part staan God en de bijbel compleet uit elkaar.


    Je noemt nu alleen dingen die je iets anders moet zien. Die mensenmassa moet je even inkrimpen en van die walvis moet je een boot maken. En die man die weer kon zie, ja dat geloof ik. Die man geloofde zó sterk dat hij daardoor weer kon zien, dat het gebeurde. Dat gebeurd tegenwoordig nog, zonder Jezus.
    Ik bedoelde gewoon, het is onlogischer om in God te geloven dan in de Bijbel, voor de Bijbel is bewijs en voor God niet.


    Your make-up is terrible

    Assassin schreef:
    (...)

    Jawel. (cat) Je moet alleen om het geleuter over God heenlezen en de gebeurtenissen die erin staan met een korreltje zout nemen. Natuurlijk zijn ze een beetje overdreven afgeschilderd, maar dat doen mensen nou eenmaal. Voor de rest is het groot en deels allemaal gebeurd.

    Dat "geleuter over God" en het met een korreltje zout nemen is de reden dat je het niet als historische bron kan gebruiken zoals je de geschiften van de Griekse geschiedschrijvers als historische bron gebruikt.
    De dingen die bewezen zijn die mag je inderdaad gebruiken, maar je zou dan altijd andere bronnen nodig hebben als bewijs er voor. Alleen omdat het in de bijbel staat mag je het niet als historische waarheid aannemen.


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall

    Assassin schreef:
    (...)

    Je noemt nu alleen dingen die je iets anders moet zien. Die mensenmassa moet je even inkrimpen en van die walvis moet je een boot maken. En die man die weer kon zie, ja dat geloof ik. Die man geloofde zó sterk dat hij daardoor weer kon zien, dat het gebeurde. Dat gebeurd tegenwoordig nog, zonder Jezus.
    Ik bedoelde gewoon, het is onlogischer om in God te geloven dan in de Bijbel, voor de Bijbel is bewijs en voor God niet.


    Ja, ik snap je punt. Het was trouwens geen walvis toch? haha Maar het is gewoon een gevoeletje. Als ik de bijbel lees, heb ik zoiets van : "What the hell?".
    En daarbij zijn er nog zoveel meer geloven. Het hindoeïsme, de Islam etc. En die geloven hebben ook allemaal wel een paar goede punten. Dus om dan alleen in de bijbel te geloven, is voor mij gewoon niet genoeg. :]


    Tell me about it, stud.

    Bradshaw schreef:
    (...)

    Ja, ik snap je punt. Het was trouwens geen walvis toch? haha Maar het is gewoon een gevoeletje. Als ik de bijbel lees, heb ik zoiets van : "What the hell?".
    En daarbij zijn er nog zoveel meer geloven. Het hindoeïsme, de Islam etc. En die geloven hebben ook allemaal wel een paar goede punten. Dus om dan alleen in de bijbel te geloven, is voor mij gewoon niet genoeg. :]


    Het is toch van dat liedje. Jonah in de wallevis, die vanancht gevangen is, in het zoute water blablabla? Dacht ik tenminste haha.
    Ik snap wel dat je dat denkt, de helft praten ze ook onzin over God en blabla hoe goed hij is, daar komt het meestal op neer. Maar, vele verhalen uit de Bijbel kan je in een andere vorm in de boeken en verhalen van andere geloven vinden. Bijna elk geloof heeft een verhaal van Adam en Eva of het verhaal van Noah.


    Your make-up is terrible

    Er bestaat niet zoiets als een God, waarschijnlijk wel een enorme organisatie van opperwezens.
    Die hebben geen vormen en zijn niet te omschrijven. God is bedacht om de mensen meer zekerheid in het leven te geven.
    Ik geloof alleen in een opper organisatie.
    Soms zou ik willen dat er geen heibel meer zou zijn om die geloven, bah. Een God zegt niet dat mensen omwille van hun ras, geslacht of religie onderdrukt moeten worden. Dat maakt de mens er van.
    En dat vind ik dus echt lame, dat mensen doen alsof het God's worden zijn, terwijl de mens alles heeft bedacht.

    [ bericht aangepast op 25 april 2012 - 21:35 ]


    "Well, well. Look who we've got here!"

    Barnabas schreef:
    Er bestaat niet zoiets als een God, waarschijnlijk wel een enorme organisatie van opperwezens.
    Die hebben geen vormen en zijn niet te omschrijven. God is bedacht om de mensen meer zekerheid in het leven te geven.
    Ik geloof alleen in een opper organisatie.
    Soms zou ik willen dat er geen heibel meer zou zijn om die geloven, bah. Een God zegt niet dat mensen omwille van hun ras, geslacht of religie onderdrukt moet worden. Dat maakt de mens er van.
    En dat vind ik dus echt lame, dat mensen doen alsof het God's worden zijn, terwijl de mens alles heeft bedacht.


    Wel, het zijn Aliens!
    Met dat laatste ben ik het wel eens, vooral als mensen God en Jezus bedanken voor het eten, operaties en dergelijke. Ik bedoel, jij betaald het, iemand anders verbouwd het, iemand anders red je leven, en je bedankt iemand die er niets mee te maken had.


    Your make-up is terrible

    Assassin schreef:
    (...)

    Wel, het zijn Aliens!
    Met dat laatste ben ik het wel eens, vooral als mensen God en Jezus bedanken voor het eten, operaties en dergelijke. Ik bedoel, jij betaald het, iemand anders verbouwd het, iemand anders red je leven, en je bedankt iemand die er niets mee te maken had.

    Maar God heeft de wereld geschapen en dus ook de bestanddelen van dat eten. :Y)


    "I shut my eyes in order to see.'

    Eeyore schreef:
    (...)
    Maar God heeft de wereld geschapen en dus ook de bestanddelen van dat eten. :Y)


    Niet, dat heeft de oerknal gedaan, die moet je bedanken voor je gaat eten.


    Your make-up is terrible