• Beste mensen,
    Ik moest voor het vak godsdienst argumenten en Vb: vinden Waarom mensen wel of niet in god geloven,
    Zou iedereen even zijn mening kunnen geven Waarom jullie wel/niet in goed geloven, en dan nog een korte uitleg waarom?

    Alvast bedankt,

    [ bericht aangepast op 25 april 2012 - 14:49 ]

    RainbowDash schreef:
    (...)

    Oh dear, daar gaan we weeer D:

    Wat? Ik probeer alleen een soort verklaring te geven, ik zeg niet dat het zo is.


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall

    MyFairyKing schreef:
    (...)
    Tenzij het heel slecht gaat, dan grijpt hij/grijpen ze in.
    Nou ik heb het idee, zeker bij meerdere Goden, dat ze een eigen leven hebben. Kijk naar de mythen, ze hebben een eigen leven dat ze gewoon rustig leiden en zo nu en dan komen ze in aanraking met de mens. Waarom zouden ze zich met ons bemoeien als het niet nodig is?
    Maar ja, ik geloof ook niet in zoiets als de duivel of het slechte, ik denk dat dat in de mens zelf zit en de Goden daar niks mee te maken hebben. Ze beschermen ons alleen tegen de Jötun, omdat de mens dat zelf niet kan. Maar als we het zelf kunnen, waarom zouden ze dan met ons bemoeien? We zijn zelfstandige wezens, de soms wat hulp kunnen gebruiken en die dan ook krijgen. Maar we moeten wel voor ons zelf zorgen.
    Althans, zo zie ik het.

    Op zich vind ik dat een hele goede manier om naar dit onderwerp te kijken.

    [ bericht aangepast op 25 april 2012 - 19:13 ]


    I hope you drown in all the cum you fucking swallow, to get yourself to the top.

    MyFairyKing schreef:
    (...)
    Tenzij het heel slecht gaat, dan grijpt hij/grijpen ze in.
    Nou ik heb het idee, zeker bij meerdere Goden, dat ze een eigen leven hebben. Kijk naar de mythen, ze hebben een eigen leven dat ze gewoon rustig leiden en zo nu en dan komen ze in aanraking met de mens. Waarom zouden ze zich met ons bemoeien als het niet nodig is?
    Maar ja, ik geloof ook niet in zoiets als de duivel of het slechte, ik denk dat dat in de mens zelf zit en de Goden daar niks mee te maken hebben. Ze beschermen ons alleen tegen de Jötun, omdat de mens dat zelf niet kan. Maar als we het zelf kunnen, waarom zouden ze dan met ons bemoeien? We zijn zelfstandige wezens, de soms wat hulp kunnen gebruiken en die dan ook krijgen. Maar we moeten wel voor ons zelf zorgen.
    Althans, zo zie ik het.


    Maar...
    1. Waarom zouden ze een wereld met mensen maken? Speelgoed?
    2. Waarom zouden wij ze vereren?
    3. Waarom zouden zij om ons geven?
    4. En een extra lastige filosofische vraag: Jij zegt dat goden een eigen leven hebben. Mensen zijn in hun leven niet vrij om te gaan waar ze willen omwille van een aantal dingen:
    - De omgeving waarin ze leven (natuurrampen, hitte, kou, wilde dieren)
    - Hun lichaam (ziektes, ouderdom)
    - Relaties (Ouders, vrienden)
    - Maatschappij (werk, bestuur, regels)
    - (Eventueel) geloof
    Een god/goden hebben geen van deze dingen, dus zijn ze vrij en hebben ze ook geen 'leven'. Hoe zie jij het leven van een god dan?


    i put the fun in funeral

    MyFairyKing schreef:
    (...)
    Tenzij het heel slecht gaat, dan grijpt hij/grijpen ze in.
    Nou ik heb het idee, zeker bij meerdere Goden, dat ze een eigen leven hebben. Kijk naar de mythen, ze hebben een eigen leven dat ze gewoon rustig leiden en zo nu en dan komen ze in aanraking met de mens. Waarom zouden ze zich met ons bemoeien als het niet nodig is?
    Maar ja, ik geloof ook niet in zoiets als de duivel of het slechte, ik denk dat dat in de mens zelf zit en de Goden daar niks mee te maken hebben. Ze beschermen ons alleen tegen de Jötun, omdat de mens dat zelf niet kan. Maar als we het zelf kunnen, waarom zouden ze dan met ons bemoeien? We zijn zelfstandige wezens, de soms wat hulp kunnen gebruiken en die dan ook krijgen. Maar we moeten wel voor ons zelf zorgen.
    Althans, zo zie ik het.


    Weet je hoe dat komt? Het zijn geen Goden maar Aliens.


    Your make-up is terrible

    Ik vind het God verhaal de grootste onzin die er is. Want hij is toch zo goed? Zo geweldig? Wilt geen nare dingen in de wereld. Maar toch zijn die er wel.


    "Ignite, my love. Ignite."

    Dit gaat een dikke discussie worden.


    I hope you drown in all the cum you fucking swallow, to get yourself to the top.

    DarkSavior schreef:
    Dit gaat een dikke discussie worden.


    Dat is altijd met die god verhalen hier op Q. En bij ons tijdens de Levo les.


    "Ignite, my love. Ignite."

    Audacity schreef:
    (...)

    Maar...
    1. Waarom zouden ze een wereld met mensen maken? Speelgoed?
    2. Waarom zouden wij ze vereren?
    3. Waarom zouden zij om ons geven?
    4. En een extra lastige filosofische vraag: Jij zegt dat goden een eigen leven hebben. Mensen zijn in hun leven niet vrij om te gaan waar ze willen omwille van een aantal dingen:
    - De omgeving waarin ze leven (natuurrampen, hitte, kou, wilde dieren)
    - Hun lichaam (ziektes, ouderdom)
    - Relaties (Ouders, vrienden)
    - Maatschappij (werk, bestuur, regels)
    - (Eventueel) geloof
    Een god/goden hebben geen van deze dingen, dus zijn ze vrij en hebben ze ook geen 'leven'. Hoe zie jij het leven van een god dan?

    Die vragen kan ik alleen beantwoorden vanuit mijn eigen geloof, niet vanuit een ander en ik zeg niet dat dit de waarheid is.

    1. De wereld is eigen perongenlijk geschapen toe Odin, Vili en Vé Ymir doden omdat hij zo groot was geworden dat hij de zon blokkeerden. Uit het lichaam van Ymir is de aarde ontstaan. Ze maakte de eerste mens zodat deze wereld bewoont zou zijn.(dit is even in een notendop het scheppingsverhaal, er zit meer achter, maar daar moet je de Noorse mythologie voor kennen)
    2. Ik vereer ze ook niet zoals men dat vroeger deed. Men deed dat vroeger om zo de wereld te begrijpen en te verklaren. Ik heb dat niet nodig. Ik bid soms wel omdat ze ons niet in de steek alten als we ze nodig hebben, maar ze bepalen ook niet ons hele leven(dat is voor mij het principe van God als klokkenmaker)
    3. Zij geven om ons omdat wij om hem geven, maar het is niet zo dat zij van ons houden. Zoals ik al zei, ze hebben een eigen leven en dat komt eerst. Maar als een mens om hulp smeek, geven de meeste mensen deze hulp, net als de Goden, alleen de Goden kunnen meer.
    4. De Goden zijn daar ook aan gebonden, zij kennen ook regels, zij kunnen ook niet overal leven(zoals in de wereld van de Jötun), ze kennen ook ziektes en dergelijk(zo is Baldr bijvoorbeeld vermoord), zij kennen evengoed relaties en een maatschappij als wij.
    De Goden uit mijn geloof zijn eigenlijk net als mensen, alleen ze zijn gedeeltelijk onsterfelijk, zijn sterken en kennen magie. Ze leven hun leven ook ongeveer zoals mensen, alleen omdat zij in een andere wereld leven, ziet hun leven er ook deels anders uit.
    In mijn geloof zijn de Goden niet zoals de God van het Christendom. Maar om dat helemaal te begrijpen moet je er wat van afweten of de mythen lezen(wat trouwens sowieso wel een aanrader is, ook al doe je het niet uit een geloofspunt).

    Nogmaals, dit is hoe ik het zie. Het is niet zo dat dit perse waar is, dit is wat ik geloof. Wat jij en ieder anders geloof moeten jullie zelf weten, ik heb daar ook geen probleem mee. Maar dit geloof ik en ik hoop dat mensen dat respecteren.


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall

    Aurelia schreef:
    Ik hoop niet dat deze vraagstelling omslaat in een discussie en een ja/nee getouwtrek, want ik kan je al bij voorbaat zeggen dat dat op niks zal uitlopen.
    Ik geloof in god ja. Ondanks mijn gevloek op het forum :']. And yes, ik bid ook.
    Waarom? Ja, da's eigenlijk vrij lastig om te beantwoorden. Dat komt voor mij op hetzelfde neer als de vraag 'waarom geloof ik in mijzelf?' Want voor mij betekent god een deel van mijzelf, net zoals de duivel.


    Some people are so poor, that the only thing they have is money.

    MyFairyKing schreef:
    (...)



    Owja, had niet door dat jij die ene met die Noren was. Vreemd, gezien het feit dat het klokkenmakersgedoe een christelijk denkbeeld is. Maar goed.


    quidquid excusatio prandium pro

    Ik geloof niet in god. Ik denk dat is gecreëerd door mensen om het onverklaarbare te verklaren. Mensen houden er niet van als er geen antwoord is op een vraag, dus gaan ze antwoorden bedenken.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Neen ik geloof niet.
    Als 'god' zou bestaan moet ik het eerst zien en dan geloven.
    Neen. Geen god voor mij.


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    MyFairyKing schreef:
    (...)
    Die vragen kan ik alleen beantwoorden vanuit mijn eigen geloof, niet vanuit een ander en ik zeg niet dat dit de waarheid is.

    1. De wereld is eigen perongenlijk geschapen toe Odin, Vili en Vé Ymir doden omdat hij zo groot was geworden dat hij de zon blokkeerden. Uit het lichaam van Ymir is de aarde ontstaan. Ze maakte de eerste mens zodat deze wereld bewoont zou zijn.(dit is even in een notendop het scheppingsverhaal, er zit meer achter, maar daar moet je de Noorse mythologie voor kennen)
    2. Ik vereer ze ook niet zoals men dat vroeger deed. Men deed dat vroeger om zo de wereld te begrijpen en te verklaren. Ik heb dat niet nodig. Ik bid soms wel omdat ze ons niet in de steek alten als we ze nodig hebben, maar ze bepalen ook niet ons hele leven(dat is voor mij het principe van God als klokkenmaker)
    3. Zij geven om ons omdat wij om hem geven, maar het is niet zo dat zij van ons houden. Zoals ik al zei, ze hebben een eigen leven en dat komt eerst. Maar als een mens om hulp smeek, geven de meeste mensen deze hulp, net als de Goden, alleen de Goden kunnen meer.
    4. De Goden zijn daar ook aan gebonden, zij kennen ook regels, zij kunnen ook niet overal leven(zoals in de wereld van de Jötun), ze kennen ook ziektes en dergelijk(zo is Baldr bijvoorbeeld vermoord), zij kennen evengoed relaties en een maatschappij als wij.
    De Goden uit mijn geloof zijn eigenlijk net als mensen, alleen ze zijn gedeeltelijk onsterfelijk, zijn sterken en kennen magie. Ze leven hun leven ook ongeveer zoals mensen, alleen omdat zij in een andere wereld leven, ziet hun leven er ook deels anders uit.
    In mijn geloof zijn de Goden niet zoals de God van het Christendom. Maar om dat helemaal te begrijpen moet je er wat van afweten of de mythen lezen(wat trouwens sowieso wel een aanrader is, ook al doe je het niet uit een geloofspunt).

    Nogmaals, dit is hoe ik het zie. Het is niet zo dat dit perse waar is, dit is wat ik geloof. Wat jij en ieder anders geloof moeten jullie zelf weten, ik heb daar ook geen probleem mee. Maar dit geloof ik en ik hoop dat mensen dat respecteren.


    Ik vraag je niet te antwoorden vanuit je geloof, ik vraag je te antwoorden vanuit je gezond verstand, dat is mijn hele punt :'D. Er zit wetenschappelijk gezien totaal geen logica in geloof.
    Ik vind het wel origineel dat je alle geloven door elkaar gooit. Het christendom, jodendom en de islam zijn monotheistische geloven en die punten die jij hierboven opnoemt, gelden voor die goden niet. Nu weet ik niet heel veel van die geloven af, maar ik weet wel dat in elk geloof over 'het leven' van hun god erg weinig a niets gezegd wordt. Voor mij is het beeld van een god te vaag en ik zal er dus nooit in kunnen geloven. Maar iedereen mag geloven waar hij in wil geloven als hij er gelukkig van wordt (... en er geen andere mensen om gaat neerschieten, zich zelf opblaast etc...).


    i put the fun in funeral

    Valentino schreef:
    Ik geloof niet, ik ben opgevoed als Atheïst.
    Zo geloof ik wel in de Evolutie-theorie en de oerknal.
    Maar ik kan niet geloven dat een wezen dit heeft geschapen, dat kan in mijn ogen gewoon niet.


    THIS.


    Don't dream your life, live your dream.'

    Ik geloof er wel in, alleen geloof ik dat punt één, God geen alleenstaande ouder is en een minstens zo sterke vrouw naast zich heeft staan, God en Godin dus. En punt twéé geloof ik dat de mens zelf ook heel veel kan, door bepaalde dingen uit de natuur te halen.
    Ik geloof ook in de goedheid van Jezus Christus, maar in al die aardse klootzakken zoals de Paus geloof ik niet.


    Bananen zijn lekker, toch? Zet dit ook in je signature als je ook van bananaaaas houdt!