• ===oud

    [ bericht aangepast op 6 juni 2016 - 18:57 ]


    No growth of the heart is ever a waste

    Yue
    "En wat nou als een moeder gebeten wordt? Zal ze dan haar kind bijten?" Ik kan het me zelf nog wel voorstellen, ook al heeft het waarschijnlijk grotere consequenties dan ik nu denk.

    Savoy
    Ik zie dat Faith er ook bij komt. "Niet te arm, gewoon te lui om te werken voor m'n geld. En voordat je het zegt, ik weet dat ik er een kan stelen. Maar daar heb ik gewoon geen tijd voor gehad. En wat is er mis met een boxer, right?"

    Odile - Slechte vampier.

    Opnieuw schud ik het hoofd en gooi het glas water achterover. De zon is inmiddels op gekomen en ik zet een stap opzij om niet rechtstreeks in het licht te staan.
    'Het kind zal sterven. Er stroomt ander bloed door onze aderen. Onze biologische structuur maakt het niet mogelijk om een kind te voeden, ook al zit het in de baarmoeder. Ofwel: ook al zou je een moederwens hebben, het zal nooit mogelijk zijn. Nooit.' Ik sla de armen over elkaar heen en werp en verloren blik naar de keukenkastjes. Ik zal nooit in staat zijn om een kind te krijgen, nooit meer kunnen voelen hoe het is om ergens voor te sterven. Ik zit nog steeds m'n hoofd te breken over het raadsel van Yue's verleden en haar vampirisme.


    No growth of the heart is ever a waste

    Yue
    "Het zal nooit mogelijk zijn. Nooit." Haar woorden galmen door mijn hoofd. Ik heb me nog niet beseft hoe dit hele gedoe mijn leven heeft verkloot. Ik slik. Ik heb nauwelijks meer gedacht aan mijn ouders sinds ik hier ben. Ik weet gewoon niet meer hoe ze er uit zien. Dat is pijnlijk om te beseffen. Weer slik ik en ik haal mijn neus snotterig op. Snel drink ik nog wat water. Voor de eerste keer in mijn leven weet ik dat het niet wel goed zal komen.

    Savoy
    Ik zie dat Faith er ook bij komt. "Niet te arm, gewoon te lui om te werken voor m'n geld. En voordat je het zegt, ik weet dat ik er een kan stelen. Maar daar heb ik gewoon geen tijd voor gehad. En wat is er mis met een boxer, right?"

    Odile - Slechte vampier.

    Als ik haar gezichtsuitdrukking zie veranderen in treurnis heb ik spijt van mijn woorden. Het feit dat ik zo hard en genadeloos ben behandeld hoeft niet te betekenen dat anderen diezelfde ellende verdienen. Ik doe een gok waar ze over zit te peinzen.
    'Wil je het terug? Je verleden.' Ik kijk haar doordringend aan en vraag mezelf tegelijkertijd af of het uberhaupt mogelijk is haar verleden terug te vinden. Het lijkt me zoeken naar een speld in een hooiberg. Ik weet dat het een zware keuze is die ik haar voorschotel. Het is verleidelijk te willen weten wie je bent en waar je bent opgegroeid, maar anderzijds zal het nooit meer mogelijk zijn om de mensen die je hebben zien opgroeien weer in je leven te betrekken. Met andere woorden: doordat haar geheugen is gewist zal ze niet weten wat ze mist, wie ze mist. En anderzijds zal er een deel van haar geschiedenis - hetgeen wat het karakter van een persoon bepaalt - voor eeuwig verloren zijn, begraven in het hoofd van een vampier.


    No growth of the heart is ever a waste

    Yue
    Ik kijk haar verrast aan. "Natuurlijk. Ik weet niet eens meer hoe mijn eigen ouders eruit zien. Ik weet eigenlijk nauwelijks meer iets. Hoezo? Is er een manier om het terug te krijgen?" vraag ik hoopvol. Ik heb vast geen speciale jeugd gehad, maar ik wil toch wel weten wie ik ben.

    Savoy
    Ik zie dat Faith er ook bij komt. "Niet te arm, gewoon te lui om te werken voor m'n geld. En voordat je het zegt, ik weet dat ik er een kan stelen. Maar daar heb ik gewoon geen tijd voor gehad. En wat is er mis met een boxer, right?"

    Odile - Slechte vampier.

    'Kun je je herinneren waar je bent gebeten en hoe de vampier eruit zag? Dat zou een goed startpunt kunnen zijn,' begin ik. Ik heb eigenlijk totaal geen idee waar the hell ik mee bezig ben en ik wil haar ook geen verloren hoop in praten, maar ze heeft recht op haar verleden want ik ben me er pijnlijk van bewust wat voor een rol iemands verleden speelt in het leven. Zo is het mijne een ongelofelijke zwakheid van me, maar tegelijkertijd mijn kracht. Ik had mezelf gezworen nooit voor een man te buigen en door te blijven vechten tot het einde, mocht het nodig zijn. Het water volstaat niet aan mijn eisen. Ik heb nog steeds dorst, en deze keer wil ik wat smakelijkers.


    No growth of the heart is ever a waste

    Yue
    Ik denk even na. "Ik weet niet.. Ik heb alleen maar vage herinneringen.. Alsof het dromen waren. Behalve vanaf het moment dat ik wakker werd in het bos." Ik zucht. "Ik snap gewoon niet waarom ik niets meer weet. Het is zo frustrerend."

    Savoy
    Ik zie dat Faith er ook bij komt. "Niet te arm, gewoon te lui om te werken voor m'n geld. En voordat je het zegt, ik weet dat ik er een kan stelen. Maar daar heb ik gewoon geen tijd voor gehad. En wat is er mis met een boxer, right?"

    Odile - Slechte vampier.

    Op dat moment schiet me iets te binnen. Ik zet het glas neer - waar ik nog een tijdje naar heb zitten staren en recht mijn rug. Ik denk terug aan wat Lew tegen me zei, toen hij me voor de zoveelste keer tegen de grond had gesmeten.
    "Je verstopt iets."
    Misschien is hij in staat Yue's verleden te ontraadselen. Of althans.. voor een deel. Ik weet nu al dat hij er allerminst op zit te wachten en eigenlijk zit ik er ook totaal niet op te wachten om hem een gunst te vragen. Hij zal er vast iets voor terug willen, denk ik chagrijnig. Aan de andere kant moet ik toegeven dat hij de kwaadste niet is. Dat mensenkind lijkt het aardig naar haar zin bij hem te hebben en dat hij me al slapend naar huis droeg was ook geen daad die een gemiddelde vampier zo snel zou doen. Ik zucht.
    'Ik heb een idee,' geef ik niet al te vrolijk toe. 'Je moet bij Lewis wezen. Hij kan het zien. Denk ik. Ik heb zo'n vermoeden dat hij het kan zien.' Onze afgelopen confrontatie dringt tot me door. Jezus, wat kan die gast soms zo'n ongelofelijke arrogante eikel zijn.
    'Ik denk dat het 't beste is als je alleen gaat,' zeg ik dan. 'Hij zal je geen kwaad doen, maar de kans dat ik het niet kan laten hem in z'n nekvel te grijpen is te groot.' En dan te bedenken dat hij nog een goed bedankje van me te goed heeft. Ik zucht geërgerd. Waarom kan ik het gewoon niet laten rusten? Ik heb hem toch al bedankt, of niet soms? Toch?

    [ bericht aangepast op 9 feb 2011 - 20:40 ]


    No growth of the heart is ever a waste

    Yue
    Verbaasd kijk ik op. "Lewis? Bedoel je die vampier met dat mes?" Ik ril. "Ik weet niet.. Hij is zo.." Ik maak een gek gezicht, omdat ik niet echt weet welk woord ik moet gebruiken. "Hoe zou hij me kunnen helpen dan?"

    Savoy
    Ik zie dat Faith er ook bij komt. "Niet te arm, gewoon te lui om te werken voor m'n geld. En voordat je het zegt, ik weet dat ik er een kan stelen. Maar daar heb ik gewoon geen tijd voor gehad. En wat is er mis met een boxer, right?"

    Odile - Slechte vampier.

    Ik hou mijn hand in het zonlicht en wacht tot ik er daadwerkelijk iets van begin te voelen. Ik knik.
    'Ja, de vampier die dat mes door m'n keel ramde. Bij hem moet je zijn want ik denk dat hij verledens kan zien. Of ze minstens gedeeltelijk kunnen ontrafelen. Hij zal jou geen kwaad doen omdat jij zijn geliefde mensenkindje niet probeert leeg te zuigen maar mij kan hij levend villen.' Ik besluit niks te zeggen over wat er gebeurde in het bos. Verdomde nachtmerries. Ik zit er totaal niet op te wachten om haar naar Lew te vergezellen en uit te gaan leggen wat we van hem willen, maar ik zie aan haar dat zij het ook niet ziet zitten om er alleen heen te gaan. Hetgene wat zij van hem had gezien was een moordenaar die me zonder berouw om het leven wou brengen.


    No growth of the heart is ever a waste

    Yue
    Ik slik. "Laten we hem dan maar gaan zoeken." zeg ik met een klein stemmetje. Ik heb eerlijk gezegd helemaal geen zin om naar hem toe te gaan. Hij kwam zo sarcastisch over, zo overtuigd van zijn gelijk. "Waar denk je dat hij is?"

    Savoy
    Ik zie dat Faith er ook bij komt. "Niet te arm, gewoon te lui om te werken voor m'n geld. En voordat je het zegt, ik weet dat ik er een kan stelen. Maar daar heb ik gewoon geen tijd voor gehad. En wat is er mis met een boxer, right?"

    Het duurde niet lang voor het duo Elif gevonden had in gezelschap van de mensenjongen. 'Elif,' vroeg Lew lichtelijk ongeduldig om haar aandacht. Hij barstte bijna van opwinding. Alleen al de minieme kans dat zijn vermoedens waar zouden kunnen zijn, gaven hem een aangenaam gevoel. 'Ik bedacht net wat,' begon hij uit te leggen toen de vampier hem vragend aan keek. 'Ik weet niet of het waar is. Maar dat gedoe dat die mensen hier vast houdt, is al enkele decennia's oud heb ik begrepen?' Hij wachtte niet op antwoord. ' Wat als er gaten in zitten? Ik weet dat het een gestoord idee is, maar als het waar is, dan kunnen we hen doorheen foefelen. Ik heb wel geen idee hoe we dat moeten gaan onderzoeken, though...' ratelde hij aan één stuk door, enigszins moeite hebben met zijn enthousiasme te verbergen en zijn verhaal met een uitgestreken gezicht te vertellen. 'Het is maar een idee...'


    Frankly my dear, I don't give a damn.

    Odile - Slechte vampier.

    Fijn, weer een van mijn geweldige ideeen. Nice work, Odile. Ik kom overeind, zet met zichtbare tegenzin het glas weg en ga haar voor naar de gang. Nu moet ik mijn neus gebruiken en het duurt niet lang tot ik bij de woonkamer aankom, waar een zoete mensengeur mijn neusgaten prikkelt. Mijn jagersogen glijden richting de jongen en vervolgens naar het meisje. Het gezelschap is niet blij met mijn aanwezigheid, maar dat gaat ook voor mij op. Ik twijfel even. Hoe moet ik dit gaan brengen? Dan besluit ik opzij te stappen en geef een kort knikje richting Lew.
    'Ze heeft je hulp nodig.' Er volgt een korte stilte. Nu voel ik me al helemaal niet meer op mijn gemak. Great, just great. 'Ga je gang,' zeg ik tegen Yue en gebaar dat ze kan gaan praten.


    No growth of the heart is ever a waste

    Elif - Goede Vampier.
    ,,Nah, valt mee.'' zei ze met grijnsje, ineens kwam Lew binennvallen met het meisje. Hij hing een heel verhaal op en Elif had even moeite om hem te volgen, toen hij uitgepraat was dacht ze even na en knikte toen. ,,Dat zou inderdaad best wel eens zo kunnen.'' mompelde ze beetje in zichzelf en keek toen Lew aan. ,,Hoe kwam je daar op? En wat voor gaten zouden dat dan moeten zijn? Ik bedoel.. Het klinkt logisch maar ook weer niet.'' ze beet zachtjes op ahar onderlip en keek kort naar Jamie&Dewi.

    Faith - Slechte Vampier.
    Ze liep rechtstreeks naar haar eigen kamer omdat ze had geroken dat Odiel er was, ze had geen zin om haar nu te zien. Faith had haar zwemspullen gepakt en was naar de kelder gelopen waar ze Savoy in zijn boxer zag zwemmen. ,,Te arm voor een zwembroek?'' plaagde ze hem met grijnsje, vervoglens liep ze naar kleedhokjes waar ze gauw haar bikini aantrok, toen ze dat had gedaan namz e analoopje en dook ze in het water. Toen ze bovenkwam keek ze Savoy met grijns aan. ,,Ik had gelijk, nietwaar?''

    Dewi - Mens.
    Dewi voglde hem gauw en toen ze ein de kamer waren deed ze de deur achter zich dicht, zwijgend luisterde ze naar Lew's idee en ze voelde een sorot van hoop. Aan de andere kant, ze durfde zich niet zo te verheugen, bang teleurgesteld te worden als het niet zo zou zijn. Haar blik gleed naar Lew, ze hoopte echt dat hij gelijk had. Maar inderdaad zoals Elif al zei, wat voor gaten zouden dat zijn en hoe zou ze dan weg kunnen..?


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    Yue
    "Eh.." Ik kijk een beetje verlegen om me heen. "Hoi. Ik wou eigenlijk wat aan Lew vragen." Ik krijg het warm, iedereen staart me aan. Even wil ik zeggen dat het niet belangrijk is en dat we later wel terug komen, maar ik houd me in. Ik wend me tot Lew. "Zou je... eh.. misschien even mee willen komen?" Ik zie dat hij een wenkbrauw optrekt. Ik bijt op mij lip. "Eh.. Als je niet wilt hoeft het niet hoor. Dan ga ik wel weer."

    Savoy
    Ik zie dat Faith er ook bij komt. "Niet te arm, gewoon te lui om te werken voor m'n geld. En voordat je het zegt, ik weet dat ik er een kan stelen. Maar daar heb ik gewoon geen tijd voor gehad. En wat is er mis met een boxer, right?"