• ===oud

    [ bericht aangepast op 6 juni 2016 - 18:57 ]


    No growth of the heart is ever a waste

    Odile - Slechte vampier.

    Als een roofdier loop ik langs het pad, wachtend tot een sappig hapje me tegemoet komt wandelen.
    'Het is belangrijk dat een vampier z'n jachtvaardigheden goed ontwikkelt. Dan ga ik ondertussen wel achter mijn prooi aan.' Mijn ogen beginnen fel te fonkelen bij de gedachte aan vers, warm mensenbloed. 'Ik zal dit pad niet verlaten, dus je weet me te vinden.' Op dat moment dringt een penetrante geur mijn neusgaten binnen. Een hardloper, weet ik al aan de geur op te merken. Dat zijn de beste maaltijden. Hun bloed loopt snel door de aderen en dat is een ideale situatie voor mij.

    [ bericht aangepast op 23 nov 2014 - 21:19 ]


    No growth of the heart is ever a waste

    Yue
    Ik slik. Ik merk dat Odile iemand ruikt, en ik ruik het ook. Een mens. Moet ik haar tegenhouden? Of moet ik erop vertrouwen dat ze de juiste keuzes neemt? "Oke.. Dan ga ik maar." Ik ren snel het bos in voor het mens te dicht bijkomt. Ik ben bang dat ik mezelf anders niet meer kan inhouden. Ook al heb ik niemand vermoord, ik voel me toch schuldig. Ik had haar kunnen stoppen.

    Savoy
    Ik zie dat Faith er ook bij komt. "Niet te arm, gewoon te lui om te werken voor m'n geld. En voordat je het zegt, ik weet dat ik er een kan stelen. Maar daar heb ik gewoon geen tijd voor gehad. En wat is er mis met een boxer, right?"

    Odile - Slechte vampier.

    Ik kijk Yue naar als ze verdwijnt. Even vraag ik me af hoe ze me zo makkelijk mijn gang laat gaan, maar de vraag wordt al snel overstemd door de heerlijke geur van de jongeman die mijn kant op komt rennen. Ik loop rustig op hem af en ga op zijn pad staan.
    'Waarom zo'n haast?' Hij kijkt me verrast aan. 'Wie ben jij?' 'Odile,' antwoord ik. Hij wil zijn mond open doen maar ik leg een vinger op zijn lippen.
    'Ik weet wat je gaat vragen. Wat moet ze van me? Wil ze geld? Word ik overvallen?' Ik haal de vinger weer van zijn mond. 'Je hoeft je hoofd net te breken over die vragen. Waarom niet gewoon.. genieten?' Ik laat mijn handen langs zijn schouders en bovenarmen glijden.
    'Blijf van me af,' zegt hij fel en duwt me weg. Ik zucht. En ik was nog wel van plan hem een snelle pijnloze dood te geven. 'Ik hou er niet van om afgewezen te worden,' zeg ik met een quasi-onschuldig stemmetje en smijt hem vervolgens hard tegen een boom aan. Hij zakt ineen en begint te schreeuwen om hulp. Om hem het zwijgen op te leggen geef ik hem nog een paar harde klappen. Na een tijdje houdt hij eindelijk op met vechten. Ik zak neer, veeg de bezwete haren uit zijn hals, doorboor die en begin hem leeg te zuigen. Ik voel me met de seconde beter als ik het heerlijke bloed naar binnen werk. Nee, hier kan geen dier tegenop.


    No growth of the heart is ever a waste

    Yue
    Even sta ik stil. In de verte hoor ik iemand om hulp roepen. Ik bijt op mijn lip. Een paar seconden later dringt een heerlijke geur mijn neus binnen. Met veel moeite loop ik door, op zoek naar een dier. Uiteindelijk vind ik een vos, die ik snel leegzuig. Het bloed is heerlijk, maar als ik klaar ben voel ik me schuldig. Ik besluit terug te gaan naar de villa, alleen. Ik ren snel het stuk vanaf de poort naar de deur, omdat er daar geen bomen staan om me te beschermen tegen de zon. Eenmaal binnen loop ik naar boven, naar wat mijn kamer moest worden. Ik ga op het bed liggen. Het is half scheef gezakt, maar daar heb ik geen last van. Ik adem diep in, en voel tranen prikken. Ik houd er niet van om dieren pijn te doen, hoeveel voldoening het bloed ook geeft.

    Savoy
    Ik zie dat Faith er ook bij komt. "Niet te arm, gewoon te lui om te werken voor m'n geld. En voordat je het zegt, ik weet dat ik er een kan stelen. Maar daar heb ik gewoon geen tijd voor gehad. En wat is er mis met een boxer, right?"

    Lew wachtte zorgvuldig tot de geuren van de twee vampiers weggestorven waren, slaakte een zucht en richtte zich daarna opnieuw naar Elif. 'Waar was ik...?' mompelde hij lichtelijk gedesoriënteerd, alvorens weer op te pikken met 'Ah ja... Ik weet het weer...' Lew bevochtigde zijn lippen met zijn tong en begon opnieuw te vertellen. 'Odile had het over een kooi met slangen en muizen. En ik dacht; tiens, wat achterlijk om een slang in een kooi te steken. Het glibbert er gewoon uit als de gaten groot genoeg zijn, bij wijze van spreken. En toen realiseerde ik me één van de belangrijkste eigenschap van een kooi de gaten zijn. En toen kwam de bal aan het rollen,' Hij haalde flauw zijn schouders op, haalde de fles Johnnie Walker die hij eerder met Dewi had aangebroken opnieuw uit de kast en goot zichzelf een glas in. 'Ik heb geen idee of het waar is, though. Het is een speculatie, grote kans dat ik er volledig naast zit. Maar we hebben alle tijd van de wereld en het is een begin...' Hij nam een slok van het goedje en genoot van het brandende gevoel alvorens verder te gaan. 'Bijgevolg heb ik ook totaal geen idee waar we net naar zoeken of hoe we ze moeten vinden. Het beste lijkt me om de grenzen af te tasten op zoek naar gaten, al lijkt me dan niet simpel aangezien we dan ook de hoogte in moeten en die grens voor ons -,' Hij wees kort naar Elif en zichzelf,' niet werkt. Dus om eerlijk te zijn hem ik serieus geen idee, hoe we hier aan moeten beginnen. Ook niet of er überhaupt van die gaten zijn...'


    Frankly my dear, I don't give a damn.

    Odile - Slechte vampier.

    Als ik klaar ben sleep ik het lichaam een eindje het bos in tot ik bij een rivier aan kom. Ik laat hem erin zakken en loop door.
    'Yue!' schreeuw ik en mijn stem galmt door het bos. Geen gehoor. Ik zet het op een rennen richting de plaats waar ze voor het laatst heen was gegaan. 'Yue!' Opnieuw geen gehoor. Nee, het zal toch niet..? Het zal toch niet waar zijn dat één of andere clan haar te pakken heeft gekregen?! Het bos is verlaten.
    'Fjodor, vuile hond! Kom tevoorschijn!' Het is een wanhopige schreeuw in het niets. Ik heb Fjodor in geen veertig jaar weer gezien. 'Waar is ze! Yue!' Ik kijk om me heen. Ik zou Fjodors geur uit duizenden kunnen herkennen en op het moment herken ik geen enkele geur. Ik zet het op een lopen richting de villa. Ik pik een vaag spoor van haar geur op tijdens de terugweg. Ze is dus teruggegaan. Waarom heeft ze mij niet gewaarschuwd? Is er wat aan de hand?
    Als ik weer bij de poorten van de villa sta hangt er een onheilspellende sfeer. Ik loop echter vastberaden door en open de deur. Ik hoor gedempte stemmen van Elif en de rest. Ook vang ik opnieuw een spoor van Yue's geur op. Ze moet vast in mijn kamer zijn. Of de hare. Ik sluip naar boven en ik vang een zacht ingehouden gesnik op. Het genadeloze deel in mij zegt: wat nu weer? Mijn medelevende kant wil niets liever dan op die deur kloppen en vragen wat er aan de hand is. En mijn logisch redenerende deel vraagt zich af of het niet beter is om af te wachten en haar even rust te gunnen.
    Ik gooi het over een andere boeg. Hoe zou ik me voelen als ik in haar positie zat? Ik zou me waarschijnlijk behoorlijk eenzaam, ellendig en geïsoleerd voelen en ik zou behoefte hebben aan gezelschap. Aan iemand die een arm om me heen zou slaan in moeilijke situaties.
    Ik klop op de deur.
    'Yue..' zeg ik zacht en onzeker. Dit soort situaties zijn erg lastig voor me. Ik ben niet gezegend met een gave om te troosten.


    No growth of the heart is ever a waste

    Yue
    Als ik Odiles stem hoor veeg ik snel mijn tranen weg. Ik ga overeind zitten. "Ja, kom maar binnen." Ik merk dat mijn stem trilt, maar toch hoop ik dat ze niet zal merken dat ik gehuild heb. Als ze haar hoofd om de deur steekt zie ik dat ze bezorgd kijkt. Ik glimlach, in de hoop dat ze zich geen zorgen meer zal maken. "Sorry, ik was alvast terug gegaan."

    Savoy
    Ik zie dat Faith er ook bij komt. "Niet te arm, gewoon te lui om te werken voor m'n geld. En voordat je het zegt, ik weet dat ik er een kan stelen. Maar daar heb ik gewoon geen tijd voor gehad. En wat is er mis met een boxer, right?"

    Odile - Slechte vampier.

    Wat onwennig stap ik de kamer binnen. Ik ben echt een held op sokken wat dit soort situaties betreft en dat wordt keer op keer bewezen. Pas na een tijdje dringt haar verontschuldiging tot me door.
    'Geeft niet,' zeg ik. Het komt er toonlozer uit dan de bedoeling was. Ik wil mijn mond open doen om te vertellen van mijn geschreeuw, maar ik zwijg. Ik heb geen zin om de naam Fjodor weer in mijn mond te nemen. 'Wat scheelt er?' voeg ik gauw toe. Ik kniel naast haar neer en neem haar onderzoekend in me op. Ergens heb ik het vermoeden dat het om die man gaat die ik heb leeggezogen, maar ik heb nog geen bevestiging. Ze was hier nooit klaar voor geweest, denk ik. Ze was er niet klaar voor om vampier te worden en nu kan ze niet meer terug.


    No growth of the heart is ever a waste

    Yue
    Ik haal mijn schouders op, en veeg nog eens met mijn hand langs mijn ogen. "Ik weet niet... Ik moest weer denken aan Candy en ik voelde me gewoon schuldig." Ik haal mijn neus op. Ik weet niet goed wat ik moet zeggen, maar ik vind het fijn dat Odile er is. Ik voel me veilig als ik bij haar ben. Eigenlijk wil ik haar vragen over de man die ze heeft aangevallen, maar ik doe het toch niet. Misschien heeft zij last van hetzelfde schuldgevoel als ik, en ik wil het niet erger maken. "Ik ben blij dat je er weer bent." zeg ik, en ik glimlach.


    Savoy
    Ik zie dat Faith er ook bij komt. "Niet te arm, gewoon te lui om te werken voor m'n geld. En voordat je het zegt, ik weet dat ik er een kan stelen. Maar daar heb ik gewoon geen tijd voor gehad. En wat is er mis met een boxer, right?"

    Odile - Slechte vampier.

    'Jij gaat door precies hetzelfde proces als ik destijds. En dat proces gaat zwaar worden, dat is het voor elke nieuwe vampier. Je voelt je schuldig omdat je weet dat je levens moet nemen om jou te voeden. En dat is goed. Het laat zien dat je van binnen nog een gevoel van zelfwaarde en van affectie tegenover andere hebt. Maar het zal je niet verder helpen. Ik heb..' Ik zwijg even en ik merk dat mijn eerste jaren als vampier weer terug komen. 'Ik heb op een harde manier geleerd om geen berouw te hebben voor de mensen of vampiers die ik ombracht. Als mens at je waarschijnlijk ook vlees terwijl je wist dat die dieren voor dat doel vermoord werden.' Het is een uitleg waar ze niet op zit te wachten, maar ik weet dat het verteld moet worden. Ik schuif mijn schoenen uit en neem plaats op het bed. Het voelt zo hemels zacht. Ik heb zin om te liggen en te slapen, maar dan krijgt Yue met dezelfde ellende te maken als waarmee Lew te maken kreeg. En dat wil ik haar niet aandoen.

    [ bericht aangepast op 23 nov 2014 - 21:22 ]


    No growth of the heart is ever a waste

    Yue
    Ik slik. Haar woorden zijn hard, maar ik weet dat ze waar zijn. En ik ben blij dat Odile me de waarheid vertelt. Het voelt gezellig, nu we samen op het bed zitten. Ook al is de kamer half ingestort, en het bed nogal stoffig. Ik merk dat Odile haar ogen dicht heeft gedaan. Ik weet niet of ze nog wakker is, maar ze ziet er gelukkig uit, dus besluit ik haar niet te storen. Ik gaap. Misschien moet ik ook maar even gaan liggen. Ik ga naast Odile liggen en doe mijn ogen dicht.

    Savoy
    Ik zie dat Faith er ook bij komt. "Niet te arm, gewoon te lui om te werken voor m'n geld. En voordat je het zegt, ik weet dat ik er een kan stelen. Maar daar heb ik gewoon geen tijd voor gehad. En wat is er mis met een boxer, right?"

    [ bericht aangepast op 11 feb 2011 - 20:07 ]

    Odile - Slechte vampier.

    Nog net voor ik in slaap val geef ik mezelf een geestelijke klap en kom terug in de realiteit. Mijn nachtmerries hebben vaker voor genante situaties gezorgd toen ik bij iemand in de buurt in slaap viel dus daarom zorgde ik ervoor dat ik óf niet sliep óf alleen sliep. Ik recht mijn rug en kijk richting Yue, die de ogen gesloten heeft.
    'Ik heb haar begraven,' zeg ik dan voorzichtig, terwijl ik op de hoogte ben van het risico haar wakker te maken. 'Ik weet dat het niks rechtvaardigt, maar ik wou het even kwijt.' Ik rek me even uit en draai me op m'n buik. Zelfs een vampier voelt zich zo af en toe wat stijfjes.
    'Als je het wil zien moet je naar Gawyn,' zeg ik. Dan valt mijn mond open. Zou hij mijn verleden hebben gezien, ooit die kans hebben gegrepen? Ik hoop heel hard van niet. Mijn verleden hoort bij mij en het dient alleen gedeeld te worden op mijn verzoek.


    No growth of the heart is ever a waste

    Yue
    Ik open een oog als Odile begint te praten. "Gawyn? Maar die was toch weg? Lew zei dat hij hem al een hele tijd niet had gezien. Weet jij waar hij is?" Ook al hoop ik dat Odile ja zal zeggen, ik weet wel zeker dat zij ook geen idee heeft. Ik heb Gawyn nog maar een keer ontmoet, en nog nooit met hem gepraat. Ik weet alleen nog hoe zijn ogen eruit zagen: Helderblauw, groot en mooi.

    Savoy
    Ik zie dat Faith er ook bij komt. "Niet te arm, gewoon te lui om te werken voor m'n geld. En voordat je het zegt, ik weet dat ik er een kan stelen. Maar daar heb ik gewoon geen tijd voor gehad. En wat is er mis met een boxer, right?"

    Odile - Slechte vampier.

    Ik schud mijn hoofd.
    'Ik heb geen idee waar hij uithangt.' Ik heb zin om toe te voegen: goddank, een lastpost minder, maar net op het laatste moment slik ik de woorden in.
    'Misschien moet je het toch wagen op Lew's karakteranalyse.' Ik laat mijn hoofd op het bed zakken en sluit de ogen. Ik heb echt totaal geen zin om hem weer op te gaan zoeken. Bovendien denk ik ook dat zijn humeur in betere staat is als hij alleen Yue ontmoet en mij niet. 'Ben benieuwd welke vampier het is. Ik zou hem graag een koppie kleiner willen maken. Het is te lang geleden dat ik voor het laatst een vampier verrot sloeg,' zeg ik droogjes en draai me weer op mijn rug.


    No growth of the heart is ever a waste

    Yue
    "Ik weet niet of ik wel wil dat Lew mijn karakter ziet... Ik bedoel, zoiets is best persoonlijk. Het zou toch vreemd zijn als hij meer over mij zou weten dan ikzelf?" Ik staar naar het plafond. "Heeft hij jouw karakter wel eens gelezen?"

    Savoy
    Ik zie dat Faith er ook bij komt. "Niet te arm, gewoon te lui om te werken voor m'n geld. En voordat je het zegt, ik weet dat ik er een kan stelen. Maar daar heb ik gewoon geen tijd voor gehad. En wat is er mis met een boxer, right?"