• Wat vind jij ervan dat er over VMBO'ers vaak een negatief beeld is, en over VWO'ers en dan vooral over Gymnasiasten wordt gezegd dat het allemaal nerds zijn?
    Ben je het er mee eens of niet geef je mening


    dit is aleeen een stelling niet mijn mening :''3



    zelf doe ik Havo.

    [ bericht aangepast op 15 dec 2010 - 14:30 ]


    Perfect girls aren't real and real girls aren't perfect.

    NikkiPedia schreef:
    (...)

    Ik denk dat over het algemeen VWOers gestresster zijn, aangezien er meer druk op hun staat.
    Ik was VMBOer, ik heb me echt nooit ergens zorgen over gemaakt in die tijd hoor 8D

    Oh nouja, ik kan 'm wel stressen, maar ik plan alles goed weetje. Ik heb in m'n 5 jaar VWO nog nooit een echte stressmoment gehad. :'D Maar ik spreek ofc voor mezelf. Ik heb geen idee wat de andere VWOers hebben.


    De wereld is weer plat ja. Op je bolle bips na.

    NikkiPedia schreef:
    (...)

    Ik vat niets persoonlijk op 8D
    Alleen, hij weet niet wat VMBOers zijn, ten eerste omdat hij er geen is, en ten tweede gaat hij er duidelijk niet mee om.
    Maar hij zegt te discusseren, maar het komt meer over alsof hij met allerlei theoretische dingen ons probeerd over te halen onszelf niet slim te vinden 8D
    Als hij in een VMBO klas zat, zou hij weten dat de meeste VMBOers slim genoeg zijn voor HAVO alleen andere dingen veel belangrijker vinden dan school. Met enkele uitzonderingen dan. De theorie, zoals hij hem kent, zou zijn dat ze gewoon dommer (een lager IQ hebben) zijn dan HAVOers, helaas gaat dit in de praktijk gewoonweg niet op.
    Kijk Fedor, VMBOers doen een opleiding voor dingen als timmerman omdat ze daar geinteresseerd in zijn en er hun beroep van willen maken. VWOers en hoger kunnen het wel zelf bestuderen en experimenteren, maar ze zijn er niet geinteresseerd in en willen er hun beroep niet van maken, daar vinden ze zichzelf te slim voor, daarom zouden ze die opleiding ook niet doen en er niet voor gaan leren.


    Mijn beste vriend is VMBO-er en ik heb 2 jaar een vriendin gehad die de kappersopleiding deed, ook doet mijn neef die ik regelmatig zie VMBO, en nog wel wat vrienden, dus ik ga wel met die mensen om. Om deze reden weet ik ook hoe laag de kwaliteit is van de MBOs en VMBOs.

    En zoals je zelf zegt, als ze even slim zijn maar havo-ers doen havo en vmbo-ers doen vmbo, heb ik des te meer respect voor havo mensen omdat die blijkbaar meer moeite willen doen en een betere mentaliteit dan VMBO-ers. En je moet ook niet aankomen met dat ze daarvoor kiezen omdat ze een MBO willen doen, want dat weet je nog niet als je je middelbare school kiest. Dan kan je beter havo doen en dan een MBO opleiding of diezelfde opleiding op HBO.

    En er is blijkbaar een reden dat VWO-ers niet de moeite nemen te leren timmeren, ze zijn inderdaad in andere dingen geïnteresseerd het het ze blijkbaar niet genoeg uitdaagd of er is geen noodzaak toe. Ikzelf bijvoorbeeld doe liever als project dat ik een chip zelf soldeer als dat ik iets timmer. Twee oud-klasgenoten hebben zelf een voetbalrobot in elkaar gezet en daarmee zelfs meegedaan aan het WK robotvoetbal, en ze zijn nog best ver gekomen. Hiermee bedoel ik dat het 'dommere' of 'andere' werk ook gedaan moet worden, maar dat VWO-ers er inderdaad niet geïnteresseerd in zijn en dat ze hun capaciteiten beter kunnen benutten in wetenschappelijk onderzoek.

    En nogmaals, ik val niemand persoonlijk aan, het is niet erg dat VMBO-ers een lager IQ/Cito hebben dan VWO-ers, maar laten we daar eerlijk over zijn, en niet zeggen dat het 'anders' is.

    @ Shadowsalyer
    Het is nou ook weer niet zo dat alle VWOers wetenschappers zijn of worden. Dat is ook weer zo'n stereotype..


    De wereld is weer plat ja. Op je bolle bips na.

    @Stamppot: Dat is waar, mijn beste vriendin doet bijvoorbeeld ook VWO en die wil basisschoollerares worden. Je moet de blikken van de leraren zien, telkens als ze dat vertelt. Ze wordt er echt gek van, omdat basisschoollerares zogenaamd geen beroep is voor iemand die VWO doet.


    Life is hard and then we die

    PUKKELxDING schreef:
    (...)Maar dat zijn ook de omhooggevallen VWO'ers. Weetje, ik zeg nooit dat VMBO'ers dom vind. 1 Omdat ik het simpelweg niet vind en 2 omdat ik niet wil dat zij mij een snob vinden. Het punt is dat het over de kam scheren van een bepaalde groep heel pijnlijk kan zijn voor die groep. Weetje, ik zeg niet dat ik het helemaal niet doe, maar ik zeg niets over anderen wat ik niet zou willen dat ze over mij zeggen. En daarom raakt jouw mening me eigenlijk ook. Ik bedoel, je zegt dat je denkt dat alle VWO'ers zo arrogant zijn, maar nu zag ik toevallig in een ander topic dat jij op een speciale school zit met een nieuw soort onderwijs. Dit trekt nou eenmaal snobjes aan, zeker op VWO gebied. Ik snap wel dat die mensen jou hebben geraakt, maar dat betekent toch zeker niet dat opeens alle VWO'ers zo zijn?

    Leer lezen. L-e-z-e-n, alstjeblieft. -.- Moet ik nu alles honderd kere gaan herhalen? Ik zal voortaal voor elk woord 'over het algemeen' gaan typen, want wee mijn gebeente als ik het een keer niet doe, dan scheer ik meteen iedereen over één kam. Maar ach, dat is het leuke van Q hé.
    Mijn school trekt geen snobs aan, juist niet: Die kunnen met zijn allen gezellig naar de overkant, naar een school die puur op prestatie is gericht en waar je alleen naartoe mag als je HAVO of hoger hebt. Het nieuwe aan mijn school is dat het niet gaat om hoeveel kennis je in een zo kort mogelijke tijd in je hoofd kan proppen om het na een maand weer te vergeten, maar om de manier waarop je persoonlijk met die kennis omgaat en je persoonlijke ontwikkeling in het algemeen (competenties etcetera). Het gaat niet om hoeveel kennis je hebt, maar wat je doet met de kennis díe je hebt.


    Everything means nothing, if I ain't got you.

    shadowsalyer schreef:
    (...)

    Mijn beste vriend is VMBO-er en ik heb 2 jaar een vriendin gehad die de kappersopleiding deed, ook doet mijn neef die ik regelmatig zie VMBO, en nog wel wat vrienden, dus ik ga wel met die mensen om. Om deze reden weet ik ook hoe laag de kwaliteit is van de MBOs en VMBOs.

    En zoals je zelf zegt, als ze even slim zijn maar havo-ers doen havo en vmbo-ers doen vmbo, heb ik des te meer respect voor havo mensen omdat die blijkbaar meer moeite willen doen en een betere mentaliteit dan VMBO-ers. En je moet ook niet aankomen met dat ze daarvoor kiezen omdat ze een MBO willen doen, want dat weet je nog niet als je je middelbare school kiest. Dan kan je beter havo doen en dan een MBO opleiding of diezelfde opleiding op HBO.

    En er is blijkbaar een reden dat VWO-ers niet de moeite nemen te leren timmeren, ze zijn inderdaad in andere dingen geïnteresseerd het het ze blijkbaar niet genoeg uitdaagd of er is geen noodzaak toe. Ikzelf bijvoorbeeld doe liever als project dat ik een chip zelf soldeer als dat ik iets timmer. Twee oud-klasgenoten hebben zelf een voetbalrobot in elkaar gezet en daarmee zelfs meegedaan aan het WK robotvoetbal, en ze zijn nog best ver gekomen. Hiermee bedoel ik dat het 'dommere' of 'andere' werk ook gedaan moet worden, maar dat VWO-ers er inderdaad niet geïnteresseerd in zijn en dat ze hun capaciteiten beter kunnen benutten in wetenschappelijk onderzoek.

    En nogmaals, ik val niemand persoonlijk aan, het is niet erg dat VMBO-ers een lager IQ/Cito hebben dan VWO-ers, maar laten we daar eerlijk over zijn, en niet zeggen dat het 'anders' is.


    Dat laatste slaat al nergens op 8D Ik deed VMBO, mijn Cito was HAVO en mijn IQ VWO. Ik had alleen geen stimulans om te leren, mijn ouders pushte me niet en ik wist niet wat ik wilde worden 8D.
    Anderen weten wel wat ze willen worden. Als je nou slim genoeg bent voor HAVO of VWO maar je wilt iets van MBO niveau doen, waarom zou je dan geen VMBO doen? Waarom al dat extra werk waar je dan uiteindelijk niets aan hebt?
    En ik vind het geen 'dommere' beroepen. Die mensen weten weer meer van dingen waar jij niets vanaf weet. Ik weet wel zeker dat ik veel meer van de anatomie van een mens weet, hoe medicijnen op het lichaam werken, de subgroepen van medicijnen en de latijnse namen, zoals jij meer weet van computers. En ik doe 'maar' MBO.

    [ bericht aangepast op 14 dec 2010 - 21:54 ]


    Your make-up is terrible

    Om deze reden weet ik ook hoe laag de kwaliteit is van de MBOs en VMBOs.

    Als je dit serieus meent, kijk dan altjeblieft eens goed in de spiegel en besef je wat voor neerbuigend persoon jij bent.
    'De meest wijze personen op deze aarde, zijn de mensen die zich beseffen dat ze eigenlijk helemaal niets weten.'


    Everything means nothing, if I ain't got you.

    Bullshit schreef:
    (...)
    Gelukkig zijn feiten niet waar heel de wereld om draait. Waar een wetenschapper zichzelf helemaal gek maakt omdat hij niet weet hoe hij van alles moet gaan verklaren, leeft een VMBO-er gewoon rustig verder en maakt zich druk over dingen die er echt toe doen. VWO-ers kunnen niet zonder VMBO-ers, en VMBO-ers kunnen niet zonder VWO-ers. Klaar.
    Ja, dat kunnen VMBO-ers, dat kunnen ze zelfs heel goed. Helaas zijn er veel mensen die hetzelfde denken als jij en krijgen ze vaak niet de kans om dit te doen. Bij ons zijn het in de praktijk juist VWO-ers die het niet kunnen opbrengen om zichzelf te leren hameren: Zodra ze de kans krijgen, verschuilen ze zich achter kennis en feiten en stellen ze het probleem vast, zonder de oplossing te zoeken. En als ze dit wel doen, is het slechts feitelijk en in theorie.
    Ik heb ook niks tegen VWO-ers persoonlijk, natuurlijk niet. Maar de mentaliteit van vele van hen staat me absoluut niet aan -Dit kan ook komen doordat ik ooit bevriend was met iemand/meerdere mensen die 'VWO gingen doen en dan economie erbij, zodat ze alles konden worden wat ze wilden'. En als ik ze er op wees dat dit niet zo was, dan kreeg ik als antwoord dat dat de rotklusjes voor VMBO-ers waren.


    Dat wetenschappers gek zouden worden omdat ze iets moeten verklaren is typisch iets wat vanuit het VMBO is geredeneerd. Een onderzoeker haalt er namelijk plezier uit dingen te ontdekken en te verklaren, en hoe moeilijker, hoe interessanter.

    En dat VWO-ers niet willen leren hameren begrijp ik ook heel goed. Zij willen vaardigheden leren waarmee ze kunnen onderzoeken, ze willen kennis opdoen. En daarbij komt al jouw kennis van je beroep uit de wetenschappelijke hoek, dat is allemaal theorie in beginsel. Daarna komen er een paar mensen die er praktijk van kunnen maken, veelal ook VWO-ers of in ieder geval hoogopgeleiden.

    En nee, natuurlijk krijgen VMBO-ers niet de kans om te onderzoeken. Wat hebben ze er uberhaupt te zoeken? als ze echt liever staan te hameren zoals jij zegt, waarom zouden ze dan proberen zwaartekracht opnieuw te herleiden en te definieren, zoals nu aan de UvA gedaan wordt? Ik denk ook eerlijk gezegd niet dat ze daarvoor de capaciteit hebben.

    En ja, met N&T en keuzevakken Biologie en Economie kan je inderdaad alles worden, als je graag naar een MBO wil kan dat ook, maar je kan alle studies kiezen.

    Ik doe Gymnasium. Ben ik nu een nerdje? Ik noem mezelf altijd een dom blondje met gok geluk:$
    Ik beoordeel zelf mensen niet op onderwijs. Sommige mensen hebben gewoon wat meer moeite met leren dan anderen. Soms heeft dit een speciale oorzaak en vaak zijn die personen ergens anders heel goed in. Ieder zijn talenten zou ik zeggen;)


    Happy Birthday my Potter!

    PUKKELxDING schreef:
    @Stamppot: Dat is waar, mijn beste vriendin doet bijvoorbeeld ook VWO en die wil basisschoollerares worden. Je moet de blikken van de leraren zien, telkens als ze dat vertelt. Ze wordt er echt gek van, omdat basisschoollerares zogenaamd geen beroep is voor iemand die VWO doet.

    Dat bedoel ik :'D Ik zie mezelf ook niet als wetenschapper. Ik kan dat gewoon niet. Daar liggen mijn kwaliteiten ook niet.
    En wat een discussies levert dit op zeg. Het valt me serieus op dat mensen heel erg veel foute vooroordelen hebben over beiden kanten. Dan heb ik stiekem wel zoiets van: als je niet weet hoe het is, hou dan je mond :x


    De wereld is weer plat ja. Op je bolle bips na.

    Bullshit schreef:
    (...)
    Als je dit serieus meent, kijk dan altjeblieft eens goed in de spiegel en besef je wat voor neerbuigend persoon jij bent.
    'De meest wijze personen op deze aarde, zijn de mensen die zich beseffen dat ze eigenlijk helemaal niets weten.'


    De kwaliteit van de scholen zijn wel laag, als hij dat bedoeld. Maar de kwaliteiten van de leerlingen zijn veel hoger.
    Maar zo is de kwaliteit van de Hoge school van Amsterdam en ook die van Rotterdam erg laag.


    Your make-up is terrible

    shadowsalyer schreef:
    (...)

    Dat wetenschappers gek zouden worden omdat ze iets moeten verklaren is typisch iets wat vanuit het VMBO is geredeneerd. Een onderzoeker haalt er namelijk plezier uit dingen te ontdekken en te verklaren, en hoe moeilijker, hoe interessanter.

    En dat VWO-ers niet willen leren hameren begrijp ik ook heel goed. Zij willen vaardigheden leren waarmee ze kunnen onderzoeken, ze willen kennis opdoen. En daarbij komt al jouw kennis van je beroep uit de wetenschappelijke hoek, dat is allemaal theorie in beginsel. Daarna komen er een paar mensen die er praktijk van kunnen maken, veelal ook VWO-ers of in ieder geval hoogopgeleiden.

    En nee, natuurlijk krijgen VMBO-ers niet de kans om te onderzoeken. Wat hebben ze er uberhaupt te zoeken? als ze echt liever staan te hameren zoals jij zegt, waarom zouden ze dan proberen zwaartekracht opnieuw te herleiden en te definieren, zoals nu aan de UvA gedaan wordt? Ik denk ook eerlijk gezegd niet dat ze daarvoor de capaciteit hebben.

    En ja, met N&T en keuzevakken Biologie en Economie kan je inderdaad alles worden, als je graag naar een MBO wil kan dat ook, maar je kan alle studies kiezen.

    Waarom zijn alle VWOers in jouw ogen wetenschappers? .___.
    Niet alle VWOers worden wetenschappers. Niet alle VWOers hebben die interesse, including myself.


    De wereld is weer plat ja. Op je bolle bips na.

    Stamppot schreef:
    (...)
    Dat bedoel ik :'D Ik zie mezelf ook niet als wetenschapper. Ik kan dat gewoon niet. Daar liggen mijn kwaliteiten ook niet.
    En wat een discussies levert dit op zeg. Het valt me serieus op dat mensen heel erg veel foute vooroordelen hebben over beiden kanten. Dan heb ik stiekem wel zoiets van: als je niet weet hoe het is, hou dan je mond :x
    Tja nouja.. hoe kan ik gaan kiezen tussen mijn vriendje en een hele goede vriendin van me? Simpel, gewoon m'n eigen mening hebben, haha. Ik vind dat we elkaar over het algemeen niet mogen beoordelen op grond van opleidingsniveau. En dan bedoel ik niet op gebied van kijken of je geschikt bent voor een studie/baan, maar om te 'weten' hoe 'dom' of 'slim' je bent. Positieve en negatieve discriminatie is net zo erg, vind ik, maar uitschakelen zullen we het niet kunnen. De wet van de sterksten zal altijd blijven gelden; daardoor is discriminatie ontstaan.
    Ik zie mezelf ook niet als wetenschapper, ik zie mezelf als iemand die veel leert en dat kan toepassen later. Misschien ga ik wel iets ontdekken, maar dat zie ik dan wel weer :P


    Life is hard and then we die

    PUKKELxDING schreef:
    (...)Tja nouja.. hoe kan ik gaan kiezen tussen mijn vriendje en een hele goede vriendin van me? Simpel, gewoon m'n eigen mening hebben, haha. Ik vind dat we elkaar over het algemeen niet mogen beoordelen op grond van opleidingsniveau. En dan bedoel ik niet op gebied van kijken of je geschikt bent voor een studie/baan, maar om te 'weten' hoe 'dom' of 'slim' je bent. Positieve en negatieve discriminatie is net zo erg, vind ik, maar uitschakelen zullen we het niet kunnen. De wet van de sterksten zal altijd blijven gelden; daardoor is discriminatie ontstaan.
    Ik zie mezelf ook niet als wetenschapper, ik zie mezelf als iemand die veel leert en dat kan toepassen later. Misschien ga ik wel iets ontdekken, maar dat zie ik dan wel weer :P

    Ik ben het met je eens. Ik heb gewoon geluk dat ik op het VWO zit. Ik vind dat je mensen moet beoordelen op persoonlijkheid eigenlijk. Dat doet er dan wel niet toe als het om studies gaat, maar wel in het echte leven :'D
    En ik zie mezelf ook niet als wetenschapper, want die zijn bèta en ik ben alpha haha. Ik ga ook zeker niets ontdekken :'D Dat laat ik over voor de kundige mensen.
    (nerd)


    De wereld is weer plat ja. Op je bolle bips na.

    Deze discussie stelt niets meer voor dan een 'welles-nietes', dus na dit even gezegd te hebben ben ik hier klaar mee:
    Welke opleiding je doet maakt niet welke kwaliteit je in de samenleving hebt. Het hele begrip samenleving houdt in dat iedereen dus samen leeft, en dus ook afhankelijk is van elkaar. Het haar van wetenschappers moet evengoed geknipt worden, en kappers hebben wetenschappers nodig om formule's te bedenken waardoor de haarverf niet plotseling paars uitkomt en blijft zitten. En in een persoonlijker geval, ík heb wetenschappers meer dan nodig gehad; zonder hoog opgeleidde dokters en gecompliceerde medicijnen had ik dit nooit kunnen typen.
    Het gaat erom dat iedereen gelukkig is met wat hij doet, wat hij ook doet. En niveau maakt daarbij geen verschil. Iedereen is anders, leer het maar te accepteren. Maar accepteer ook dat wij lang niet zo veel weten als we denken, en dat we nooit alles zullen weten.

    [ bericht aangepast op 14 dec 2010 - 22:12 ]


    Everything means nothing, if I ain't got you.