NikkiPedia schreef:
(...)
Ik vat niets persoonlijk op 8D
Alleen, hij weet niet wat VMBOers zijn, ten eerste omdat hij er geen is, en ten tweede gaat hij er duidelijk niet mee om.
Maar hij zegt te discusseren, maar het komt meer over alsof hij met allerlei theoretische dingen ons probeerd over te halen onszelf niet slim te vinden 8D
Als hij in een VMBO klas zat, zou hij weten dat de meeste VMBOers slim genoeg zijn voor HAVO alleen andere dingen veel belangrijker vinden dan school. Met enkele uitzonderingen dan. De theorie, zoals hij hem kent, zou zijn dat ze gewoon dommer (een lager IQ hebben) zijn dan HAVOers, helaas gaat dit in de praktijk gewoonweg niet op.
Kijk Fedor, VMBOers doen een opleiding voor dingen als timmerman omdat ze daar geinteresseerd in zijn en er hun beroep van willen maken. VWOers en hoger kunnen het wel zelf bestuderen en experimenteren, maar ze zijn er niet geinteresseerd in en willen er hun beroep niet van maken, daar vinden ze zichzelf te slim voor, daarom zouden ze die opleiding ook niet doen en er niet voor gaan leren.
Mijn beste vriend is VMBO-er en ik heb 2 jaar een vriendin gehad die de kappersopleiding deed, ook doet mijn neef die ik regelmatig zie VMBO, en nog wel wat vrienden, dus ik ga wel met die mensen om. Om deze reden weet ik ook hoe laag de kwaliteit is van de MBOs en VMBOs.
En zoals je zelf zegt, als ze even slim zijn maar havo-ers doen havo en vmbo-ers doen vmbo, heb ik des te meer respect voor havo mensen omdat die blijkbaar meer moeite willen doen en een betere mentaliteit dan VMBO-ers. En je moet ook niet aankomen met dat ze daarvoor kiezen omdat ze een MBO willen doen, want dat weet je nog niet als je je middelbare school kiest. Dan kan je beter havo doen en dan een MBO opleiding of diezelfde opleiding op HBO.
En er is blijkbaar een reden dat VWO-ers niet de moeite nemen te leren timmeren, ze zijn inderdaad in andere dingen geïnteresseerd het het ze blijkbaar niet genoeg uitdaagd of er is geen noodzaak toe. Ikzelf bijvoorbeeld doe liever als project dat ik een chip zelf soldeer als dat ik iets timmer. Twee oud-klasgenoten hebben zelf een voetbalrobot in elkaar gezet en daarmee zelfs meegedaan aan het WK robotvoetbal, en ze zijn nog best ver gekomen. Hiermee bedoel ik dat het 'dommere' of 'andere' werk ook gedaan moet worden, maar dat VWO-ers er inderdaad niet geïnteresseerd in zijn en dat ze hun capaciteiten beter kunnen benutten in wetenschappelijk onderzoek.
En nogmaals, ik val niemand persoonlijk aan, het is niet erg dat VMBO-ers een lager IQ/Cito hebben dan VWO-ers, maar laten we daar eerlijk over zijn, en niet zeggen dat het 'anders' is.