• Wat vind jij ervan dat er over VMBO'ers vaak een negatief beeld is, en over VWO'ers en dan vooral over Gymnasiasten wordt gezegd dat het allemaal nerds zijn?
    Ben je het er mee eens of niet geef je mening


    dit is aleeen een stelling niet mijn mening :''3



    zelf doe ik Havo.

    [ bericht aangepast op 15 dec 2010 - 14:30 ]


    Perfect girls aren't real and real girls aren't perfect.

    NikkiPedia schreef:
    (...)

    Dat laatste slaat al nergens op 8D Ik deed VMBO, mijn Cito was HAVO en mijn IQ VWO. Ik had alleen geen stimulans om te leren, mijn ouders pushte me niet en ik wist niet wat ik wilde worden 8D.
    Anderen weten wel wat ze willen worden. Als je nou slim genoeg bent voor HAVO of VWO maar je wilt iets van MBO niveau doen, waarom zou je dan geen VMBO doen? Waarom al dat extra werk waar je dan uiteindelijk niets aan hebt?
    En ik vind het geen 'dommere' beroepen. Die mensen weten weer meer van dingen waar jij niets vanaf weet. Ik weet wel zeker dat ik veel meer van de anatomie van een mens weet, hoe medicijnen op het lichaam werken, de subgroepen van medicijnen en de latijnse namen, zoals jij meer weet van computers. En ik doe 'maar' MBO.


    De kwaliteit van MBOs en VMBOs staan over het algemeen al erg lang onder druk, dit is bekend. Bijvoorbeeld te weinig lesuren, onbevoegde leraren en stencils in plaats van boeken.

    En ik zal ook een paar eenvoudige definities neerleggen. Slim, oftewel intelligentie, is het vermogen dingen te begrijpen, toe te passen en dan weer verder te onderzoeken. Wijsheid daarentegen, waar jij het over hebt, is hoeveel kennis je bezit. En ik geloof best dat VMBO-ers wijs zijn in hun eigen gebied, maar ze bezitten niet hetzelfde niveau intelligentie als gymnasiasten. De meeste VMBO-ers kiezen niet voor VMBO omdat ze graag een MBO willen doen, maar omdat hun cito heeft uitgewezen dat ze de intelligentie missen.

    Ook is het gymnasium een kwestie van mentaliteit, die de laatste tijd verloederd helaas. Het gymnasium is bedoeld voor mensen die graag leren, en geen stimulans nodig hebben om te leren. Ik deed scheikunde met plezier maar ik heb er nooit een stimulans voor gehad.

    En tjah, niet pushende ouders is een algemeen probleem, maar dat zegt niks over intelligentie.

    Bullshit schreef:
    Deze discussie stelt niets meer voor dan een 'welles-nietes', dus na dit even gezegd te hebben ben ik hier klaar mee:
    Welke opleiding je doet maakt niet welke kwaliteit je in de samenleving hebt. Het hele begrip samenleving houdt in dat iedereen dus samen leeft, en dus ook afhankelijk is van elkaar. Het haar van wetenschappers moet evengoed geknipt worden, en kappers hebben wetenschappers nodig om formule's te bedenken waardoor de haarverf niet plotseling paars uitkomt en blijft zitten. Het gaat erom dat iedereen gelukkig is met wat hij doet, wat hij ook doet. En niveau maakt daarbij geen verschil. Iedereen is anders, leer het maar te accepteren. Maar accepteer ook dat wij lang niet zo veel weten als we denken, en dat we nooit alles zullen weten.


    Maar dat wil nog niet zeggen dat je niet je best moet willen doen om alles te leren. Ik weet ook dat ik niet alles kan leren en sommige dingen hoef ik ook niet te leren, maar de dingen die ik wil leren leer ik zo grondig mogelijk en leer ik met plezier, en daarom deed ik VWO en nu doe ik de universiteit om die reden.

    (dit is puur een persoonlijke motivatie, ik zeg niet dat VMBO-ers die houding niet kunnen hebben!)

    Ik denk dat dit een mooie afsluiter is :)


    Life is hard and then we die

    shadowsalyer schreef:
    (...)

    De kwaliteit van MBOs en VMBOs staan over het algemeen al erg lang onder druk, dit is bekend. Bijvoorbeeld te weinig lesuren, onbevoegde leraren en stencils in plaats van boeken.

    En ik zal ook een paar eenvoudige definities neerleggen. Slim, oftewel intelligentie, is het vermogen dingen te begrijpen, toe te passen en dan weer verder te onderzoeken. Wijsheid daarentegen, waar jij het over hebt, is hoeveel kennis je bezit. En ik geloof best dat VMBO-ers wijs zijn in hun eigen gebied, maar ze bezitten niet hetzelfde niveau intelligentie als gymnasiasten. De meeste VMBO-ers kiezen niet voor VMBO omdat ze graag een MBO willen doen, maar omdat hun cito heeft uitgewezen dat ze de intelligentie missen.

    Ook is het gymnasium een kwestie van mentaliteit, die de laatste tijd verloederd helaas. Het gymnasium is bedoeld voor mensen die graag leren, en geen stimulans nodig hebben om te leren. Ik deed scheikunde met plezier maar ik heb er nooit een stimulans voor gehad.

    En tjah, niet pushende ouders is een algemeen probleem, maar dat zegt niks over intelligentie.


    Ik deed geen VMBO omdat ik niet beter kon hoor. Je leest niet echt goed denk ik. Ik deed VMBO omdat ik in de pubertijd zat en geen zin had om te leren, er was niemand die zei dat ik moest leren. Dus deed ik dat niet. Dat betekend niet meteen dat ik niet intelligent ben. Want dat ben ik wel degelijk, dat iets een 'feit' iets dat jij zo leuk vind. Iets dat ik op papier kan bewijzen. Die theorien kloppen allemaal van geen kant. Het gaat echt niet op in de praktijk.
    Mijn studie, MBO, is puur theorie. Leren, leren en leren. Jij zou er moeite mee hebben, dat weet ik zeker. Dat komt omdat jou interesse bij computers ligt. Jij zou niet willen leren voor mijn opleiding, maar dan noem ik jou niet dom. Als mijn interesse ergens anders lag, zou ik de stimulans hebben gehad voor HAVO en nu HBO doen.


    Your make-up is terrible

    Ik leer nooit met plezier :'D
    Leren zuigt.


    De wereld is weer plat ja. Op je bolle bips na.

    Stamppot schreef:
    Ik leer nooit met plezier :'D
    Leren zuigt.
    Ik alleen als ik het leuk vind.
    Geschiedenis leerde ik deze periode bijvoorbeeld wel met plezier XD
    Maar economie was echt kots >,<


    Life is hard and then we die

    NikkiPedia schreef:
    (...)

    Ik deed geen VMBO omdat ik niet beter kon hoor. Je leest niet echt goed denk ik. Ik deed VMBO omdat ik in de pubertijd zat en geen zin had om te leren, er was niemand die zei dat ik moest leren. Dus deed ik dat niet. Dat betekend niet meteen dat ik niet intelligent ben. Want dat ben ik wel degelijk, dat iets een 'feit' iets dat jij zo leuk vind. Iets dat ik op papier kan bewijzen. Die theorien kloppen allemaal van geen kant. Het gaat echt niet op in de praktijk.
    Mijn studie, MBO, is puur theorie. Leren, leren en leren. Jij zou er moeite mee hebben, dat weet ik zeker. Dat komt omdat jou interesse bij computers ligt. Jij zou niet willen leren voor mijn opleiding, maar dan noem ik jou niet dom. Als mijn interesse ergens anders lag, zou ik de stimulans hebben gehad voor HAVO en nu HBO doen.


    Je bevestigd precies mijn punt. Je mag dan wel de intelligentie bezitten, dat neem ik wel aan als jij dat zegt, maar niet de mentaliteit. En ik weet niet over welke theorieën het hebt, specifieker mag wel, maar voor medicijnen komt er eerst een theorie, dan een kleine test, en als die lukt naar een grotere test. Op die manier komen theorie en praktijk altijd overeen. Het is niet zo dat ze maar wat proberen, en tuurlijk, ze zullen wel eens de theorie fout hebben, maar dan ga je terug en verklaar je waarom hij fout is en wat dan wel moet, dit is een proces dat je boeit als wetenschapper, en je zal het ook vaak overnieuw moeten doen. En als je op een MBO zit loop je ook stage neem ik aan? Dat is toch praktijk?

    shadowsalyer schreef:
    (...)

    Je bevestigd precies mijn punt. Je mag dan wel de intelligentie bezitten, dat neem ik wel aan als jij dat zegt, maar niet de mentaliteit. En ik weet niet over welke theorieën het hebt, specifieker mag wel, maar voor medicijnen komt er eerst een theorie, dan een kleine test, en als die lukt naar een grotere test. Op die manier komen theorie en praktijk altijd overeen. Het is niet zo dat ze maar wat proberen, en tuurlijk, ze zullen wel eens de theorie fout hebben, maar dan ga je terug en verklaar je waarom hij fout is en wat dan wel moet, dit is een proces dat je boeit als wetenschapper, en je zal het ook vaak overnieuw moeten doen. En als je op een MBO zit loop je ook stage neem ik aan? Dat is toch praktijk?


    Hehe, okay, hier komt de theorie.
    De theorie zegt dat VMBOers de intelligentie niet bezitten voor HAVO, daarom is het niveau van VMBO er ook gekomen. Maar de praktijk zegt dat VMBOers slim genoeg zijn voor HAVO maar niet de mentaliteit hebben, wat jij net zei, of andere problemen waardoor ze het niet kunnen, problemen thuis of psychische stoornissen.
    Bij mij op stage doe je ook veel theorie. Het is wel theorie in de praktijk toepassen, maar het is niet dat je bijvoorbeeld leert hoe je een spijker op een stukje hout slaat om het toe te gaan passen. Je brengt de theorie die je leert over in een makkelijkere vorm, op anderen.
    Lol ik bedenk me net dat de theorie in mijn opleiding echt veel is, mjn opleiding zit zegmaar kwa theorie op het randje van MBO4 en HBO. In het beroep doe je van de 8 uur die je werkt per dag, zeker 6 uur 'geestdodend werk' zoals ik het noem. Steeds hetzelfde herhalen. Dezelfde handelingen. Lolol. Aan al die theorie heb je best weinig 8D, als je kijkt naar de verhoudingen.


    Your make-up is terrible

    NikkiPedia schreef:
    (...)

    Hehe, okay, hier komt de theorie.
    De theorie zegt dat VMBOers de intelligentie niet bezitten voor HAVO, daarom is het niveau van VMBO er ook gekomen. Maar de praktijk zegt dat VMBOers slim genoeg zijn voor HAVO maar niet de mentaliteit hebben, wat jij net zei, of andere problemen waardoor ze het niet kunnen, problemen thuis of psychische stoornissen.
    Bij mij op stage doe je ook veel theorie. Het is wel theorie in de praktijk toepassen, maar het is niet dat je bijvoorbeeld leert hoe je een spijker op een stukje hout slaat om het toe te gaan passen. Je brengt de theorie die je leert over in een makkelijkere vorm, op anderen.
    Lol ik bedenk me net dat de theorie in mijn opleiding echt veel is, mjn opleiding zit zegmaar kwa theorie op het randje van MBO4 en HBO. In het beroep doe je van de 8 uur die je werkt per dag, zeker 6 uur 'geestdodend werk' zoals ik het noem. Steeds hetzelfde herhalen. Dezelfde handelingen. Lolol. Aan al die theorie heb je best weinig 8D, als je kijkt naar de verhoudingen.


    Ik zal je eerlijk vertellen dat ik er niet zo lang geleden achter kwam dat HAVO dichter bij VMBO lag dan bij VWO qua intelligentie, dus ik moet je waarschijnlijk gelijk geven in dat veel VMBO-ers havo aankunnen. Maar psychische stoornissen zijn veelal wel de oorzaak van een lagere intelligentie. Dan denk ik aan echt beperkende dingen als zwakbegaafdheid, gilles de la tourette, en aggressief. Andere dingen als ADHD en het autistisch spectrum op zich stellen je prima in staat om het tot de universitaire top te schoppen.
    En inderdaad, er zijn kinderen die thuisproblemen hebben, maar ik denk dat de meerderheid van het VMBO er zit omdat ze ofwel mentaliteit ofwel intelligentie missen.
    En voor VWO heb je beide nodig. Ik zeg niet dat de mentaliteit er tegenwoordig zo goed voorstaat met de huidige bruggers, maar het gaat om het idee.

    Stamppot schreef:
    Alsof VWO'ers alles uit een boek leren .__. Facking kortzichtig man. Iedereen lijkt ineens van die kut vooroordelen over het VWO te hebben. En de bèta's dan jonge .__. Die moeten het ook voornamelijk van de praktijk hebben dus donder op met je kut vooroordelen.



    het is niet mijn mening ik plaats alleen de stelling xd


    Perfect girls aren't real and real girls aren't perfect.

    ik ben geen nurd(nerd)


    I'm not smug, ma'am, it's just the unfortunate shape of my face.

    XChIcKeNCow schreef:
    (...)


    het is niet mijn mening ik plaats alleen de stelling xd

    Jij niet :'D
    Ik reageerde op zo'n dom persoontje die vooroordelen had.


    De wereld is weer plat ja. Op je bolle bips na.

    Ik snap niets van de studierichtingen daar in Nederland ;p Maar bij ons heb je
    : ASO , TSO , KSO en BSO. Ik doe ASO en dat is wat ze noemen het hoogste. Bij ons hebben we meestal een slecht beeld op de bso'ers ( laagste ) en ook omgekeerd.


    You better put a condom on, if you're gonna act like a dick you need to dress like one.

    PUKKELxDING schreef:
    Ik denk dat dit een mooie afsluiter is :)


    GENIAAL! <3
    Maar, ik denk dat bij ons ongeveer 50% van iedereen die HAVO of hoger doet, afstroomt naar het VMBO. Dat zegt ook wel iets toch? En van de 50% die dan overblijven, zakken er ook nog eens een heleboel.


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    shadowsalyer schreef:
    (...)

    Bullshit, je schrijft bullshit.
    Hoezo zijn VMBO-ers 'oprechter' dan gymnasiasten? Ik weet zeker dat die pedo's uit het kinderdagverblijf geen gymnasium hebben gedaan aangezien ze in de krant als zwakbegaafd werden aangestempeld. Ik zeg niet dat alle VMBO-ers zo zijn, maar het is nogal raar om te zeggen dat je aan de hand van iemands niveau iemands oprechtheid wil meten.
    En waarschijnlijk vind je VWO-ers arrogant omdat het je zelf niet is gelukt. Ik denk inderdaad dat ik de wereld aankan omdat ik slim ben, en weet hoe ik met dingen om moet gaan en weet dat ik mezelf later kan onderhouden met iets wat ik leuk vind om te doen en waar ik me in kan verliezen, en dat zal inderdaad iets slims zijn en niet zoiets als kapper.

    EDIT: Geef me een hamer en een stuk hout en ik kan er niks mee, want ik heb dan geen spijkers of meer hout, en volgens mij kan jij net zo hard op een stuk hout doelloos rammen als ik

    I'm with you, en dit is egt een kut stelling.