NikkiPedia schreef:
(...)
Dat laatste slaat al nergens op 8D Ik deed VMBO, mijn Cito was HAVO en mijn IQ VWO. Ik had alleen geen stimulans om te leren, mijn ouders pushte me niet en ik wist niet wat ik wilde worden 8D.
Anderen weten wel wat ze willen worden. Als je nou slim genoeg bent voor HAVO of VWO maar je wilt iets van MBO niveau doen, waarom zou je dan geen VMBO doen? Waarom al dat extra werk waar je dan uiteindelijk niets aan hebt?
En ik vind het geen 'dommere' beroepen. Die mensen weten weer meer van dingen waar jij niets vanaf weet. Ik weet wel zeker dat ik veel meer van de anatomie van een mens weet, hoe medicijnen op het lichaam werken, de subgroepen van medicijnen en de latijnse namen, zoals jij meer weet van computers. En ik doe 'maar' MBO.
De kwaliteit van MBOs en VMBOs staan over het algemeen al erg lang onder druk, dit is bekend. Bijvoorbeeld te weinig lesuren, onbevoegde leraren en stencils in plaats van boeken.
En ik zal ook een paar eenvoudige definities neerleggen. Slim, oftewel intelligentie, is het vermogen dingen te begrijpen, toe te passen en dan weer verder te onderzoeken. Wijsheid daarentegen, waar jij het over hebt, is hoeveel kennis je bezit. En ik geloof best dat VMBO-ers wijs zijn in hun eigen gebied, maar ze bezitten niet hetzelfde niveau intelligentie als gymnasiasten. De meeste VMBO-ers kiezen niet voor VMBO omdat ze graag een MBO willen doen, maar omdat hun cito heeft uitgewezen dat ze de intelligentie missen.
Ook is het gymnasium een kwestie van mentaliteit, die de laatste tijd verloederd helaas. Het gymnasium is bedoeld voor mensen die graag leren, en geen stimulans nodig hebben om te leren. Ik deed scheikunde met plezier maar ik heb er nooit een stimulans voor gehad.
En tjah, niet pushende ouders is een algemeen probleem, maar dat zegt niks over intelligentie.