Exercitus schreef:
(...)
Dat is waar,maar je vergeet dat het nu veel minder voorkomt dan vroeger. De Bijbel is ook door iemand geschreven die "baas" was van het geloof. Met die normen en waarden bedoel ik het zelf interpreteren van bijvoorbeeld de Bijbel en zelf bepalen wat je goed vind van je geloof(dat doe ik ook,ik geloof niet in alles van mijn geloof).En vergeet zeker niet als de grote geloven het doen betekent niet dat alle geloven het doen.
Ja kan niet alle honderden geloven meten aan 3 geloven.
Ik meet ze niet aan drie geloven, ik neem ook sekten en hindoeïsme en alles wat erop lijkt mee. En volgens Wikipedia zijn er veel geloven afgeleid van de 3 die jij bedoelt
En je moet het niet persoonlijk nemen, want ik krijg de indruk dat je dat doet, dat je veel op jezelf reflecteert. Ik probeer mijn algemene idee te geven, en ik weet ook dat er uitzonderingen zijn.
Het gevaar zit hem in mensen die de bijbel, koran dan wel sharia letterlijk nemen en in de moderne maatschappij wetten willen doorvoeren gebaseerd op een boek van 1700 jaar geleden, toen er een heel andere maatschappij was die niet te vergelijken is met de onze.
Ik zal eerlijk toegeven dat ik bang ben als atheïst normen en waarden opgelegd te krijgen door een of andere geloofsfanaticus die vindt dat iets moet omdat het ergens staat geschreven. Helaas gaat het nu wel die kant op met christenfundamentalisten van het CDA en de moslimterreur die we nu op straat zien.