Merrin schreef:
(...)
Mijn psycholoog werkt eigenlijk helemaal niet met beelden (: Ze vraagt meestal inderdaad om lichamelijk terug te gaan naar het moment zelf en koppelt dan steeds terug naar mijn lichaam wanneer ik associaties begin te maken. Ik ben nu iets langer dan een jaar bezig en ben ook veel beter geworden in het luisteren naar mijn lichaam en lichamelijke tendensen aankaarten wanneer we bezig zijn, in plaats van continu cognitieve associaties te maken. Dat gebeurt natuurlijk ook nog steeds, maar mijn brein staat helaas ook nooit stil. Ondertussen heb ik geleerd dat ik tijdens het verwerkingsproces meestal boertjes moet laten hahaha
Echt? Wat een compleet andere aanpak, interessant!
Ik moet een stilstaand beeld voor mij nemen en in birds-eye view mezelf zien in dat beeld. Ik mag dus vooral niet te fysiek terug gaan in de herinnering. Dan moet ik de spanning die ik voel een cijfer geven en dan uitleggen waar de spanning hem in zit (een emotie, zintuigelijke sensatie of gedachte, zoals Sil ook zegt). Dan moet ik daarbij blijven en stelt ze me een aantal vragen terwijl ik haar dansende vingers moet volgen met mijn ogen. Tegelijk moet ik naar voren en achteren stappen èn een woord spellen (normaal en achtestevoren) hahaha. Daarmee geeft ze op drie verschillende manieren nieuwe sensory input om de herinnering als het ware te 'overschrijven' met een veiliger gevoel.
[ bericht aangepast op 18 feb 2026 - 18:38 ]
|| Thy hatred only wakes a smile. ||