• Het is wetenschappelijk bewezen dat je hersenen patronen en gewoontes onthouden en opslaan. Hierdoor leer je dingen op de automatische piloot te doen, en kost het minder energie. Het is alsof je een stukje afsnijdt door het gras: de eerste keer moet je over het gras heen, maar hoe vaker je het doet, hoe meer er een paadje ontstaat die uiteindelijk goed begaanbaar is.

Het lastige hieraan is dat je hersenen niet per se alleen de patronen die goed voor je zijn opslaan. Bepaalde triggers zorgen ervoor dat je datzelfde pad weer beloopt; ook als het bijvoorbeeld gaat cola drinken als je moe bent, of een zak chips eten als je een film gaat kijken. Of de gedachte "Natuurlijk overkomt dat mij weer" als het stoplicht op rood staat. Die laatste heeft te maken met een negatief gedachtenpatroon. Want ook dat slaan je hersenen op.

Gelukkig is het mogelijk om je slechte gewoonten-paden te overschrijden. Het gemaakte paadje blijft weliswaar bestaan, maar je kunt er wel een ander paadje naast creëren, die prettiger is om te bewandelen en je meer oplevert.

En daarvoor dit topic! Want een goede manier om je paadje van negatief gedachtengoed te vervangen voor een positievere variant, is om regelmatig even stil te staan bij dingen waar je dankbaar voor bent. En het lijkt me leuk om die positiviteit met jullie te delen (:

Dit topic is absoluut niet bedoeld om vervelende dingen te bagatelliseren of om te proberen altijd positief te zijn: het is gewoon bedoeld als manier om nét even wat vrolijker in het leven te staan.

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

Frey_ schreef:
    Dankbaar voor cozy fantasy books die mijn overwerkte zenuwstelsel wat tot rust brengen. Winged cats? Hell yeah <3

Omg, titel? Ik heb deze nodig voor obvious reasons.

- OT:
    Dankbaar voor de mooie race van gisteren, ondanks dat het me weer een jaar van m'n leven heeft gekost qua stress. Zo mooi om regenraces te zien (en een Nederlander in de regen natuurlijk)

It finally happened - I'm slightly mad! ~ Queen

Catmint schreef:
    (...)

Omg, titel? Ik heb deze nodig voor obvious reasons.

- OT:
    Dankbaar voor de mooie race van gisteren, ondanks dat het me weer een jaar van m'n leven heeft gekost qua stress. Zo mooi om regenraces te zien (en een Nederlander in de regen natuurlijk)

The Spell Shop! Sarah Beth Durst zegt zelf:

"I want(ed) to write a book that reads like drinking hot chocolate. Or eating really good raspberry jam. Or a fresh baked pastry."

Frey_ schreef:
    (...)

The Spell Shop! Sarah Beth Durst zegt zelf:

"I want(ed) to write a book that reads like drinking hot chocolate. Or eating really good raspberry jam. Or a fresh baked pastry."

Ik heb laatst 'Het weeshuis in de azuurblauwe zee' van T.J. Klune gelezen en dat was ook echt mega cosy. Nu wil ik deze ook lezen maar liever niet in het Engels en zie dat ie er niet is in het Nederlands :(

Caverna schreef:
    (...)

Ik heb laatst 'Het weeshuis in de azuurblauwe zee' van T.J. Klune gelezen en dat was ook echt mega cosy. Nu wil ik deze ook lezen maar liever niet in het Engels en zie dat ie er niet is in het Nederlands :(

Ohh ja, Het Weeshuis is ook zo'n mooie. Heb daar ook enorm van genoten!

~
    Dankbaar voor mijn schrijfmaatje(s) en hun skills en talenten <3

Three words, large enough to tip the world. I remember you.

Dankbaar voor een warm dekbed en een warme vloer in de woonkamer 🥰 Eigenlijk gewoon dankbaar voor warmte hahaha

Dankbaar dat mijn vliegtuig veilig in Japan geland is 😅

Caution first, always.

Dankbaar dat de regen toch eigenlijk niet aanwezig was tot het gedruppel van de laatste drie minuten ondanks dat ze wel een flinke piek voorspeld hadden.

En voor m'n Portugese begeleider die toch echt een heel stuk chiller en makkelijker is dan m'n Nederlandse begeleider waardoor het project een stuk meer doable wordt en minder stress geeft.

[ bericht aangepast op 5 nov 2024 - 11:05 ]

Do it scared, but do it anyway.

Clive schreef:
    Dankbaar dat mijn vliegtuig veilig in Japan geland is 😅

Wejow, een andere vriend van mij is letterlijk 24 uur eerder naar Japan gevlogen en ik was helemaal in de war over wie je was HAHA

HAVE FUN :Y)

Ben heel blij en dankbaar voor het mooie verhaal dat ik met mn bestie schrijf en de heerlijke personages die het leven wat mooier maken :3

Three words, large enough to tip the world. I remember you.

ProngsPotter schreef:
    Ben heel blij en dankbaar voor het mooie verhaal dat ik met mn bestie schrijf en de heerlijke personages die het leven wat mooier maken :3

Ditto ❤️

Dramatic

Dankbaar voor mijn verhaal en mijn personages. Ze helpen me door zware tijden heen.

Dankbaar dat dit verhaal zoooo'n onverwachte wending neemt maar wat tegelijk zo cool is :3

Every villain is a hero in his own mind.

Dankbaar voor de fijne teambuilding met de leukste collega’s.

How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

Dankbaar voor mijn "kaartenmaakstation"

Dankbaar voor deze self-care brunch.

If only humans could have vertical asymptotes ~ Quinn