• Het is wetenschappelijk bewezen dat je hersenen patronen en gewoontes onthouden en opslaan. Hierdoor leer je dingen op de automatische piloot te doen, en kost het minder energie. Het is alsof je een stukje afsnijdt door het gras: de eerste keer moet je over het gras heen, maar hoe vaker je het doet, hoe meer er een paadje ontstaat die uiteindelijk goed begaanbaar is.

    Het lastige hieraan is dat je hersenen niet per se alleen de patronen die goed voor je zijn opslaan. Bepaalde triggers zorgen ervoor dat je datzelfde pad weer beloopt; ook als het bijvoorbeeld gaat cola drinken als je moe bent, of een zak chips eten als je een film gaat kijken. Of de gedachte "Natuurlijk overkomt dat mij weer" als het stoplicht op rood staat. Die laatste heeft te maken met een negatief gedachtenpatroon. Want ook dat slaan je hersenen op.

    Gelukkig is het mogelijk om je slechte gewoonten-paden te overschrijden. Het gemaakte paadje blijft weliswaar bestaan, maar je kunt er wel een ander paadje naast creëren, die prettiger is om te bewandelen en je meer oplevert.

    En daarvoor dit topic! Want een goede manier om je paadje van negatief gedachtengoed te vervangen voor een positievere variant, is om regelmatig even stil te staan bij dingen waar je dankbaar voor bent. En het lijkt me leuk om die positiviteit met jullie te delen (:

    Dit topic is absoluut niet bedoeld om vervelende dingen te bagatelliseren of om te proberen altijd positief te zijn: het is gewoon bedoeld als manier om nét even wat vrolijker in het leven te staan.


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

    Dankbaar dat ik ziek ben. Klinkt gek maar het betekent dat mijn weerstand weer iets doet en dat is zo fijn ❤️


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

    Ik blijf dit topic boosten maar dat komt omdat ik eigenlijk elke dag graag wil aangeven waarvoor ik dankbaar ben, zodat het echt in mijn systeem komt om meer dankbaarheid te ervaren (:

    Vandaag ben ik dankbaar dat we in Nederland een systeem hebben waar je ook met langdurige ziekte ondersteund wordt. In Amerika zou ik de sjaak zijn nu.


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

    ik ben dankbaar voor mijn huisgenoot met wie ik mocht meeliften naar school vanochtend, dat scheelde weer een berg opfietsen x)


    Three words, large enough to tip the world. I remember you.

    Dankbaar dat mijn vriend vandaag thuiswerkt en ik daardoor niet alleen ziek thuis zit (:


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

    Caverna schreef:
    Dankbaar dat mijn vriend vandaag thuiswerkt en ik daardoor niet alleen ziek thuis zit (:


    Beterschap!


    Omnia mutantur, nihil interit

    oneindig schreef:
    (...)

    Beterschap!


    Dankjewel (: (weer dankbaar hihi)

    [ bericht aangepast op 16 okt 2024 - 11:04 ]


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

    Dankbaar voor mijn nieuwe "kaartjes-station", met allemaal pennenbakjes voor mijn fineliners en een laatje voor al mijn zelfgemaakte kaartjes 🤩


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

    Voor de gratis koffie die de schoonmaker hier me gaf, toen het onderhoud van de machine klaar was. Erg aardig van hem!
    En voor mijn mau's sowieso ook.


    If only humans could have vertical asymptotes ~ Quinn

    Dankbaar voor legpuzzels. Ze zijn soms frustrerend, maar het is fijn om gefrustreerd te zijn over zoiets onbenulligs, voor de verandering :")


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

    Dankbaar dat ik inlevingsvermogen heb. Soms is het extreem vermoeiend, maar tegelijk is het een van de dingen die ik het mooiste aan mezelf vind.


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

    Dankbaar voor mijn superlieve vriend <3


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

    Dankbaar voor boeken. Om te lezen, om te schrijven: gewoon, algemeen dankbaar voor boeken.


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

    Dankbaar voor 12 mooie jaren waarin mijn hondenkind een gezond en zorgeloos leventje heeft gehad.
    Dankbaar dat we in alle rust afscheid van hem mochten nemen. Zonder lijden, zonder pijn.


    'Three words, large enough to tip the world; I remember you.'

    Syaoran schreef:
    Dankbaar voor 12 mooie jaren waarin mijn hondenkind een gezond en zorgeloos leventje heeft gehad.
    Dankbaar dat we in alle rust afscheid van hem mochten nemen. Zonder lijden, zonder pijn.


    Sterkte (flower)


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

    Syaoran schreef:
    Dankbaar voor 12 mooie jaren waarin mijn hondenkind een gezond en zorgeloos leventje heeft gehad.
    Dankbaar dat we in alle rust afscheid van hem mochten nemen. Zonder lijden, zonder pijn.

    Heel veel sterkte!


    Caution first, always.