• Het is wetenschappelijk bewezen dat je hersenen patronen en gewoontes onthouden en opslaan. Hierdoor leer je dingen op de automatische piloot te doen, en kost het minder energie. Het is alsof je een stukje afsnijdt door het gras: de eerste keer moet je over het gras heen, maar hoe vaker je het doet, hoe meer er een paadje ontstaat die uiteindelijk goed begaanbaar is.

    Het lastige hieraan is dat je hersenen niet per se alleen de patronen die goed voor je zijn opslaan. Bepaalde triggers zorgen ervoor dat je datzelfde pad weer beloopt; ook als het bijvoorbeeld gaat cola drinken als je moe bent, of een zak chips eten als je een film gaat kijken. Of de gedachte "Natuurlijk overkomt dat mij weer" als het stoplicht op rood staat. Die laatste heeft te maken met een negatief gedachtenpatroon. Want ook dat slaan je hersenen op.

    Gelukkig is het mogelijk om je slechte gewoonten-paden te overschrijden. Het gemaakte paadje blijft weliswaar bestaan, maar je kunt er wel een ander paadje naast creëren, die prettiger is om te bewandelen en je meer oplevert.

    En daarvoor dit topic! Want een goede manier om je paadje van negatief gedachtengoed te vervangen voor een positievere variant, is om regelmatig even stil te staan bij dingen waar je dankbaar voor bent. En het lijkt me leuk om die positiviteit met jullie te delen (:

    Dit topic is absoluut niet bedoeld om vervelende dingen te bagatelliseren of om te proberen altijd positief te zijn: het is gewoon bedoeld als manier om nét even wat vrolijker in het leven te staan.


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

    Dankbaar voor prachtige herfstkleuren ❤️




    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

    Dankbaar voor nieuwe lieve vrienden 🤍


    love me until I love myself

    Dankbaar voor Q


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

    Caverna schreef:
    Dankbaar voor Q

    Same


    [ heaven knows ]

    Ik ben dankbaar voor mijn lieve vriend die chocolade voor me ging kopen nadat ik een mental breakdown had 🥰


    "We can disobey suicidal orders? Why wasn't I told?"

    Dankbaar voor een lieve vriend die me een heel lief kaartje heeft geschreven, en voor mijn balletdocent, die me vandaag naar huis heeft gestuurd voor m'n eigen gezondheid.


    Omnia mutantur, nihil interit

    Ik ben dankbaar voor mijn lieve vriend 🥰


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

    Ik ben dankbaar voor mijn elektrische deken (blush)


    Three words, large enough to tip the world. I remember you.

    Ik ben dankbaar voor alle lieve mensen om mij heen


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

    Vrienden met een woonkamer waar je kunt crashen om te werken en socializen ipv. in een saaie en lege werkruimte ^^


    Do it scared, but do it anyway.

    Ik ben dankbaar voor social media, waar ik zo veel heb geleerd over mijn innerlijk kind, hoe emoties in je lichaam leven en dat die je altijd iets te vertellen hebben, dat ik nu in staat was mijn eigen therapiesessie te leiden. Wat een revelations vandaag (blush)

    Het noorderlicht voor het eerst zien 😍 Vanaf ons eigen dakterras.


    Omnia mutantur, nihil interit

    Dankbaar voor de groep met mede-burnies. Eindelijk praten met mensen die echt begrijpen door wat voor hel je gaat, én hen ook kunnen helpen met alle kennis die ik heb opgedaan


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

    Dankbaar voor mijn Moonbird (:


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

    Dankbaar voor mijn superlieve en schattige nichtjes van beide net 1 jaar 🥰


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain