Fox
Ze waren in een soort kring op de grond gaan zitten. Er hing een spanning in de lucht – Fox wist niet zo goed wat hij ervan moest maken. De Lions kenden zijn verhaal al. Zelfs degenen die er niet bij waren geweest. Zijn blik dwaalde langs de Panthers. Adam, Onyx en Jester wisten ook al wat er was gebeurd. Merrin misschien ook wel – het zou hem niet verbazen als Adam het aan de jongen had verteld.
‘Oké.’ Hij zuchtte zachtjes. ‘Ik begin wel.’
Dan was hij er maar van af. Bovendien was zijn verhaal een van de heftigste, dus misschien durfden anderen dan ook.
‘De Lions weten het al, sommige Panthers ook.’ Automatisch gingen zijn ogen even naar Adam, die hem een bemoedigende glimlach schonk. Ergens wenste hij dat de jongen naast hem had gezeten, maar zijn warme blik was eigenlijk net zo welkom als een arm om hem heen.
Hij zat naast Vienna – wat hem zenuwachtig maakte. Wat als ze voortaan anders over hem zou denken? Adam was begripvol geweest, maar dat betekende niet dat iedereen dat zou zijn. Hij wilde graag geloven dat het niets aan hun band veranderde, maar je wist nooit hoe zulke kennis zich in iemands onderbewustzijn vastgreep.
‘Iedereen die hier langer op school zit kent hem vast wel. Zebediah. Ook een Rhino,’ zei hij bitter, ‘want in dat House zitten alleen maar klootzakken.’ Zijn kaak verstrakte even. Hij vroeg zich af hoeveel trauma’s die vanavond gedeeld werden daar hun oorsprong zouden vinden. Hij richtte zich op Nenya en Merrin, die hem waarschijnlijk niet kenden. ‘Zijn gave was mind-control. Een beetje zoals Jester – al gaf hij je gewoon een opdracht en dan voerde je het uit. En hoewel Jester… geen misbruik van zijn gave maakt, deed Zebediah dat wel. Hij vond het heerlijk om anderen naar zijn pijpen te laten dansen.’ Hij bevochtigde zijn lippen even, probeerde de steek in zijn borst te negeren. Hij was even stil, wist niet zo goed hoe hij eigenlijk zijn verhaal moest doen. ‘Nou goed – ieder weldenkend mens begrijpt wel dat je je niet met zo’n jongen moet inlaten.’ Hij boog zijn hoofd, voelde de schaamte door hem heen walsen. ‘Maar ik… Trok me daar weinig van aan. Ik was eenzaam – ik rouwde om iemand…’ Hij beet op zijn lip. Nee – over Kris wilde hij niet vertellen. Dan zat hij hier echt een potje te janken. Wat er tussen Kris en hem was, voelde als iets persoonlijks, iets wat hij heel dicht bij zich wilde houden, wat hij alleen met bepaalde mensen wilde delen. Maar Zebediah… Dat was eigenlijk een waarschuwing. Hij dacht aan Fayr, die nu met Romeo datete. Alleen daarom moest hij al zijn verhaal doen. ‘Ik werd dus wel verliefd op hem. Niemand van mijn afdeling snapte dat – ik snapte het zelf ook niet. Later pas, toen Romeo me in mijn gezicht wreef dat hij met mijn gevoelens had gespeeld. Zijn eh, beste vriend,’ verduidelijkte Fox mompelend. Hij had gedacht dat het hem opluchtte om te leren dat hij nooit écht van Zebediah had gehouden – maar dat was niet zo. Hij voelde zich juist verraden door zichzelf, alsof hij zichzelf bijna een jaarlang bedrogen had.
Fox haalde even diep adem, wist dat hij zich niet moest verdrinken al die herinneringen. Hij keek even rond, zocht naar Adams blik voor hij weer verder kon gaan.
‘We kregen uiteindelijk een relatie. Behoorlijk lang – bijna tien maanden. We oefenden veel met mijn gave. Soms plaagden ze me. Romeo en Zebediah. Lieten ze me als een dolle eekhoorn op mensen af stieren, doordat ze me opjoegen en Romeo met mijn gevoelens speelde. Ik vond het nooit leuk maar…’ Hij beet op zijn lip. ‘Ik kan het niet goed uitleggen. Altijd als er dingen waren die ik niet fijn vond, wist Zebediah het zo te draaien dat het voelde alsof ik me druk maakte om niets. En dus duurde onze relatie voort.’
En soms was het best fijn. Woorden die hij echter niet kon uitspreken, waar hij niet aan wilde toegeven. ‘Zebediah haalde me over om wat grotere dieren te proberen. Twijfels wist hij altijd snel uit de weg te ruimen, dus we deden het. Ik werd een leeuw. Een olifant. Een… beer.’ Er kwam een brok in zijn keel. Toch wist hij dat hij moest doorvertellen. ‘Ik weet niet goed hoe het gebeurde. Maar na tien maanden… toen zat ik ineens in het midden van ons House. En… en…’ Hij slikte. ‘Ik had mijn afdelingsgenoten aangevallen. Vijf. Ik had… iemands borst opengereten met mijn klauwen. Een arm afgerukt. Er was… er was zo veel bloed. En ik herinner me er niets van, alleen dat ik daar in het midden van de kamer zat, met overal bloed en huilende mensen en niemand durfde in de… in de buurt te komen.’
Hij viel stil, het kostte hem een tijdje voor hij verder kon met praten. Vienna pakte zijn hand vast en gaf een kneepje – wat als een enorme steun voelde. Ze walgde in elk geval niet zo erg van hem dat ze aan de andere kant van de kamer wilde gaan zitten. ‘Twee mensen kwamen om,’ mompelde hij. ‘Tuuli en Isa.’ Hij veegde vluchtig langs zijn ogen. Vanuit zijn ooghoeken zag hij dat zijn klasgenoten hun hoofd gebogen hadden. ‘Achteraf bleek dat de enige reden te zijn dat Zebediah een relatie met me wilde. Omdat Romeo en hij het gráppig vonden dat ik me tegen mijn afdeling keerde. Zebediah droeg me met zijn gave op om een beer te worden en mijn House aan te vallen. Romeo gooide er een dosis woede tegenaan… en ik was niet te stoppen.’ Hij liet de grip op Vienna’s hand ietsje vieren, merkte dat het werkelijk opluchtte om het te delen. ‘Zebediah is daarna van school gestuurd. Maar daar kregen we Tuuli en Isa niet mee terug,’ vervolgde hij fluisterend. Hij perste zijn lippen op elkaar, wist dat het schuldgevoel nooit helemaal weg zou gaan. ‘Ze – ze hadden me gewaarschuwd. Maar ik – ik…’
Fire legde een hand op zijn knie. ‘Het is goed zo, Fox. Het had iedereen met een gevaarlijke gave kunnen overkomen. Zebediah was een manipulatief monster, zelfs wanneer hij zijn gave niet gebruikte. Jij was op dat moment kwetsbaar en hij maakte daar misbruik van.’
Fox knikte sniffend, veegde weer langs zijn ogen.
Toch wist hij zeker dat Fire er niet in was getrapt.
Every villain is a hero in his own mind.