• Voor het officiële SOTY/FOTY-topic, klik hier.




    Hierbij het onofficiële motiveer- en praattopic voor SOTY en FOTY 2018! Hier kan je met elkaar praten over je verhaallijn, vragen om tips en tricks, do's en don't's, elkaar peper in de reet stoppen om door te gaan met schrijven!

    Kraak hier niemands ideeën af en ga respectvol met elkaar om. Opbouwende kritiek is altijd beter dan een idee compleet de grond in duwen.


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    aarsvogel schreef:
    Ik doe dit jaar voor het eerste mee, en heb wat vraagjes.

    Ik kan hier polls voor openen, maar die worden weinig gedaan, en ik denk dat hier wel reacties komen.

    1. Lezen jullie liever uit het ik-perspectief of vanuit het hij/zij perspectief?
    2. Lezen jullie liever vanuit het perspectief van 1 hoofdpersoon, of vanuit 2, die elkaar afwisselen, maar het wel duidelijk blijft?
    3. Vinden jullie het fijn om veel actie of veel praat-en-andere-dingen scenes te hebben?
    4. Dit lettertype, of deze?
    5. Steeds een aantal bijvoegelijke naamwoorden, of heel erg veel?
    Alvast bedankt


    1 en 2 (als het duidelijk is, is het vanuit 2 personages niet slecht. Misschien helpt hij/zij perspectief wel mee in dat geval.) maakt voor mij niet uit. Zolang ik de schrijfstijl los daarvan maar fijn leesbaar vindt.
    3: Meestal leest actie iets makkelijker, maar een combinatie werkt het beste in mijn ogen.
    4: IK ga voor de 'dit', omdat ik die ook veel lees op ander Q pagina's en ik er aan gewend ben dus.
    5: Niet te veel bij elkaar, ik zou het bij een aantal houden.

    //

    Plot is zo ongeveer uitgewerkt. 0.0 Maar waarschijnlijk gaan mijn personages het zelf nog veranderen terwijl ik schrijf.


    If only humans could have vertical asymptotes ~ Quinn

    Jehan schreef:
    (...)

    1 en 2 (als het duidelijk is, is het vanuit 2 personages niet slecht. Misschien helpt hij/zij perspectief wel mee in dat geval.) maakt voor mij niet uit. Zolang ik de schrijfstijl los daarvan maar fijn leesbaar vindt.
    3: Meestal leest actie iets makkelijker, maar een combinatie werkt het beste in mijn ogen.
    4: IK ga voor de 'dit', omdat ik die ook veel lees op ander Q pagina's en ik er aan gewend ben dus.
    5: Niet te veel bij elkaar, ik zou het bij een aantal houden.

    //

    Plot is zo ongeveer uitgewerkt. 0.0 Maar waarschijnlijk gaan mijn personages het zelf nog veranderen terwijl ik schrijf.


    Aah dankjewel.

    En ja, dan heb je een idee, maar gaan je personages in je hoofd toch “leven” en lekker hun eigen zin doen. Herkenbaar

    [ bericht aangepast op 16 jan 2018 - 15:27 ]


    Zoek en je zult vinden. Vindt je het niet, dan is het zoek.

    1. Lezen jullie liever uit het ik-perspectief of vanuit het hij/zij perspectief?
    Dat hangt bij mij van het verhaal af, al kan ik niet meteen specifiek zeggen wat. Ik vind het wel tof als er bijvoorbeeld één personage is dat in de ik wordt geschreven, en dat er dan buiten dat personage wordt gekeken met de hij/zij.
    2. Lezen jullie liever vanuit het perspectief van 1 hoofdpersoon, of vanuit 2, die elkaar afwisselen, maar het wel duidelijk blijft?
    Dit hangt ook van het verhaal af (: Als je hetzelfde verhaal met 1 persoon kan vertellen, kan je voor mij best bij 1 blijven. Als het andere perspectief echt verschil maakt in het plot, dan heb ik liever 2.
    3. Vinden jullie het fijn om veel actie of veel praat-en-andere-dingen scenes te hebben?
    Hangt van het genre af, maar bij mij mag er wel wat spannend gebeuren.
    4. Dit lettertype, of deze?
    Mhm.......... 2
    5. Steeds een aantal bijvoegelijke naamwoorden, of heel erg veel?
    Geef mij maar simpel (:


    Mhm?

    aarsvogel schreef:
    Ik doe dit jaar voor het eerste mee, en heb wat vraagjes.

    Ik kan hier polls voor openen, maar die worden weinig gedaan, en ik denk dat hier wel reacties komen.

    1. Lezen jullie liever uit het ik-perspectief of vanuit het hij/zij perspectief?
    2. Lezen jullie liever vanuit het perspectief van 1 hoofdpersoon, of vanuit 2, die elkaar afwisselen, maar het wel duidelijk blijft?
    3. Vinden jullie het fijn om veel actie of veel praat-en-andere-dingen scenes te hebben?
    4. Dit lettertype, of deze?
    5. Steeds een aantal bijvoegelijke naamwoorden, of heel erg veel?
    Alvast bedankt


    1. Liever vanuit de derde persoon, maar dat is persoonlijke voorkeur. Zo schrijf ik ook altijd vanuit de derde persoon. Je moet doen wat jou het beste ligt.
    2. Meestal vanuit 1, maar ik heb ditmaal zelf ook de keuze gemaakt om het vanuit 2 personen te schrijven. Twee personen kan prima, als het overzichtelijk blijft en meerwaarde voor het verhaal heeft, niet 'omdat het kan', als je snapt wat ik bedoel. Ik wil als lezer wel echt merken dat de gedachten/gevoelens etc. van twee personen me meer inzicht in het verhaal geeft.
    3. Dat verschilt per verhaal/schrijver. Het gepraat moet wel een functie hebben.
    4. De tweede, maar dan wel als je hem wat groter maakt :x ik vind hem zo te klein om te lezen (maar ik heb dan ook slechte ogen haha) en dan haak ik bij kleine lettertypes altijd heel snel af.
    5. Het moet geen opsomming bijvoeglijke naamwoorden worden. Ook die moeten functioneel blijven, voor de beschrijving van datgene wat je beschrijft. Een hele opsomming wordt vaak wat saai om te lezen. Zegt degene die altijd te veel gebruik van bijvoeglijk naamwoorden maakt :')

    Ik hoop dat je er iets aan hebt ^^ maar het belangrijkste is dat je het zelf fijn vindt, want je kan nog zo goed A willen gebruiken omdat iedereen dat zegt, als je zelf B veel fijner vindt en daarmee veel vloeiender schrijft, werkt B simpelweg beter.


    The purpose of a writer is to keep civilization from destroying itself.

    aarsvogel schreef:
    Ik doe dit jaar voor het eerste mee, en heb wat vraagjes.

    Ik kan hier polls voor openen, maar die worden weinig gedaan, en ik denk dat hier wel reacties komen.

    1. Lezen jullie liever uit het ik-perspectief of vanuit het hij/zij perspectief?
    2. Lezen jullie liever vanuit het perspectief van 1 hoofdpersoon, of vanuit 2, die elkaar afwisselen, maar het wel duidelijk blijft?
    3. Vinden jullie het fijn om veel actie of veel praat-en-andere-dingen scenes te hebben?
    4. Dit lettertype, of deze?
    5. Steeds een aantal bijvoegelijke naamwoorden, of heel erg veel?
    Alvast bedankt



    1. Lezen jullie liever uit het ik-perspectief of vanuit het hij/zij perspectief?
    Het perspectief maakt niet uit voor me, zo lang het maar vlot leest. Ik ben gewend om veel vanuit hij/zij te lezen (en ook te schrijven), maar eigenlijk maak ik de switch heel snel naar de ik persoon. Het moet wel een natuurlijke ik persoon zijn, in die zin dat je als lezer niet voelt dat je eigenlijk de ik persoon leest, dat je er gewoon nog niet echt bij stilstaat.
    Mijn tip is om gewoon te schrijven vanuit wat voor jou natuurlijk aanvoelt, omdat het dan ook voor de lezer het fijnst gaat zijn.
    2. Lezen jullie liever vanuit het perspectief van 1 hoofdpersoon, of vanuit 2, die elkaar afwisselen, maar het wel duidelijk blijft?
    Ik prefereer één hoofdpersoon voor het perspectief, maar ik begrijp dat sommige verhalen er meerdere eisen. Zo lang het een nut heeft, heb ik er geen probleem mee. Ik herinner me bijvoorbeeld dat ik in de Twilight boeken het echt super irritant vond dat er meerdere perspectieven waren, maar in de A Song of Ice and Fire serie helemaal niet omdat de wisselende perspectieven iets bijdragen aan het verhaal.
    Als je twijfelt, zou ik voor één kiezen gewoonweg omdat dat betekent dat het eigenlijk niet echt nodig is om met meerdere perspectieven te gaan werken.
    3. Vinden jullie het fijn om veel actie of veel praat-en-andere-dingen scenes te hebben?
    Goh, ik vind beiden prettig. Gewoon een goede afwisseling is belangrijk. Het hangt er ook vanaf hoe dat je schrijft, sommige mensen kunnen gewoonweg erg goed grappige en realistische dialogen schrijven terwijl anderen daar meer moeite mee hebben.
    Nogmaals, focus op je sterke punten: wat kan jij het beste?
    4. Dit lettertype, of deze?
    Het eerste lettertype, al vind ik times new roman maar dan in size 14 ook erg fijn om te lezen.
    5. Steeds een aantal bijvoegelijke naamwoorden, of heel erg veel?
    Je zal zelf wel merken wanneer het te veel is. Het moeten gewoon relevante bijvoegelijke naamwoorden zijn die iets bijdragen aan je zin. Je hoeft ze niet gewoon te gebruiken om bij wijze van spreke je woordenaantal omhoog te laten gaan.
    Ik denk dat algemeen, voor mij persoon, de regel less is more geld. Ik vind het altijd leuk als mensen met minder woorden, meer kunnen zeggen.


    The soul needs autumn.

    1. Lezen jullie liever uit het ik-perspectief of vanuit het hij/zij perspectief?
    Ik denk dat ik kleine voorkeur heb voor hij/zij, maar het maakt verder niet echt uit. Soms werkt een ik-persoon beter.
    2. Lezen jullie liever vanuit het perspectief van 1 hoofdpersoon, of vanuit 2, die elkaar afwisselen, maar het wel duidelijk blijft?
    2 mag, maar liever niet. Het is niet een no-go voor mij, maar het is beter om bij het kiezen voor een ik-persoon echt daar in te blijven, in die persoon. Als je meerdere wilt vind ik het echt veel fijner lezen in 3e persoon.
    3. Vinden jullie het fijn om veel actie of veel praat-en-andere-dingen scenes te hebben?
    Een goede balans is fijn. Sommige verhalen hebben meer actie nodig dan praten. Dialoog is goed voor humor en relaties bouwen. Maar liever niet te veel dialoog tijdens het vechten, dat is verschrikkelijk en voorkomt dat je mee gaat in de actie.
    4. Dit lettertype, of deze?
    Ik let daar nooit echt op.
    5. Steeds een aantal bijvoegelijke naamwoorden, of heel erg veel?
    Alleen veel bij omschrijven van gevoelens en landschappen. Bij vechtscenes werken korte zinnen het beste. Ik denk dat synoniemen een hoop kunnen doen en soms een net andere woordkeuze beter kan zijn dan tig bijvoegelijke naamwoorden. Zo kan iemand "beeldschoon" zijn of "Heel erg mooi" (waarbij ik de voorkeur heb voor de eerste omdat je beeldschoon minder vaak zult gebruiken dan woorden zoals "heel" en "erg"). Ik gebruik ook het synoniemenwoordenboek als ik me begin te ergeren aan mijn woordgebruik.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    1. Lezen jullie liever uit het ik-perspectief of vanuit het hij/zij perspectief?
    Ik schrijf uit hij/zij, dus daar gaat mijn voorkeur ook naar uit.
    2. Lezen jullie liever vanuit het perspectief van 1 hoofdpersoon, of vanuit 2, die elkaar afwisselen, maar het wel duidelijk blijft?
    Liever 1 hoofdpersoon, al kan ik begrijpen dat 2 personages heel wat perspectieven opent.
    3. Vinden jullie het fijn om veel actie of veel praat-en-andere-dingen scenes te hebben?
    Een beetje van allebei.
    4. Dit lettertype, of deze?
    Het eerste.
    5. Steeds een aantal bijvoegelijke naamwoorden, of heel erg veel?
    Ik gebruik er altijd veel te veel haha dus hier kan ik je niet bij helpen. Ik vind het belangrijk dat mijn lezers zien wat ik zien, dus ik beschrijf mijn situatie altijd enorm veel. Dunno, het is wat je verkiest denk ik (:


    //
    Ik ben vandaag begonnen met mijn proloog en het gaat zo goed en ehfeuhgeo, leve SOTY :3


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Wervelwind schreef:
    (...)

    Ja hoor! Stuur anders je huidige in een PB ofzo door? Dan kan ik aanduiden wat ik er goed aan vind en wat eventueel nog wat aangepast kan worden, of wat wil jij het liefst?
    Is het erg dat het wel iets voor in de namiddag gaat zijn? Want nu ben ik even aan studeren. (:


    Oeh, zou je dat bij mij ook willen doen? Ik heb inmiddels een flaptekst maar een tweede opinie is altijd welkom. ^^


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Frodo schreef:
    (...)

    Oeh, zou je dat bij mij ook willen doen? Ik heb inmiddels een flaptekst maar een tweede opinie is altijd welkom. ^^


    Haha ja hoor!


    The soul needs autumn.

    Dankjewel allemaal.

    Ik heb eerder een verhaal geschreven, maar dat is hopeloos geflopt. Ik heb er veel van geleerd, en wil nog een keer een goed verhaal schrijven. Misschien heb ik wat te veel hooi op mijn vork genomen met meteen dat doen voor soty, maar ik vond de onderwerpen gewoon zo leuk, oeps


    Zoek en je zult vinden. Vindt je het niet, dan is het zoek.

    Als jullie iemand laten praten, doen jullie dat met "..." of met '...'. Wat is mooier/officiëler/leest fijner?


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Standal schreef:
    Als jullie iemand laten praten, doen jullie dat met "..." of met '...'. Wat is mooier/officiëler/leest fijner?

    Ik vind " altijd beter staan, dus dat gebruik ik.


    There are poems inside of you that paper can't handle

    Standal schreef:
    Als jullie iemand laten praten, doen jullie dat met "..." of met '...'. Wat is mooier/officiëler/leest fijner?

    Ik ben daar eerlijk niet zo consistent in. Wel tijdens verhalen dat ik een ding aanhoud, maar het wisselt per verhaal. Verder heb ik ook geen voorkeur.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Ik doe altijd '.
    Volgens mij is dat standaard.


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Standal schreef:
    Als jullie iemand laten praten, doen jullie dat met "..." of met '...'. Wat is mooier/officiëler/leest fijner?


    Volgens mij doe ik dubbele, maar ik doe het eigenlijk zo automatisch dat ik niet zeker weet!
    Ik boeken kom ik beiden tegen, dus ik denk niet dat er een officiële manier is.^^


    The soul needs autumn.