aarsvogel schreef:
Ik doe dit jaar voor het eerste mee, en heb wat vraagjes.
Ik kan hier polls voor openen, maar die worden weinig gedaan, en ik denk dat hier wel reacties komen.
1. Lezen jullie liever uit het ik-perspectief of vanuit het hij/zij perspectief?
2. Lezen jullie liever vanuit het perspectief van 1 hoofdpersoon, of vanuit 2, die elkaar afwisselen, maar het wel duidelijk blijft?
3. Vinden jullie het fijn om veel actie of veel praat-en-andere-dingen scenes te hebben?
4. Dit lettertype, of deze?
5. Steeds een aantal bijvoegelijke naamwoorden, of heel erg veel?
Alvast bedankt
1. Liever vanuit de derde persoon, maar dat is persoonlijke voorkeur. Zo schrijf ik ook altijd vanuit de derde persoon. Je moet doen wat jou het beste ligt.
2. Meestal vanuit 1, maar ik heb ditmaal zelf ook de keuze gemaakt om het vanuit 2 personen te schrijven. Twee personen kan prima, als het overzichtelijk blijft en meerwaarde voor het verhaal heeft, niet 'omdat het kan', als je snapt wat ik bedoel. Ik wil als lezer wel echt merken dat de gedachten/gevoelens etc. van twee personen me meer inzicht in het verhaal geeft.
3. Dat verschilt per verhaal/schrijver. Het gepraat moet wel een functie hebben.
4. De tweede, maar dan wel als je hem wat groter maakt :x ik vind hem zo te klein om te lezen (maar ik heb dan ook slechte ogen haha) en dan haak ik bij kleine lettertypes altijd heel snel af.
5. Het moet geen opsomming bijvoeglijke naamwoorden worden. Ook die moeten functioneel blijven, voor de beschrijving van datgene wat je beschrijft. Een hele opsomming wordt vaak wat saai om te lezen.
Zegt degene die altijd te veel gebruik van bijvoeglijk naamwoorden maakt :')
Ik hoop dat je er iets aan hebt ^^ maar het belangrijkste is dat je het zelf fijn vindt, want je kan nog zo goed A willen gebruiken omdat iedereen dat zegt, als je zelf B veel fijner vindt en daarmee veel vloeiender schrijft, werkt B simpelweg beter.
The purpose of a writer is to keep civilization from destroying itself.