Jo
"Wat wilde je zeggen Jo?" vroeg Maya.
"Maya," begon ik, ik schrok van mezelf, ik had mezelf nog nooit zo gehoord, "Ik snap best, nee ik snap heel goed, dat je hier weg wilt gaan. Maar doe het niet... Toen ik hier een jaar geleden was had ik hetzelfde als jouw, en zie waar ik nu ben!" zei ik, "Niet veel verder." mompelde ik er nog snel achteraan. "En natuurlijk snap ik dat je graag terug wilt naar je familie, maar iedereen hoort hier thuis, jij ook. Weet je nog dat Ronja vast zat met haar voet tussen de stenen? Als jij er niet was geweest was die voet er ook niet meer geweest... Oh en die keer dat je mij hielp om te vluchten bij de buren! Als jij er toen niet was zat ik nu misschien wel in de cel... Wat ik probeer te zeggen is, iedereen hoort hier thuis, iedereen is zo begonnen als jouw! Wat zouden we zonder jouw moeten?"
Ik zag dat Maya waterige ogen kreeg... "Maar Kay, Marthyr en Darkness zijn zo goed! Eigenlijk slecht maar ze doen het zo goed! Ik zou zo graag, ik wil..." begon Maya.
"Je zou zo graag net zoals hun willen zijn... net zo machtig, net zo gemeen maar toch weer aardig voor ons, en genoeg vrienden hebben..."
Waarop Maya knikte.
"Ik snap best dat je net zo machtig wilt zijn maar er is 1 ding, ze zijn misschien wel de lijders, maar zonder ons was dat hun nooit gelukt! Als je lijder bent heb je volgers nodig, wij zijn even hard nodig als hun, zonder ons was dit er helemaal niet! Als wij allemaal zouden zeggen dat we ermee zouden stoppen, wat blijft er dan nog van hun over? Niets... want zonder ons zijn het gewoon mensen vol wraak... En ja, ze kunnen toveren en hebben magie maar dat hebben wij ook! Wij zijn precies zoals hun, alleen dan met minder wijsheid. En als jij weg zou gaan, mis ik mijn beste maatje..." zei ik met een kleine grijns.
het is Schoonheid zelf op zichzelf eeuwig eenvormig met zichzelf [Plato, Symposium, 211b]