praeteritum schreef:
(...)
Ik ben mijn planning helemaal aan het uitwerken, de personages een karakter te geven en een omschrijving van het uiterlijk. Daar ga ik heel veel aan hebben tijdens het schrijven. ^^ Zeker aangezien ik soms wat chaotisch ben... Ik ben zelfs de eerste badge die je krijgt kwijt :')
Dat is ook schrijven natuurlijk, al is het niet zozeer aan het eigenlijke verhaal. Je kan er op langer termijn inderdaad wel profijt van hebben!
Ik weet alleen bij mezelf dat ik er niks aan heb, ik heb de rode draad van m'n verhaal en verder komt het schrijvende weg allemaal, gewoon omdat ik te vaak nieuwe ideeën en ingevingen krijg, waardoor uiteindelijk bij mij zo'n hele planning toch verloren gaat en het zo wat verspilde moeite is :'D
Mattel schreef:
(...)
Ik zit momenteel bijna op 2k. Maar ik besteed mijn tijd momenteel enkel aan schrijven en niet aan het herschrijven. Ik ben ook geen perfectionist en meestal zijn de woorden die ik als eerst opschrijf, beter dan wat ik bedenk als ik ga herschrijven en verbeteren.
2K is toch ook al een goed begin!
Bij mij is het andersom. Het herschrijven en verbeteren zorgt ervoor dat ik de kern behoudt van wat ik wil vertellen, en al het overbodige wegsmijt. Of juist nog belangrijke details toevoeg, die ik met m'n eerste schrijven over het hoofd heb gezien.
En tja, ik ben nu eenmaal erg fanatiek op m'n zinnen, die moeten gewoon goed lopen. Soms is het gewoon echt nodig om woorden te verplaatsen of zelfs te veranderen. Het eerste wat ik opschrijf is bij mij de ruwe opzet, zeg maar
Maar daarin is iedereen anders in, natuurlijk
Ik wou dat ik in dat opzicht dus zeker wel minder perfectionistisch kon zijn
If you can smile when things go wrong, you have someone in mind to blame.