Lily Evans || Gryffindor || Prefect || Studying like a boss
Het was opvallend rustig in de bibliotheek. Waarschijnlijk had dat iets te maken met het feit dat een heleboel leerlingen naar huis waren deze kerstvakantie en bijna niemand zo gek was om op 24 December in een bibliotheek door te brengen met een grote stapel leerboeken voor zijn neus, zoals ik nu deed. Ik had het geluk dat Katherina met mij mee wilde, althans misschien heb ik haar ietwat onder druk gezet, maar wat extra oefening kon nooit kwaad en we hadden twee hele weken om lol te trappen en géén schoolwerk te doen. Dan was één avondje meteen na het eten naar de bieb geen echte doodzonde. Bovendien leidde het mij af van het feit dat ik niet thuis was bij mijn familie. Mijn ouders vonden het heel vervelend, even als ik, maar het was toch even beter zo. Tijdens de zomervakantie was de spanning tussen mij en Petunia zo groot geworden dat het bijna escaleerde. Thuis zijn zou alles alleen maar erger maken. Misschien was het in de zomer weer een beetje overgewaaid. Ik hoopte het, want het deed best pijn. Niet dat ik dat aan haar liet merken. Daar was ik veel te koppig en trots voor.
Met een zucht liet ik mijn blik nogmaals over mijn aantekeningen van gedaantewisseling gaan. Ik vertikte het om een lager cijfer voor haar Slijmbalexamens te halen dan Potter ook al was het zeker niet mijn beste vak. Opgeven deed ik niet en dus nam ik alles door en perfectioneerde ik al wat ik al wist van het vak. Het begon mij nu echter ronduit te irriteren dat dit bij lange na niet zo makkelijk ging als bij mijn favoriete vak bezweringen. Misschien moest ik maar even iets anders gaan doen, iets makkelijks zoals... Nee! Ik mocht niet opgeven. Vastberaden nam ik het perkament in mijn handen en bestudeerde alles wat ik had opgeschreven over verdwijnspreuken, door professor McGonagall benoemd tot één van de moeilijkste dingen die op het examen zouden komen, vervolgens richtte ik mijn blik gefrustreerd op het kleine glazen potje met een grote dikke spin erin. Ik had hem gevangen speciaal voor het oefenen. De wereld zou zonder het monster een veel mooiere plek zijn, maar helaas was het mij nog niet gelukt om hem te laten verdwijnen. Ik wilde net een nieuw boek over verdwijnspreuken openen, toen Kath haar mond opentrok.
'Lily, ik snap er niks van,' klonk het zeurderig door de bieb. Mijn blik ging even naar jonge bibliothecaris Pince. Niet de meest behulpzame en vriendelijke vrouw die op Hogwarts rondliep, maar in ieder geval hield ze de boeken heel en schoon en dat was naar mijn idee een zeer belangrijke taak. De vrouw leek gelukkig zo ver van ons verwijderd te zijn dat ze ons niet kon horen praten. Ik richtte mij dus weer op de brunette om zuchtend mijn hoofd te schudden. Mijn lippen hadden zich echter omgekruld tot een lach.
'Je concentratievermogen is werkelijk rampzalig Kath,' grinnikte ik. 'Hoewel je al langer stil ben geweest dan ik had verwacht. Hoelang zitten we hier al? Een krap uurtje?' vroeg ik en keek op mijn horloge. Oh, twee uur. Dat was langer dan ik had verwacht. 'Hmmm, volgens mij heb je je vorige record gebroken. We zitten hier al langer dan ik dacht,' sprak ik en gaf haar een schouderklopje om mij weer op het boek te richten. Ik had het net opengeslagen om de inhoudsopgave door te kijken op zoek naar een hoofdstuk dat mij kon helpen met mijn problemen, toen Kath opeens overeind schoot. Ik trok mijn wenkbrauwen op en keek naar de onheilspellende grijns -althans voor mij was hij onheilspellend, je wist nooit was ze van plan was als ze zo keek- op haar gezicht.
'Lily, we moeten gaan. Vanavond is het feest en we moeten ons nog klaar maken, dat is zoveel belangrijker dan leren. Ga je mee?' Ze was spontaan opgewekt. Ik wilde protesteren en zeggen dat dat helemaal niet belangrijker was dan leren, maar haar grote ogen legden mij het zwijgen op nog voor ik haar tegen kon spreken. Ik hield op zich wel van feestjes zo af en toe, zolang het maar niet uit de hand liep en ik gewoon lekker kon dansen -de enige sport die ik wél leuk vond en daardoor tot mijn elfde had beoefend- en lol kon trappen. Echter bleek dat onmogelijk te zijn wanneer een zeker viertal bestaande uit Remus, Peter, Black en Potter zich ermee bemoeide. Er was dus een hele duidelijke "nee" in mijn hoofd verschenen, maar ergens wilde ik ook heel graag mijn boeken over die verdoemde verdwijnspreuken wegleggen en mij even nergens zorgen over hoeven maken. Ik kon best een boterbiertje gebruiken om te ontspannen. Bovendien kon ik niet zo goed tegen Kath haar bambi-ogen.
'Oké, je hebt mij overgehaald. Maar als ik na de vakantie nog steeds geen koningin der verdwijnspreuken ben, is het jouw schuld,' zei ik lachend en begon mijn boeken op te stapelen om ze snel terug te zetten op de planken waar ik ze vandaan had gehaald. Hierbij werd ik nauwlettend in de gaten gehouden door Pince, waardoor ik eigenlijk alleen maar liever uit de bibliotheek wilde. Snel pakte ik mijn tas en verliet met Kath de bieb. 'Is dat feest overigens niet allang al begonnen Black kennende?' vroeg ik na nog een blik op mijn horloge.
[ bericht aangepast op 26 dec 2014 - 17:41 ]
Happy Birthday my Potter!