Potter, James Potter
Evans draait zich weer naar mij om en staart mij met een duivelse grijns aan, terwijl ik haar met onschuldige hertenogen aankijk. Ik denk dat ik het niet meer leuk vind om met haar te dansen. Ze heeft veel te veel duistere plannen onderhand en het is niet meer leuk.
'Ik doe niet aan schuifelen, dat is voor ongetalenteerde ongeoefende mensen,' zegt ze en ik frons even. Bedoelt ze dat schuifelen voor mensen zoals mij is? 'Ik zei dat je mij niet eens bij zou kunnen houden als we samen dansten, tijd voor jou om te bewijzen dat je dat wel kan. Ooit van de Rumba gehoord Potter,' Kort schud ik mijn hoofd en ik kijk weer even om mij heen terwijl steeds meer mensen op elkaar gepropt zitten. Dan voel ik hoe iemand, Evans, mijn hand vast pakt en met een ruk schiet mijn hoofd en aandacht weer terug naar haar. Ze pakt mijn andere hand ook vast en legt die op haar schouder.
'Je hand hoort op die hoogte, niet lager,' zegt ze dan en ik wiebel even grijnzend met mijn wenkbrauwen. Ondertussen had ze ook haar hand op mijn schouder gelegd en ik heb een brede grijns op mijn gezicht.
'De basis is vrij simpel. Je begint met een startpas met je rechtervoet naar rechts, dan zet je je linkervoet naar voren waar je je gewicht op zet, je rechtervoet is dan lichtjes los van de grond. Dan verplaats je je gewicht eigenlijk weer terug naar rechts, zet je je linkervoet weer terug, maar beweeg je je heupen pas een tel later naar links. Daarna zet je je rechtervoet naar achteren, verplaatst je gewicht zich daar naartoe, dan verplaats je je gewicht weer terug naar links, zet je je rechtervoet weer terug, beweeg je een tel later pas je heupen naar rechts en zet je je linkervoet weer naar voren. Dat herhaalt zich allemaal telkens en dan krijg je eigenlijk qua maat: start, stap, stap, zij, rust/heup, stap, stap, zij, rust/heup, stap, stap enzovoort. Het is het makkelijkst om gewoon mij te spiegelen. Oh en bij iedere pas gebruik je dus je heupen, anders zie je eruit als een houten hark. Het is niet voor niets een Latin dans. Daarnaast komen je voeten nooit echt los van de vloer. Je aait de vloer eigenlijk een soort van met je voet..' ratelt ze en een verwarde frons komt op mijn gezicht. Wat moest ik nou ook al weer allemaal doen? Niemand kan dat zo onthouden als je het zo verteld. 'Kan je het bijhouden, of wil je liever opgeven?'
'Niemand kan dat zo onthouden, Evans.' zeg ik dan geïrriteerd. 'Dit is vals spelen en dat telt niet. Eigenlijk heb ik dus nu al gewonnen.'
'Elke goede danser weet,' klinkt Sirius dan boven de muziek uit en mijn geïrriteerde blik gaat van Evans naar Sirius. 'dat je aan het eind moet zoenen. Alleen slechte dansers zoenen niet aan het eind van deze dans.' Ik grijns even dankbaar naar hem en draai terug naar Evans terwijl ik haar triomfantelijk aan kijk.
'Jij was toch een goede danser, of niet soms?' zeg ik met een brede grijns terwijl ik me dan besef dat Sirius met Remus danst. Met een ruk gaat mijn blik weer terug naar Sirius en Remus. Sirius drukt net zijn lippen op die van Remus en mijn mond valt open. Ik wist het!
Mijn blik schiet van mijn ene beste vriend naar de andere. Mijn hand is ondertussen van Evans schouder afgevallen, maar de hand waar ik haar hand vast hield, hou ik nog vast.
Dan stoppen de twee met zoenen en Remus vlucht naar buiten terwijl Sirius naar de slaapzalen vlucht. Al weer schiet mijn blik ergens heen. Bijna iedereen in de Commonroom lijkt met iemand te zoenen en mijn blik vindt die van Evans. Evans kussen of vrienden helpen? Met enige moeite slik ik even en kijk Evans aan.
'Hoe graag ik je ook gezoend had, ik heb zo'n vermoeden dat mijn vrienden mij op dit moment nodig hebben.' zeg ik en mijn hand schiet door mijn haar terwijl ik haar andere hand loslaat. 'Wil je... eh.. Wil je misschien naar Remus toe gaan? Ik ga nu naar Sirius en als je niet naar Remus wilt is het ook goed.. Dan ga ik zo wel.' Ik glimlach nog even naar haar en loop dan tussen de mensen door naar de Slaapzalen en open voorzichtig de deur terwijl ik richting Sirius bed loop en naast hem ga liggen. Zonder iets te zeggen pak ik mijn pakje sigaretten uit mijn zak en haal er een uit. Ik steek hem aan en geef hem dan door aan Sirius terwijl ik weer in stilte naar de hemel staar. Na een tijdje, als ik het tafereel weer voor me heb gezien, verbreek ik de stilte.
'En... Kan Moony goed zoenen?'
And don't forget, Elvendork! It's unisex!