Huoriel schreef:
(...)
De trainers zijn wel onervaren. Ze hebben één pokémon en worden net gedropt op het eiland. Tuurlijk zijn ze opgevoed met pokémon in de andere regios, maar dat wil niet zeggen dat ze tonnen aan ervaring hebben opgedaan door met een wurmple te spelen 
Het gaat hier om het vechten, de technieken enzo.
Ash kon toch ook niet met zijn Pikachu alleen alle gym's verslaan, wist alles al enzo? Daarom viel hij ook met Pikachu de gym van Brock aan 
Ze hoeven niet onervaren te zijn. Ash was namelijk 10 of 11 zoiets, toen hij op reis ging. Mijn personage is 15 en heeft toch wel iets pokemon gerelateerd meegemaakt. Natuurlijk weet hij er niet alles over, maar hij heeft wel studie gedaan en door studie leer je dingetjes. Niet iedereen doet totdat diegene een pokemon krijgt niet, sommigen gaan ook naar school en leren zo over pokemon.
Jaa, maar moet dan elk personage hetzelfde zijn als Ash? Ik vind dat er wel wat creativiteit erin mag. Ik wil niet zeggen dat mijn personage alles weet en echt de pokemonmeester is, maar ik vind ook niet dat mijn personage als een domoor behandelt moet worden. Natuurlijk, hij maakt fouten, maar ik niet de beginnersfouten dat wilde ik even zeggen.
"There’s no such thing as miracles, only the inevitable and the accidental – and what we do. I’ve always believed that.