Negligible schreef:
(...)
Een mama van een vriendin van mij (die verpleegster is) heeft mij er ook voor gewaarschuwd. Dat je rapper bloedklonters krijgt en al zeker van een bepaald merk pil. Moet ik nou net weer die nemen --" Maar ik ga dus door die reden veranderen van pil
Dat is bij alle versies van de pil zo. Het slikken van de pil verviervoudigt je kans op trombose, en volgens mij is het risico bij de derde generatie pil nog iets hoger. Nu is dat niet zo heel gevaarlijk op zich: Vier keer een kans van een op de tienduizend is een kans van vier op de tienduizend, nog steeds een miniscule kans. Daarom is de pil ook niet verboden of zo.
Het word pas gevaarlijk als je ook rookt, langere tijd immobiel bent en/of familie hebt met een stollingsstoornis waardoor je sneller trombose krijgt. Al die kansen vermenigvuldigen elkaar waardoor je uiteindelijk op reëlere kansen zitten, die echter nog steeds klein zijn.
In ieder geval: Het effect van de pil op lange termijn doorslikken is nogal wat onenigheid over. Ik heb ooit twee dokters daar een heftige discussie over horen voeren, en iedere dokter heeft weer een andere mening.
Voor zover ik weet kun je probleemloos de pil doorslikken. Dat kan sowieso 2 of 3 strips achter elkaar. Bij langer krijg je afhankelijk van de soort pil kans op doorbraakbloedingen. De effecten voor meer dan 3 strips slikken durf ik niet te voorspellen, daar is namelijk de meeste onenigheid over.
Leuk weetje: Ik heb een dokter horen vertellen dat het idee van een stopweek alleen de wereld in is geholpen zodat ook gelovige vrouwen aan de pil konden gaan. bij vroege tests met de pil werd namelijk geen stopweek ingelast, waarna priesters het als onnatuurlijk afdeden en ertegen begonnen te preken. Verder schenen de vrouwen zelf ook nerveus te worden van de totale afwezigheid van menstruatie. Of het waar is weet ik niet, maar het is een mooi verhaal
quidquid excusatio prandium pro