Derks schreef:
(...)
Kreeg vannacht ook een mail dat mijn gegevens betrokken zijn. Echt heel kut, want je kan met die gegevens dus ook heel makkelijk allerlei dure abonnementen etc afsluiten… en zie er dan nog maar vanaf te komen als o.a. je paspoortnummer of rijbewijsnummer ter verificatie zijn ingevuld… vind het doodeng hoe er met data/gegevens wordt omgegaan…
Ja precies, dit dus. Dat deze gegevens op straat liggen, vind ik erg zorgelijk. Vooral een paspoort- of ID-nummer. Bij het bevolkingsonderzoek is zelfs ook mijn BSN-nummer gelekt. Dit zijn uiterst gevoelige gegevens, en het voelt voor mij alsof ze hier erg makkelijk mee wegkomen door een melding te maken bij de AP en ons een bericht te sturen dat we waakzaam moeten zijn.
Wat kunnen wij dan nog doen als deze gegevens misbruikt worden? Wij kunnen ook niet alles voorkomen, en deze gegevens hadden in de eerste plaats überhaupt niet op straat mogen belanden.
Daarnaast begrijp ik ook niet waarom je geen recht hebt op een nieuw paspoort en/of een nieuw BSN wanneer deze gegevens zijn gelekt. Ik begrijp best dat je te maken hebt met veel administratieve rompslomp, maar kom op, in zo’n situatie moet er een uitzondering gemaakt kunnen worden.
"She would've made such a lovely bride, what a shame she's fucked in the head, " they said