@Derks je mentale gezondheid is letterlijk afhankelijk van de hormonen die door je lichaam razen. Niet alleen cyclus-hormonen, maar serotonine, adrenaline, cortisol, dopamine, etc etc. Psychische gezondheid op zichzelf bestaat ook helemaal niet, want het komt allemaal voort uit lichamelijke processen.
Mijn relatie is net uit en ik ben daarmee alles kwijt: mijn gezondheid, mijn financiële zekerheid, mijn huis, de (wat ik dacht) liefde van mijn leven, mijn toekomst. Dat is allemaal psychisch heel pittig.
Maar de rouw die ik voel komt doordat mijn brein en zenuwstelsel allerlei gewoontes gewend zijn geraakt die nu ineens wegvallen, en dat veroorzaakt fysieke pijn, alsof je een ledemaat verloren bent. Het doet het meeste pijn om iemand te verliezen die je bepaalde dingen liet voelen - kortom, die bepaalde positieve hormonen bij je opwekte. Die onzekerheden - mijn huis, financiën, toekomst - zijn zo beangstigend omdat mijn brein het hebben van geen controle gelijk stelt aan gevaar, en dus maakt het allemaal stresshormonen aan en komt mijn lichaam in de gevarenstand waarin geen ruimte is voor positiviteit. Daarom voelt dit als een zwart gat.
Hormonen van je cyclus hebben ook dergelijke effecten. Oestrogeen heeft invloed op de productie van endorfine, serotonine en dopamine: alledrie gelukshormonen. Progesteron zorgt juist voor kalmerende en stressverlagende effecten. En de week voor je menstruatie (de pms-week) zijn die beide hormonen op hun laagste niveau. Dus ja, je cyclus heeft zeker invloed.

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain