Leodh schreef:
De vraag, de vraag, de vraag van vandaag!
Mijn nieuwe smartwatch (gekocht om m’n hartslag, zuurstofsaturatie, stress-niveau en bodybattery eens inzichtelijk te maken na jaren van burn-out en vermoeidheid) geeft aan dat mijn zuurstofsaturatie zonet na de afwas 84% was. Volgens google is dat nie de vibe (lees: gevaarlijk) en belt men 112. 🙃
Geloven we dit nieuwe stukje tech en panikeren wij, of gaan we uit van normalcy bias: ik voel me al jaren tragisch shit, ben nog nooit doodgegaan en ik voel me nu ook zeker niet fantastisch, maar na even zitten is de saturatie gestegen (aannemelijk) naar 93% — volgens google nog steeds niet preferable.
Goh. What to do what to do.
Dan ben je 25 maar zijn je beide ouders niet beschikbaar voor advies dus zit je maar in een stoel de betrouwbaarheid van een horloge te overdenken. Input van de lezer wordt gewaardeerd? Ciaooo
Mijn insta-stukje hierover
Veiligheid en controle zijn de kernwoorden bij chronische stress.
⚠️Kleine refresher: bij chronische stress zit je Ans (autonome zenuwstelsel) te veel in de vecht/vlucht-modus. Je lichaam voelt zich daardoor onveilig en scant constant op gevaar. En als het een gevaar vindt, probeert het controle te krijgen over de situatie.
💭Hoe probeert het die controle te pakken? Door jouw hoofd vol te stoppen met gedachten: je piekert. Je gedachten proberen je tot actie aan te zetten. Bijvoorbeeld dat je de route naar je vakantieadres uitvogelt. Dat je NU aan die werkopdracht moet werken. Of dat je steeds weer checkt of je sleutels of mobiel écht in je zak zitten.
⌚️Een mooi voorbeeld is toen ik op advies van de sportarts een Garmin horloge kocht. Deze hield bij wanneer ik in de rust of in stress zat en dat zou me helpen om voldoende rust te pakken. Nou, bij mij gebeurde dat niet.
📊Mijn zenuwstelsel zag de data van het horloge namelijk als een manier om controle over de situatie te krijgen. Als ik volgens het horloge voldoende in de rust zat, deed ik het goed; zat ik te veel in de stress, dan was dat mijn eigen schuld en moest ik in de actie. Mindfulness. Ademhalen.
🥊Maar in de praktijk werd ik alleen maar onrustiger. Want door controle te pakken, geef je een signaal aan je Ans af: je hebt gelijk, ik was in gevaar. En daar reageert je lichaam op door nog meer in vecht/vlucht-modus te komen.
🪷Om je zenuwstelsel tot rust te brengen, is het juist nodig om de controle wat vaker te laten varen. Om niet mee te gaan met die piekergedachten, maar Ans te laten zien dat je ook veilig bent als je niet alles volledig in de hand hebt.
📊Dus als ik nu merk dat ik steeds mijn horloge check, doe ik hem af. Vaak voel ik dan weerstand: Ans vindt het niet leuk dat ik de controle uit handen geef. Maar het is schijncontrole. Dus laat ik het gaan.
If you want the rainbow, you gotta put up with the rain