• Hier kun je al je frustraties, euforische momenten en hersenspinsels kwijt.
    Dus zit je iets dwars? Heb je problemen? Is je ijsje niet lekker? Of voel je je gewoon zo ontzettend blij en wil je dat met de rest van Qreaties delen?

Schrijf hier dan alles van je af.

Voor gevoelige onderwerpen verwijzen de mods je graag door naar het volgende topic: professionele hulpverlening.

It finally happened - I'm slightly mad! ~ Queen

Nieuwe koffiezetapparaat: rrrrrrratatatatatatatata

Mijn vriend: *duikt weg* "De Duitsers komen eraan!"

I am ashamed to say I laughed :')

|| I told you not to play with the misfit toys ||

De vraag, de vraag, de vraag van vandaag!

Mijn nieuwe smartwatch (gekocht om m’n hartslag, zuurstofsaturatie, stress-niveau en bodybattery eens inzichtelijk te maken na jaren van burn-out en vermoeidheid) geeft aan dat mijn zuurstofsaturatie zonet na de afwas 84% was. Volgens google is dat nie de vibe (lees: gevaarlijk) en belt men 112. 🙃

Geloven we dit nieuwe stukje tech en panikeren wij, of gaan we uit van normalcy bias: ik voel me al jaren tragisch shit, ben nog nooit doodgegaan en ik voel me nu ook zeker niet fantastisch, maar na even zitten is de saturatie gestegen (aannemelijk) naar 93% — volgens google nog steeds niet preferable.

Goh. What to do what to do.
    Dan ben je 25 maar zijn je beide ouders niet beschikbaar voor advies dus zit je maar in een stoel de betrouwbaarheid van een horloge te overdenken. Input van de lezer wordt gewaardeerd? Ciaooo

Three words, large enough to tip the world. I remember you.

Leodh schreef:

Mijn nieuwe smartwatch (gekocht om m’n hartslag, zuurstofsaturatie, stress-niveau en bodybattery eens inzichtelijk te maken na jaren van burn-out en vermoeidheid) geeft aan dat mijn zuurstofsaturatie zonet na de afwas 84% was. Volgens google is dat nie de vibe (lees: gevaarlijk) en belt men 112. 🙃

Geloven we dit nieuwe stukje tech en panikeren wij, of gaan we uit van normalcy bias: ik voel me al jaren tragisch shit, ben nog nooit doodgegaan en ik voel me nu ook zeker niet fantastisch, maar na even zitten is de saturatie gestegen (aannemelijk) naar 93% — volgens google nog steeds niet preferable.

Dan ben je 25 maar zijn je beide ouders niet beschikbaar voor advies dus zit je maar in een stoel de betrouwbaarheid van een horloge te overdenken. Input van de lezer wordt gewaardeerd? Ciaooo

Hartstichting zelf geeft al aan dat het niet altijd even betrouwbaar is en afhankelijk is van de Smartwatch. Voornamelijk ook omdat de pols blijkbaar niet de beste plek ervoor is, maar dit je vingertoppen zijn. Dus mogelijk zit het daar in?

It finally happened - I'm slightly mad! ~ Queen

Leodh schreef:

Heb je een Garmin toevallig? Of een ander type smartwatch?

Ik heb zelf een Garmin (Venu SQ2), en ik heb daar de saturatiemetingen uit gezet. Scheelt batterij. En vorig jaar toen ik in het ziekenhuis lag, kwam de meting van m'n horloge totaal niet overeen met de officiële metingen via dat vingernapje. Dus het zorgt dan voor onnodige stress.

Je kan het eventueel monitoren op de langere termijn, en dan alsnog een afspraak met de huisarts maken, maar het kan ook zijn dat hij net met de afwas wat losser zat of dat er sop/water tussen de sensor en je huid is gekomen waardoor de meting niet geheel optimaal is.

Voor nu zou ik me niet direct zorgen maken, om eerlijk te zijn.

so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

Leodh schreef:

Mijn insta-stukje hierover

Veiligheid en controle zijn de kernwoorden bij chronische stress.

⚠️Kleine refresher: bij chronische stress zit je Ans (autonome zenuwstelsel) te veel in de vecht/vlucht-modus. Je lichaam voelt zich daardoor onveilig en scant constant op gevaar. En als het een gevaar vindt, probeert het controle te krijgen over de situatie.

💭Hoe probeert het die controle te pakken? Door jouw hoofd vol te stoppen met gedachten: je piekert. Je gedachten proberen je tot actie aan te zetten. Bijvoorbeeld dat je de route naar je vakantieadres uitvogelt. Dat je NU aan die werkopdracht moet werken. Of dat je steeds weer checkt of je sleutels of mobiel écht in je zak zitten.

⌚️Een mooi voorbeeld is toen ik op advies van de sportarts een Garmin horloge kocht. Deze hield bij wanneer ik in de rust of in stress zat en dat zou me helpen om voldoende rust te pakken. Nou, bij mij gebeurde dat niet.

📊Mijn zenuwstelsel zag de data van het horloge namelijk als een manier om controle over de situatie te krijgen. Als ik volgens het horloge voldoende in de rust zat, deed ik het goed; zat ik te veel in de stress, dan was dat mijn eigen schuld en moest ik in de actie. Mindfulness. Ademhalen.

🥊Maar in de praktijk werd ik alleen maar onrustiger. Want door controle te pakken, geef je een signaal aan je Ans af: je hebt gelijk, ik was in gevaar. En daar reageert je lichaam op door nog meer in vecht/vlucht-modus te komen.

🪷Om je zenuwstelsel tot rust te brengen, is het juist nodig om de controle wat vaker te laten varen. Om niet mee te gaan met die piekergedachten, maar Ans te laten zien dat je ook veilig bent als je niet alles volledig in de hand hebt.

📊Dus als ik nu merk dat ik steeds mijn horloge check, doe ik hem af. Vaak voel ik dan weerstand: Ans vindt het niet leuk dat ik de controle uit handen geef. Maar het is schijncontrole. Dus laat ik het gaan.

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

& Also: je smartwatch kan je zuurstofsaturatie helemaal niet goed meten.

Niet iemand op werk die total eclipse zingt. Niet eens voor de eerste keer dat ik het hier hoor, wel een ander stukje dan het meestal is.
    Later zongen directe collega's ook nog let it go van let it go, en natuurlijk moest ik zeggen 4 januari toen ze zeiden alleen december nog. En de 'dat weet jij wel, ja' die ik daarop kreeg, is such a mood. xD Nog een keertje over twee weken, met iemand die het nog niet gezien heeft!

If only humans could have vertical asymptotes ~ Quinn

Derks schreef:
    (...)

Heb je een Garmin toevallig? Of een ander type smartwatch?

Ik heb zelf een Garmin (Venu SQ2), en ik heb daar de saturatiemetingen uit gezet. Scheelt batterij. En vorig jaar toen ik in het ziekenhuis lag, kwam de meting van m'n horloge totaal niet overeen met de officiële metingen via dat vingernapje. Dus het zorgt dan voor onnodige stress.

Je kan het eventueel monitoren op de langere termijn, en dan alsnog een afspraak met de huisarts maken, maar het kan ook zijn dat hij net met de afwas wat losser zat of dat er sop/water tussen de sensor en je huid is gekomen waardoor de meting niet geheel optimaal is.

Voor nu zou ik me niet direct zorgen maken, om eerlijk te zijn.

Jaa een Garmin inderdaad, haha. Wat goed om jouw ervaring zo even mee te krijgen. Ik zat ondertussen namelijk wel wat zorgen op te stapelen wegens die metingen, hahaha. Gelukkig ook m'n moeder gesproken net, die was ook al vrij rustig eronder. This is why we check in with the neurotypical people without the panic disordes before we freak out.
    Ik ga het de komende dagen inderdaad eventjes steady aankijken: wat zegt de watch, hoe voel ik me op dat moment dan ook daadwerkelijk, en hoevaak komen die (aannemelijke) metingen dan voor. En mocht dat toch nog steeds niet ideaal zijn, dan even langs de huisarts. Of m'n oma die heeft nog zo'n officiële zuurstofsaturatiemeter, misschien die eens lenen ofzo om de nauwkeurigheid eens te bekijken XD

@Marjanne
    Oofff, you didn't need to call me out like that 😂 Of stiekem eigenlijk wel. Wat een goeie post weer. Ik merk zelf dat ik de bodybattery wel een fijne vindt om naar te kijken: ik haal voor mezelf er nog 50% extra vanaf om op een wat passender niveau uit te komen. Ik gebruik het nu vooral om een oogje te houden op mezelf die de vermoeidheid heel graag voorbij rent bij elke mogelijkheid, zodat ik mezelf eraan kan herinneren dat "Ho, stop: zoveel energie is er niet meer over. Misschien doen we beter eerst even een dutje en doen we dan [xyz].". Maar je hebt inderdaad helemaal gelijk bij die pulse ox: inderdaad die controle willen pakken, denken dat dit misschien weer een factor is die meespeelt in het ziekzijn en daar iets aan willen doen, en zodoende Ans heerlijk in haar gelijk stellen. 🙂‍↔️ Ga jij maar rustig in een leunstoel zitten, Ans. Goed, dus geen 112 voor mij vandaag, ik houd de pulse ox de komende tijd eventjes in de gaten, maar met een goede korrel zout!

Ik had al zo'n vermoeden dat het een sokken adventskalender ging zijn, but I still love it hihi. Ook al zit mijn sokkenlade weer helemaal volgepropt oeps.

Nothing is impossible in my own powerful mind.

Mijn brein is zo vreselijk dopamine en stimulatie aan het craven, there's no fecking stopping it :'l en nu zijn al mijn snacks op en klim ik tegen de muren op help

|| I told you not to play with the misfit toys ||

Leodh schreef:

Mijn Smartwatch geeft wel eens random aan dat ik een dutje heb gedaan terwijl ik gewoon tv zit te kijken 😅 Kan echt met en korrel zout genomen worden!

Ik gebruik 'm zelf als geheugensteuntje om even een paar keer goed adem te halen als ik zie dat mijn hartslag/stress te hoog is. Verder gebruik ik m voornamelijk als stappenteller en voor het monitoren van het slapen (mijne is nogal positief daarover en dat geeft mij wat meer rust, ookal weet ik dat de gegevens niet helemaal kloppen, zie dutjes verhaal hahaha) maar de meeste andere gezondheid functies gebruik ik niet.

Adventurer at heart, but oh how she loved to be home

Ter oefening deel ikmijn creatiesniet meer zodat ik mezelf erkenning leer geven. Fucking moeilijk dit want ik crave erkenning

Boah. Functioneren in team was vanmorgen heftig en we zitten -alweer- zonder teamleider :X

Verder is mijn inspiratie boost still ongoing. Gods, over 2 weken vakantie en ik heb mezelf belooft om het solo boek te gaan schrijven al moet ik plotwise nog wat dingen uitwerken but it will be good^^ Ik heb nog 2 weken

"I whisper 'what the fuck' to myself at least 50 times a day."

Eeeeeeen ik zit officieel in het Whamhalla #whamageddon

Fucking maandag 1 december 20:22 uur.

Ik heb het 20 uur en 21 minuten zonder Last Christmas volgehouden.

Toen kwam er een Instagram reel voorbij van een vrouw in hardloopkleding die zichzelf als kerstboom ging versieren.

Hoera. De eerste Last Christmas van december.

so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

Derks schreef:
    Eeeeeeen ik zit officieel in het Whamhalla #whamageddon

Fucking maandag 1 december 20:22 uur.

Ik heb het 20 uur en 21 minuten zonder Last Christmas volgehouden.

Toen kwam er een Instagram reel voorbij van een vrouw in hardloopkleding die zichzelf als kerstboom ging versieren.

Hoera. De eerste Last Christmas van december.

Wahahahhahahaaha ja die kan je niet missen natuurlijk