Derks schreef:
Zoooo, tijd om even alle suggesties door te nemen. Dank voor het meedenken allemaal!
(...)
Ah ja, een uitgebreidere uitleg, thanks!
Ik ben direct bij de SGGZ binnengekomen als EPA-patiënt (wat ik heel gek vond) en ik heb daardoor de hele basis GGZ eigenlijk overgeslagen, heb daarin nog nooit contact met een basispsycholoog gehad en heb dus ook geen CGT gehad.
Ik heb schematherapie in groepsvorm gehad, eerst ambulant, werkte niet voldoende, toen klinisch maar ik was volgens m'n groepsgenoten 'te incapabel voor therapie' en moest daardoor de kliniek verlaten (het was ook een hel, want ik had al zes maanden ambulant schematherapie gehad en toen kwam ik in die kliniek, moest ik in de eerste tien weken alle termen opnieuw leren. Die kende ik al, dus ik had het gevoel dat ik daarmee m'n tijd aan het verdoen was, maar je mocht pas verder met aan de slag gaan met die termen als je groepsgenoten akkoord hadden gegeven dat je er klaar voor was. En dat akkoord is nooit gekomen.
Groepstherapie werkt niet voor mij - voelt niet veilig, en dat is tijdens de therapieën helaas ook bevestigd... En qua schematherapie ken ik de theorie dus alsof ik psychologie gestudeerd heb, maar het echt toepassen is nooit gebeurd, ook niet individueel daarna omdat ik er volgens de therapeuten niet klaar voor zou zijn.
Ik denk dat ik inderdaad meer naar het lichaamsgerichte moet kijken.
Ik vind het ook heel raar dat er in al die jaren GGZ nooit is gekeken naar zelfzorg, leefstijl, beweging, voeding, dat soort dingen. Ben in juni met een leefstijltraject gestart in de hoop dat dat mij verder zou brengen dan de GGZ, maar helaas was dat een verkapt afvaltraject waardoor ik toen ik huilend bij de diepvriesmaaltijden in de supermarkt stond, besloot: dit moet nu stoppen, anders ontwikkel ik een eetstoornis. Dus daar ook weer mee gestopt.
Ik ga in ieder geval verder kijken, zeker naar lichaamsgericht, thanks voor je uitgebreide uitleg! Moet nu weg, maar denk ook dat heel veel uitgebreider niet interessant is voor hier haha)
Ik reageer even vanuit mijn eigen achtergrond (ik ben namelijk opgeleid als basispsycholoog), hoop dat je dat oké vindt. Wat ontzettend naar om te horen dat er zoveel gaande is (geweest) rondom je zorg en behandelingen. Ik hoop van harte dat je snel een fijne, invoelende behandelaar treft die samen met jou kan kijken naar wat voor behandeling er ingezet dient te worden. Hopelijk heb je ook een fijne huisarts die met je mee kan denken.
Wat betreft je vraag: lichaamsgerichte psychotherapie is een containerbegrip voor heel veel verschillende soorten behandeling. Ik kan me voorstellen (maar ben geen expert, dus pin me er niet op vast!) dat daar tot op zekere hoogte ook dingen als psychomotorische therapie (PMT) onder valt, of yoga. Overigens is lang niet alles van wat onder die noemer geschaard wordt evidence-based, en bestaan er een aantal zaken waarvan aan de effectiviteit getwijfeld wordt. Mocht je wel meer vanuit psychosomatiek willen werken zou je dit eens met je huisarts kunnen bespreken, hij of zij heeft ook verstand van hoe dat verzekeringstechnisch werkt en kan je vast goed adviseren over wat passend is en hij of zij kent ook het zorgaanbod in jouw regio goed.
@ Caverna: Een aanvulling: cognitieve gedragstherapie is een vorm van psychotherapie waar zeer veel wetenschappelijk bewijs voor bestaat en deze wordt erg veel aangeboden binnen de ggz, niet alleen door basispsychologen. Het is geen psychotherapie die voor iedereen werkt, maar veel mensen hebben er baat bij. Overigens zijn er trainingen waarin je deze psychotherapie leert te geven.
Mijn ervaring is dat er heel wat mensen in Nederland bestaan die maar wat aan rommelen zonder enige expertise en kennis van zaken en wel behandelingen aanbieden onder het mom van coach of therapeut. In het ergste geval schaadt dat mensen, omdat gebrek aan hulp symptomen kan verergeren. Voor sommige mensen kan het fantastisch werken om buiten de ggz te gaan kijken, maar ik zou daar persoonlijk altijd voorzichtig mee zijn.
Omnia mutantur, nihil interit