Ik stel voor dat we het antwoord van onze eigen karakters pas onthullen als iedereen die een poging wil wagen is geweest, dan kunnen we zonder elkaar te beïnvloeden proberen antwoord te geven?
Hier komt poging twee (grkfdslfjkdslfjkdslfjkdsl). Het is een spectrum, dus ik probeer een beetje systematisch van links naar rechts te werken. Een beetje een kortere versie dan wat ik eerst op had geschreven, maar ik had het hart niet om alles weer opnieuw neer te pennen :')
Het is allemaal op basis van vibes en interpretatie, dus misschien pis ik wel compleet naast de pot hahaha. Please don't bite me if I get it wrong!
Viktor
In mijn beleving is Viktor heel erg no-nonsense en waardeerd hij eerlijkheid bovenal. Ik denk dat hij eerder zou zwijgen dan een leugen zou vertellen. Maar, als hij besluit wel zijn mond open te trekken kan je ervan uitgaan dat hij de waarheid spreekt - although maybe rather gruffly. Ik denk ook dat hij zich omringt met mensen die die harde waarheid kunnen waarderen, en dat hij de mensen die hij daarmee op de kast jaagt eerder lekker zou laten gaan dan damage control te doen.
Cordelia
Ik denk dat Cordelia een beetje in de richting van Viktor zit betreft het waarderen en uitdelen van de waarheid. Ik denk dat ze niet bang is om dingen uit te spreken en het andersom ook heel erg kan waarderen als iemand rechtdoorzee is richting haar. Toch denk ik dat leugentjes op een bepaalde manier wel een rol spelen in haar leven. Mijn gok is dat ze bepaalde onderwerpen alleen bespreekt met een heel selectief groepje, en dat ze de rest op afstand houdt met: "I'm fine." "I don't need you." "You didn't hurt me." Eerlijkheid op die vlakken moet je echt bij haar verdienen.
Juniper
Juniper zit denk ik redelijk in de buurt van Cordelia op het spectrum. Als je tegen haar liegt over iets belangrijks dan wens ik je veel succes met vergiffenis vinden. Of ze zelf liegt? Misschien om zichzelf in bescherming te nemen, vooral rondom haar verleden. Ik denk dat ze waarheid erg hoog heeft staan en dat ze zelfs leunt op de oprechtheid van bijvoorbeeld een Viktor in haar leven. Liever de harde waarheid dan de zoete leugen. Meestal dan. Misschien schiet ik hier mis, maar ik denk dat Juniper héél soms behoefte heeft aan een sweet little lie. 's Avonds laat, wanneer de duisternis te dik wordt. Als ze te veel mensen zijn verloren en het perspectief te somber is, denk ik dat ze het nodig heeft dat iemand haar een dagdroom geeft. Iets om zich aan vast te houden als de wereld te veel is. "Promise me you won't die." "Tell me everything is going to be okay."
Nakoma
Ik gok dat Nakoma vreselijk pissy is als iemand in haar gezicht loopt te liegen (sweet little lies or hard ones, don't matter), maar dat ze vanuit haar positie in de Raad wel het nut ziet in tactische leugens. Naar mijn idee is zij een raadslid dat van mening is dat je niet altijd de harde waarheid op tafel moet leggen omdat je anders bijvoorbeeld paniek veroorzaakt. Ik zie voor mij dat zij een interne weegschaal heeft waarop ze inschat of de waarheid de consequenties wel waard is. Tegelijk vermoed ik dat ze het haar wel dwars zit om te liegen, zelfs als het moet. But, I think she would sacrifice her own morals for the greater good that is Riverside.
Elliot
Elliot vond ik het moeilijkst om in te schatten. Mijn gevoel zegt dat hij erg veel op Nakoma lijkt, maar dat hij vergevingsgezinder is als iemand tegen hem liegt. Ergens heb ik wel het gevoel dat hij de pijn vasthoudt als het onderwerp van de leugen belangrijk is (looking at you, cheating ex-girlfriend) en dat daarmee zijn vertrouwen wel langzaam breekt, maar dat hij heel hard zijn best doet om iemand wel te vergeven. Deels voor zijn eigen piece of mind, deels omdat hij oprecht de andere kant van het verhaal probeert te begrjipen. Of hij zelf liegt... vind ik lastig inschatten. A shot in te dark, maar ik denk dat zijn meeste leugens komen van een plek van (naasten)liefde. Denk bijvoorbeeld aan iemand geen pijn willen doen met de waarheid, of ze in bescherming te nemen tegen de harde werkelijkheid.
Jesse
Ik denk dat leugens een te grote rol in Jesse's leven hebben gespeeld om echt te kunnen zeggen dat hij anti-leugen is. Liegen heeft hem natuurlijk jarenlang beschermd, bijvoorbeeld rondom zijn geaardheid, en ik denk dat hij daarom wel de 'waarde' ervan inziet. Tegelijk houdt niemand ervan als iemand recht in zijn gezicht loopt te liegen en ik gok dat Jesse zelf helemaal geen behoefte heeft aan sweet little white lies. Voor mijn gevoel heeft hij liever dat iemand hem de harde waarheid vertelt, hoe pijnlijk het ook is, maar vindt hij het zelf moeilijk om dat andersom ook te doen.
[ bericht aangepast op 24 nov 2025 - 14:17 ]
|| I told you not to play with the misfit toys ||