• De ene leest en onthoudt alles wat ze ooit hebben gelezen; een ander leest graag, maar heeft moeite met het bijhouden van alles; weer een ander leest en houdt alles bij via een dergelijke book tracking website en/of app.

Ik val zelf onder het laatste en ik gebruik al enige tijd Goodreads en sinds vorig jaar weer actief. Nu ben ik sinds dit jaar ook Storygraph gaan gebruiken - deze laat ook je statistieken zien.

De reden hiervoor is dat ik eind 2023 de keuze heb gemaakt om vanaf 2024 een fysieke Reading Journal bij te houden en dit ook in Goodreads bij te houden en (korte) reviews te schrijven - dit allemaal om mijzelf te motiveren en te stimuleren om weer meer te gaan lezen. Save to say, it worked!

Wat mij leuk lijkt is om dit topic te gebruiken om o.a. elkaar toe te voegen aan dergelijke book tracking apps en eventueel ook je doelen van dit jaar met elkaar te delen. Wil je je linkjes naar de book tracking websites (maakt niet uit welke) ook in het starttopic? Deel ze in een bericht en ik zet ze zo snel mogelijk in de lijst! (Naam gewijzigd? Geef het door zodat de lijst up to date blijft!)

RPNZL: Goodreads | Storygraph
    Kobyla: Goodreads | Storygraph
    Rionach: Goodreads | Storygraph
    Ringwraith: Goodreads | Storygraph | Hebban
    Frodo: Goodreads
    Highput: Goodreads | Storygraph
    Inigo: Goodreads | Storygraph
    Rassalentar: Storygraph

[ bericht aangepast op 22 juni 2025 - 23:32 ]

"Nice is different than good." SCORPlO > RPNZL

Lekker bezig!
    Ik ben nu begonnen in boek 11 van dit jaar. Elke dag lezen wil nog lang niet, mede door leren wat ook tijd en focus vraagt, maar ik lees lekker door op eigen tempo!

'Three words, large enough to tip the world; I remember you.'

Oké, ik ga eindelijk proberen om het lezen weer écht op te pakken. Ik had (voor mijn doen) echt een goed jaar in 2023 met 37 boeken in 9 maanden tijd, maar ben toen helemaal van de wagen gevallen met maar 7 boeken in heel 2024. (':

Ik heb de laatste tijd echt last gehad van een reading slump. Ik kon gewoon geen rust vinden om ergens aan te beginnen (of om door te gaan met boeken waar ik al maanden niet in gelezen had). Ik heb een tijdje terug The Princess Bride op een redelijk tempo uitgelezen (ik wilde eigenlijk gewoon niet dat ie zou eindigen lol) en ben een paar dagen geleden begonnen met A Little Hatred, waar ik inmiddels wel lekker in zit.

Ik gebruik zelf Goodreads en Storygraph. Ik ga jullie ook toevoegen! :Y)

Caution first, always. || FIYER0 > Lysander

Ik heb net boek 24 van 2025 uitgelezen, en ik mag zo vier reserveringen ophalen bij de bibliotheek 😇

Ik heb Goodreads en Hebban, die laatste eigenlijk puur omdat ze promootten dat je er boekenbonnen mee kan winnen, maar ik heb eigenlijk geen idee hoe dat werkt en hoe ze dat doen. Het idee is leuk. En het grafiekje met hoeveel boeken je leest op zich ook leuk.

De oude Goodreads challenge vond ik wel fijner though, ik kon toen veel makkelijker zien wat ik gelezen had in een specifiek jaar… nu moet ik daarvoor extra stappen doen lol

so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

Ik zit aan boek 47 (waarvan 20 manwha volumes) van dit jaar. Ik heb in maart blijkbaar 10 boeken uitgelezen. Die had ik zelf niet verwacht :W

O mia lost elan. Tu isag elythe.

Naoe schreef:
    Lekker bezig!
    Ik ben nu begonnen in boek 11 van dit jaar. Elke dag lezen wil nog lang niet, mede door leren wat ook tijd en focus vraagt, maar ik lees lekker door op eigen tempo!

Zolang je er plezier in hebt, maakt het niet uit hoeveel en hoe vaak je leest!

SCORPlO schreef:
    (...)

Zolang je er plezier in hebt, maakt het niet uit hoeveel en hoe vaak je leest!

Dat is zeker waar!
    Ik heb zo af en toe van die dipjes, dan wil lezen echt even niet. Om vervolgens een week of twee later weer eens een boek op te pakken en er dan weer doorheen te vliegen 😅

Langzaam maar gestaag is mijn motto, haha. Bezig met nummer 10 en 11, want ik heb audioboeken ontdekt om te luisteren terwijl ik mn Japanse puzzels maak.

Aight, so, als ik in Storygraph naar mijn stats van April ga, dan zijn onderdelen Moods en Pace bij mij leeg... ook al heb ik 2 boeken gelezen en heb ik dit ook bij de reviews ingevuld... nog meer die dit probleem hebben? De rest aan stats staat er allemaal, het gaat puur om die twee.

[ bericht aangepast op 13 april 2025 - 19:38 ]

Oh, daar heb ik nog niet naar gekeken, maar moet eerlijk bekennen dat deze maand lezen ook echt niet wil dus heb nog niets/nauwelijks ingevuld.

Ik ben op zoek naar een nieuw (luchtig, humoristisch?) boek maar heb geen idee waar te beginnen! Iemand nog aanraders?

Ik heb al wat boeken van TJ Klune gelezen en heb net Legendes en Lattes uit, cosy fantasy vind ik leuk maar kan alleen Nederlandstalig lezen... Romcom mag ook, maar houd niet zoveel van oppervlakkige clichés. Veeleisend xD

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

Naoe schreef:
    Oh, daar heb ik nog niet naar gekeken, maar moet eerlijk bekennen dat deze maand lezen ook echt niet wil dus heb nog niets/nauwelijks ingevuld.

Ik lees nog steeds elke dag, waardoor ik (denk ik) volgende maand al mijn reading goal van 2025 heb gehaald, oeps haha. Heb vandaag nog niet gelezen, dus mijn huidige reading streak is 102 dagen (: geen idee of het mij lukt om dit het hele jaar vol te houden, tho..

Caverna schreef:
    Ik ben op zoek naar een nieuw (luchtig, humoristisch?) boek maar heb geen idee waar te beginnen! Iemand nog aanraders?

Ik heb al wat boeken van TJ Klune gelezen en heb net Legendes en Lattes uit, cosy fantasy vind ik leuk maar kan alleen Nederlandstalig lezen... Romcom mag ook, maar houd niet zoveel van oppervlakkige clichés. Veeleisend xD

Poeh, ik zou zelf zo gauw even niet gauw iets weten, kijkend naar mijn eigen kast vol fantasy en romance 🤣

SCORPlO schreef:
    (...)

Ik lees nog steeds elke dag, waardoor ik (denk ik) volgende maand al mijn reading goal van 2025 heb gehaald, oeps haha. Heb vandaag nog niet gelezen, dus mijn huidige reading streak is 102 dagen (: geen idee of het mij lukt om dit het hele jaar vol te houden, tho..

I wish I could, haha. Ik hoop wel wanneer ik het lezen weer heb opgepakt in zoverre dagelijks te kunnen lezen van zondag tot en met donderdagavond, gezien de weekenden hier vaak een heel stuk drukker zijn.

Naoe schreef:
    (...)

Poeh, ik zou zelf zo gauw even niet gauw iets weten, kijkend naar mijn eigen kast vol fantasy en romance 🤣

Leuke romance ook altijd goed haha, en fantasy op zich ook wel maar heb geen behoefte aan hele heftige verhalen nu 🙈

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

Caverna schreef:

Ik heb hem zelf nog niet gelezen, maar misschien het Baby Dragon Café?
    Of Emily Wildes encyclopedie der feeën. De wraak van Butrint vond ik ook heel vermakelijk (en van een mede-Q'er, dus altijd extra leuk ;p).
    Of De verborgen boekwinkel? Heb ik niet gelezen, maar schijnt wel cozy fantasy te zijn. ;p

Every villain is a hero in his own mind.