• De ene leest en onthoudt alles wat ze ooit hebben gelezen; een ander leest graag, maar heeft moeite met het bijhouden van alles; weer een ander leest en houdt alles bij via een dergelijke book tracking website en/of app.

Ik val zelf onder het laatste en ik gebruik al enige tijd Goodreads en sinds vorig jaar weer actief. Nu ben ik sinds dit jaar ook Storygraph gaan gebruiken - deze laat ook je statistieken zien.

De reden hiervoor is dat ik eind 2023 de keuze heb gemaakt om vanaf 2024 een fysieke Reading Journal bij te houden en dit ook in Goodreads bij te houden en (korte) reviews te schrijven - dit allemaal om mijzelf te motiveren en te stimuleren om weer meer te gaan lezen. Save to say, it worked!

Wat mij leuk lijkt is om dit topic te gebruiken om o.a. elkaar toe te voegen aan dergelijke book tracking apps en eventueel ook je doelen van dit jaar met elkaar te delen. Wil je je linkjes naar de book tracking websites (maakt niet uit welke) ook in het starttopic? Deel ze in een bericht en ik zet ze zo snel mogelijk in de lijst! (Naam gewijzigd? Geef het door zodat de lijst up to date blijft!)

RPNZL: Goodreads | Storygraph
    Kobyla: Goodreads | Storygraph
    Rionach: Goodreads | Storygraph
    Ringwraith: Goodreads | Storygraph | Hebban
    Frodo: Goodreads
    Highput: Goodreads | Storygraph
    Inigo: Goodreads | Storygraph
    Rassalentar: Storygraph

[ bericht aangepast op 22 juni 2025 - 23:32 ]

"Nice is different than good." SCORPlO > RPNZL

Ik ben wel tevreden met mijn leesmaand :Y). Deze maand doe ik mee aan een challenge om alleen boeken te lezen die ik voor dit jaar heb gekocht. Ik begin direct met een oudje dat ik wss al minimaal 10 jaar ongelezen in mn bezit heb, haha.

SCORPlO schreef:
    (...)

Ik weet niet of je fysieke boeken/digitaal leest, maar ik doe altijd een blaadje in mijn fysieke boeken met de data van bv. 1-5: t/m 7-5: zodat ik op kan schrijven tot waar ik heb gelezen en dit later in kan voeren. Wanneer ik op m'n Kindle lees, heb ik het blaadje op mijn whiteboard, op een plek vol in het zicht.
    Misschien dat zoiets helpt om het vaker bij te houden!

Ik lees op mijn ereader helaas! En ik lees vooral voor het slapengaan, dan ben ik vooral bezig met inkakken haha. Denk dat ik vooral een briefje dan naast mijn bed moer leggen wanneer ik een boek werkelijk uit heb, om dat bij te houden 🤔

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

Caverna schreef:
    (...)

Ik lees op mijn ereader helaas! En ik lees vooral voor het slapengaan, dan ben ik vooral bezig met inkakken haha. Denk dat ik vooral een briefje dan naast mijn bed moer leggen wanneer ik een boek werkelijk uit heb, om dat bij te houden 🤔

Hahah, herkenbaar het inkakken tijdens het lezen - had gisteren nog niet gelezen dus ik in bed nog even lezen en na 5 pagina's kon ik niet meer, was alleen maar aan het gapen.
    Het heeft mij persoonlijk ook geholpen dat ik een fysieke reading journal heb met daily tracker for pages read, dus het zit ook een beetje in mijn systeem om bij te houden wat ik elke dag lees.

Ben gisteren met boek #20 van dit jaar begonnen, want betekent dat ik binnenkort mijn reading goal van 2025 al heb gehaald! Ik blijf proberen om elke dag te lezen en ik wil proberen dit het hele jaar vol te houden. Maar, want my god, ik denk dat ik volgend jaar mijn reading streak op Storygraph verander van 1 page a day naar [xx] pages a week, want op deze manier race ik door mijn boeken heen en geniet ik er niet altijd evenveel van.

Hate to bring up a 1000th book-tracking site, maar gebruiken jullie toevallig ook Fable?
    Ik ontdekte dat een paar dagen geleden door een video op Youtube en vind dat ook wel een leuke site/app. Je kan daarop heel makkelijk leesclubjes joinen en posts zien van mensen die je volgt. Wanneer je een boek uithebt kan je allerlei aspecten van het boek een rating geven, niet alleen één cijfer voor het geheel.

Ik heb A Little Hatred van Joe Abercrombie inmiddels uitgelezen (de tweede helft van het boek in één avond/nacht oof) en lees nu The Cruel Prince van Holly Black (2e poging). Weet nog niet wat ik ervan moet verwachten tho. (‘:

[ bericht aangepast op 12 mei 2025 - 22:41 ]

Caution first, always. || FIYER0 > Lysander

Inigo schreef:
    Hate to bring up a 1000th book-tracking site, maar gebruiken jullie toevallig ook Fable?
    Ik ontdekte dat een paar dagen geleden door een video op Youtube en vind dat ook wel een leuke site/app. Je kan daarop heel makkelijk leesclubjes joinen en posts zien van mensen die je volgt. Wanneer je een boek uithebt kan je allerlei aspecten van het boek een rating geven, niet alleen één cijfer voor het geheel.

Ik heb A Little Hatred van Joe Abercrombie inmiddels uitgelezen (de tweede helft van het boek in één avond/nacht oof) en lees nu The Cruel Prince van Holly Black (2e poging). Weet nog niet wat ik ervan moet verwachten tho. (‘:

Wel langs zien komen begin dit jaar op Tiktok en wel een kijkje genomen, maar ik raakte er op dat moment van in de war hahahah, geen idee waarom. Uiteindelijk sprong voor mij Storygraph er meer uit.

Pffft, dit is geen boek om makkelijk door te komen wanneer je alleen voor het slapen gaan leest. (The Subtle Art of Not Giving a F*ck). Maar goed, als deze uit is, dan zit ik op boek #20 van dit jaar.

Current reading streak: 141 days

Weer een maand verder, my god het is alweer juni pfft, en ik heb ondertussen mijn leesdoel van dit jaar gehaald. Hoe gaat het bij jullie en hoe was jullie maand mei?

Mijn kalender is een beetje bugged of zo lol. Maar nu moet ik ook zeggen dat ik de laatste tijd niet echt page updates record op SG, misschien dat het daardoor komt?
    Vanochtend heb ik mijn 7e boek uitgelezen, dus een paar uur te laat om die erbij te tellen I guess ;p

Caution first, always. || FIYER0 > Lysander

MT

Ik ga heel lekker op jullie spreads, maar track zelf momenteel alleen op Goodreads en in m’n dagelijkse journaal. Nog een tracker erbij en dat ga ik nooit volhouden, helaas.
    Wel zit ik dit jaar al op 28 gelezen boeken!

Paracosmoses schreef:
    MT

Ik ga heel lekker op jullie spreads, maar track zelf momenteel alleen op Goodreads en in m’n dagelijkse journaal. Nog een tracker erbij en dat ga ik nooit volhouden, helaas.
    Wel zit ik dit jaar al op 28 gelezen boeken!

Ik gebruik Goodreads alleen om boeken bij te houden (start + eind + korte review), dus totaal niet intensief, en met Storygraph en mijn fysieke reading journal hou ik echt pages read elke dag bij. Plus, je kan die ook later invullen met de correcte datum, dat is echt wel ideaal en je kan heel overzichtelijk allerlei stats (gehele jaar of per maand) zien op Storygraph. En damn, lekker bezig met 28 boeken!

RPNZL schreef:
    (...)

Ik gebruik Goodreads alleen om boeken bij te houden (start + eind + korte review), dus totaal niet intensief, en met Storygraph en mijn fysieke reading journal hou ik echt pages read elke dag bij. Plus, je kan die ook later invullen met de correcte datum, dat is echt wel ideaal en je kan heel overzichtelijk allerlei stats (gehele jaar of per maand) zien op Storygraph. En damn, lekker bezig met 28 boeken!

Ik moet toegeven dat het er echt heel lekker uitziet. 👌🏻

Het ging best lekker, al moet ik zeggen dat ik na Circe een beetje vast liep in wat ik zin had om te lezen dus ben nu iets minder actief aan het lezen.

Do it scared, but do it anyway.

Ik denk dat dit wel echt mijn slechtste maand was qua lezen. Het hielp ook niet dat ik mega traag door het boek heen kwam.
    Komende week start ik met een buddy read (voor mijn reread) van ToG, waarnaast ik nog even moet kiezen welk boek ik erbij lees hehe.

'Three words, large enough to tip the world; I remember you.'

Niet de beste maand, niet de slechtste maand. Heb wel een non-fictie weer eens opgepakt die ik al ruim een jaar niet aangeraakt heb, haha.