Hier, aan het lijstje van Cecia, heb ik wel wat aan toe te voegen. Ze heeft de volgende opties geopperd:
1. Jesse helpt hen aan informatie over voorraden of een schuilplek.
Zijn waarde kan hierdoor verhoogt worden. In mijn laatste reactie heb ik, hopelijk, een zo’n goed mogelijke antwoord voor Viktor neergezet in deze situatie.
2. Iemand (of meerderen) die Jesse kennen en voor hem getuigd.
Viktor luistert, maar wantrouwend. Als hij het gevoel heeft dat de persoon oprecht is en Jesse inderdaad betrouwbaar is, kan hij terughoudend akkoord gaan, maar met een duidelijke waarschuwing: “Prima. Maar als je hem binnenbrengt en hij foute boel blijkt, is dat óók jouw verantwoordelijkheid.”
Als het niet overtuigend is, blijft hij tegen het opnemen van Jesse in de groep en zal hij de rest waarschuwen voorzichtig te zijn.
3. Hij redt een groepslid of bewijst zijn gevechtsvaardigheden.
Respect, maar geen direct vertrouwen. Hij erkent vaardigheid, maar dat zegt niets over intenties. Het helpt Jesse’s positie sterk vooruit, mocht het gebeuren, maar Viktor blijft hem nauwlettend in de gaten houden. Daarnaast vraag ik mij af in welke momenten dit moet gebeuren? Want als het gebeurd nadat ze de gemeenschap al verlaten hebben—dan betekend dat, dat Jesse zich wel bij de groep heeft gevoegd.
4. Jesse maakt een deal.
Dit zou Viktor na laten denken, hij waardeert verantwoordelijkheid en daadkracht, en zo’n voorstel getuigt daarvan—mocht Jesse het daadwerkelijk nakomen. Echter, zou hij niet meteen enthousiast zijn, maar als anderen het een goed compromis vinden, zal hij het niet per se blokkeren.
5. Stemmen over het toelaten of weigeren van Jesse bij de groep.
Dat Viktor hem wantrouwt, betekend niet dat hij Jesse eventueel haat of niet zou mogen. Viktor haat het idee om iets puur aan een stemming over te laten. In een wereld als deze draait het niet om democratie, maar om overleven. Sterker nog zelfs, Viktor zou gefrustreerd reageren: “Dus we laten het afhangen van een populariteitswedstrijd? Alsof een stel (bange) mensen altijd de juiste keuze maakt.”
Hieruit is dus de conclusie dat optie 3 of 4 het meest effectief zijn om hem minstens te laten overwegen om Jesse een kans te geven.
Andere opties, waar ik over nagedacht heb, zijn:
6. Jesse blijft, maar onder constante bewaking.
Zo wordt er toch aan beide partijen gedacht. Jesse voegt zich bij de groep, maar voor de wantrouwende personen onder hen, krijgt hij wel constant bewaking. Bij de kleinste fout kan de groep hem alsnog wegsturen. Viktor zou hier prima mee kunnen leven en is dan ook voor hem een acceptabele tussenweg.
7. Een externe dreiging verandert de situatie:
— Een zombiehorde valt aan, en Jesse bewijst zich door te helpen.
— Een vijandige groep verschijnt, en Jesse heeft cruciale informatie over hen.
— De gemeenschap raakt in crisis, waardoor ze iedereen nodig hebben, inclusief Jesse.
Viktor zou Jesse in deze situatie(s) zien als “extra handjes”, niet als volwaardig lid. Hij zal zelfs niet schuwen om hem neer te halen mocht Jesse een fout maken.
8. Jesse verlaat de groep, maar blijft in de buurt.
Hij zou Jesse niet als bedreiging beschouwen zolang hij op afstand blijft, maar als hij te dichtbij komt, kan Viktor het als een probleem zien.
9. Jesse trekt zelf een grens en kiest zijn lot.
In plaats van af te wachten of de groep hem accepteert, kan Jesse ook het heft in eigen handen nemen. Dit kan ervoor zorgen dat de groep twijfelt en hem alsnog een kans wil geven of dat hij vertrekt en later terugkeert / op afstand blijft. Dit zou Viktor respecteren, mocht hij zijn eigen grens trekken en heft in handen nemen. Iemand die zelf verantwoordelijkheid neemt, in plaats van te bedelen om acceptatie, verdient in zijn ogen meer respect dan iemand die blijft zeuren of afhankelijk is van anderen. Dit betekend niet dat hij Jesse ineens mag, maar hij zou hem eerder als een individu beschouwen die zijn eigen pad bewandelt.
Als Jesse op een later moment terugkomt en zich nuttig maakt zonder dat hij zijn vertrouwen heeft proberen af te dwingen, zou Viktor eerder geneigd zijn om hem een kans te geven.
Dus de conclusie hiervan is: vanuit alle opties die ik heb geopperd, zou optie 9 het meest respect afdwingen bij Viktor. Optie 6 is een veilige keuze waarbij Viktor controle kan houden.
Er zijn tevens andere opties om ieder hun eigen weg op te laten gaan, want laten we reëel zijn: het hoeft niet altijd koek en ei te zijn in de gemeenschap—dat is geen realiteit. Viktor gaat zijn eigen weg, als hij denkt dat de groep een verkeerde beslissing maakt die hen in gevaar brengt (mits Juniper en Cordelia met hem mee gaan, want het is onwaarschijnlijk dat hij hen zou achterlaten). Dat kan tijdelijk zijn, bijvoorbeeld door apart te opereren of permanent als hij denkt dat hij het echt beter af is zonder hen.
Heel eerlijk zou ik het wel fijn vinden als Malakian, de schrijver van Jesse zelf, zelf een beslissing maakt. We zitten natuurlijk mee te denken hoe die personage in het verhaal / bij de groep past, inclusief hoe onze eigen personages er mee om zouden gaan. Het gaat voornamelijk zijn personage aan en Jesse heeft een geheel eigen persoonlijkheid (dat anderen niet voor hem in kunnen vullen). Het hangt namelijk af hoe Jesse zich opstelt. (Niet om Malakian aan te vallen, maar anders worden dingen ingevuld of inspraak gedaan over iemand anders personage over hoe / wat te handelen wat wellicht niet van toepassing is)
En anders spelen we het gewoon uit? Want het is niet voor niets een RP—straks dan wordt er meer overlegd dan geschreven / gepost. Soms is het laten uitspelen juist goed.
[ bericht aangepast op 2 maart 2025 - 19:31 ]
Don't walk. Run, you sheep, run.