inktzwart schreef:
(...)
Dit klinkt als de domste tip ever, maar muziek met lyrics aan op een koptelefoon en iets typen. Dan heb je maar tijd voor één gedachte per keer omdat je te druk bezig bent woorden te formuleren om verder nog over iets anders te denken. Lezen zelf is te makkelijk van af te leiden, typen gebruik je meer hetzelfde deel van je brein mee als met overdenken, dus vul je dat op. Muziek kan ook overheersen met gedachten, dus als je veel last hebt van overdenken kan dit het ook wat dempen (heel basic, I know, maar het werkt).
Als je niet kan slapen, houd jezelf dan wakker hiermee in bed tot je uiteindelijk geen energie meer hebt wakker te blijven en je lichaam vanzelf neervalt. Ik heb de laatste tijd ook steeds meer last van overdenken weer (ik was tijdelijk vergeten hoe ik hier mee moest omgaan omdat het wat beter ging) en dit is één van de weinige dingen die helpen. Dat en hardop praten tegen een voice recorder, wat je helpt controle te hebben over welk onderwerp je nadenkt.
Klinkt helemaal niet als een domme tip, maar juist als een hele fijne (: Ik heb in het verleden ook altijd prikkels gebruikt om mijn gedachten tegen te gaan en ik leer nu met therapie dat je je gedachten er "moet laten zijn" en tegelijk gewoon verdergaan met wat je doet, dus ik kan me echt goed voorstellen dat dit werkt.
Het probleem is alleen dat ik thuiszit met een burnout en mijn grootste probleem is dat ik prikkels op dit moment heel slecht verdraag ): Ik kan denk ik drie liedjes luisteren en dan moet ik alweer prikkelvrij liggen met mijn ogen dicht, en als ik twee dingen tegelijk doen dan gaat het nog sneller. Dat is ook waarom mijn gedachten zo vrij spel krijgen 😢
Maar je tip ga ik zeker voor de toekomst onthouden, dankjewel!
If you want the rainbow, you gotta put up with the rain