• Helaas geen prijs, behalve de gezelligheid! Wie heeft er zin in een gezellig potje (in Mafia-style) Weerwolven van Wakkerdam?

Regels van het spel
    - Tijdens het spel verklap je niet je rol. Aan niemand. De maffia overlegt met elkaar via PB en weten dus wie de andere leden van de maffia zijn, verder weet niemand elkaars rol. Vertel je rol ook niet aan mensen die niet meespelen of mensen die al dood zijn in het spel.
    - Een dag duurt drie dagen. Hetzelfde geldt voor een nacht. Zodat er genoeg gediscussieerd kan worden en iedereen de kans heeft hun verdenkingen / meningen aan te geven. Speel actief mee en deel je verdenkingen.
    - Op de eerste dag wordt de Burgemeester door iedereen (openlijk) gekozen. Degene die de meeste stemmen heeft, wordt verkozen als Burgemeester. Denk goed na over wie het wordt! De burgemeester kan zowel een maffia-lid als een gewone burger zijn.
    - De Maffia moeten op de tweede dag van de nacht hun slachtoffer naar mij PB’en. Zo heeft de heks tijd om te besluiten of ze het slachtoffer wilt laten leven of nog iemand anders wilt doden.
    - De ziener geeft zo snel mogelijk door wiens rol hij of zij wilt zien. Als de ziener niet sterft die nacht, krijgt hij of zij de rol te zien.
    - De burgemeester heeft invloed op het spel alleen in de dagfase. Bij gelijkspel heeft de Burgemeester de beslissende stem.

Rollen:
     Burgers: Hebben geen speciale functie.
    - Mortician: Mag eenmalig iemand tot leven brengen.
     Maffia: Overleggen stilletjes met andere leden van de Maffia (in PB), kiezen samen een slachtoffer en geven dit door aan de spelleider.
    - (Maffia) Capo converteert een speler twee keer naar keuze.
    - (Maffia) Consigliere maskeert zijn rol naar een andere rol voor twee kansen.
     Heks: Heeft twee drankjes: één om een slachtoffer te redden, één om te doden. Dit laat degene z.s.m weten aan de spelleider (aan mij) wat de beslissing is.
     Ziener: Mag twee keer een speler aanwijzen bij de spelleider om een rol in te kijken.
     Burgemeester: De burgemeester mag één keer in het spel een eliminatie tijdens de dagfase tegenhouden. Dit kan strategisch worden gebruikt om een burger te redden van een verkeerde beslissing.
    De Priest zegent een speler voor de rest van de nacht. Wat betekend dat die de nacht niet gedood kan worden.
    De Pyromaan steekt een huis van een persoon in brand, een rolverandering van desbetreffende persoon heeft direct effect. 5x, om de nacht.

Spelverloop samenvatting:
    Nachtfase: Spelers met speciale rollen voeren hun geheime acties uit. De maffia kiezen hun slachtoffer.
    Dagfase: De groep ontdekt de gevolgen van de nacht, alle spelers discussiëren en stemmen wie ze verdenken van het zijn van een maffia.
    Elke fase duurt 3 dagen, zodat mensen genoeg tijd hebben voor keuzes / stemmen. De afwisseling tussen nacht en dag blijft doorgaan totdat één van de groepen (maffia of burgers) wint. Maffia wint automatisch als ze in de meerderheid zijn en de burgers wanneer ze alle leden van de Maffia hebben uitgeschakeld.

Deelnemers:
    Kobyla
    lustforlife
    Thestral
    Caverna
    Aeviternal
    Krokant
    Sgaeyl / Burger
    SweetTooth
    Aldea

[ bericht aangepast op 22 dec 2024 - 18:09 ]

Don't walk. Run, you sheep, run.

De 22ste is voor mij ook helemaal prima! En ik vind de geschreven stukken erg leuk zo!

'Three words, large enough to tip the world; I remember you.'

Voor mij is de 22e ook helemaal goed en de stukken zijn geweldig! Ik kijk er steeds naar uit om ze te lezen 😍

"Don't flatter yourself. You were never even a player."

Ik reageer later op de rest van de berichten, geen zorgen. Zat even door de rollen te neuzen en vroeg me af wat hiermee bedoelt wordt? Kan iemand me dat uitleggen?

[ I will always love you ]

ThestraI schreef:

Ik reageer later op de rest van de berichten, geen zorgen. Zat even door de rollen te neuzen en vroeg me af wat hiermee bedoelt wordt? Kan iemand me dat uitleggen?

De èèn kan iemand omzetten tot maffialid en de ander kan zijn rol maskeren als iemand die rol in wilt kijken.

[ bericht aangepast op 20 dec 2024 - 11:38 ]

Cratos schreef:
    (...)
    De èèn kan iemand omzetten tot maffialid en de ander kan zijn rol maskeren als iemand die rol in wilt kijken.

Ah, oké. Dankjewel voor het uitleggen. Je bedoelt een burger omzetten tot maffialid?

ThestraI schreef:
    (...)
    Ah, oké. Dankjewel voor het uitleggen. Je bedoelt een burger omzetten tot maffialid?

Ja.

Zo, ik ben er weer. Moest er eventjes tussenuit om voor mezelf te zorgen. Let me see.

Krokant schreef:
    Burgie, kan je toelichten waarom je lustforlife gered hebt?

Goed dat je het vraagt. In het kort: ik vind dat mensen een tweede kans verdienen, dus ook lustforlife. Ik had hetzelfde voor jou gedaan. Misschien een stomme keuze, zeker op het begin, maar ik sta achter de beslissing die ik gemaakt heb. Als burgemeester vind ik het extra belangrijk zo eerlijk mogelijk te handelen, en dat kan soms in tegenstrijd zijn met de meerderheid. (En dan is de vraag nog of de meerderheid niet beïnvloedt is geraakt door de criminelen.)
    Overigens, de enige uitzondering op mijn "tweede kans" motto zijn de maffia en pyromaan. En inderdaad, ik kan niet met zekerheid zeggen dat lustforlife er geen is, maar er zijn eigenlijk users (imo) die verdachter zijn dan lustforlife. Hopelijk is dit antwoord duidelijk genoeg. (:

[ bericht aangepast op 20 dec 2024 - 19:20 ]

lustforlife schreef:
    Also, ik ben enorm dankbaar burgemeester dat je mij gered hebt 🥹🙌🏻😊
    Ik voelde de bui al hangen, maar op deze manier wordt mij een tweede kans gegund om mijn mede burgers te overtuigen van mijn onschuld en samen de maffia te bestrijden!!

Zal deze kans echt goed proberen te benutten! 🩷

Gebruik deze kans goed, want er kan niet nog één komen. Zoals ik hierboven heb uitgelegd, is dat mijn beredenering om jou te redden. Ik hoop dat ik niet bij het verkeerde eind zit hiermee.

Even een vraagje (uit nieuwsgierigheid, hecht hier niet te veel waarde aan want ik vraag dit als deelnemer en niet als dorpslid haha): stel dat er een nieuwe burgemeester komt, krijgt die dan ook weer een nieuwe kans om iemand te redden? Of mag de "rol" van burgemeester het in totaal 1x doen, ongeacht wie die rol bekleedt?

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

ThestraI schreef:
    Zo, ik ben er weer. Moest er eventjes tussenuit om voor mezelf te zorgen. Let me see.

(...)
    Goed dat je het vraagt. In het kort: ik vind dat mensen een tweede kans verdienen, dus ook lustforlife. Ik had hetzelfde voor jou gedaan. Misschien een stomme keuze, zeker op het begin, maar ik sta achter de beslissing die ik gemaakt heb. Als burgemeester vind ik het extra belangrijk zo eerlijk mogelijk te handelen, en dat kan soms in tegenstrijd zijn met de meerderheid. (En dan is de vraag nog of de meerderheid niet beïnvloedt, is geraakt door de criminelen.)
    Overigens, de enige uitzondering op mijn "tweede kans" motto zijn de maffia en pyromaan. En inderdaad, ik kan niet met zekerheid zeggen dat lustforlife er geen is, maar er zijn eigenlijk users (imo) die verdachter zijn dan lustforlife. Hopelijk is dit antwoord duidelijk genoeg. (:

Off-topic: Hopelijk gaat het weer wat beter met je 😘

On-topic: ik snap je logica. Je weet nooit of je nog in staat bent om hierna nog iemand te redden in Wakkerdam. Maar vind het ergens jammer dat we nu geen informatie krijgen over de rol van Lustforlife (hoewel het erg spijtig was geweest als ze een burger was geweest). Ik trek hier drie mogelijke conclusies uit:

OF: Threstal was maffia, maar nu niet meer door de brand en weet daardoor dat Lustforlife een burger is, maar mag dat niet met ons delen.

OF: precies andersom: Threstal was goed, maar is door de brand nu maffia, en weet dat Lustforlife ook maffia is.

OF: het is echt gewoon een daad van barmhartigheid. Maaar in dit spel vertrouw ik dat niet echt; als je maar eenmalig je "kracht" in mag zetten, is het zonde om dat aan de eerste de beste speler te verspillen als je niet vrijwel zeker weet dat je in hetzelfde team zit.

Kortom: jullie staan beide op mijn radar ;). En ik blijf erbij dat we niet achter de pyromaan aan moeten zitten, gezien de beperkte hoeveelheid burgers en het feit dat de pyromaan bij ons hoort. Ik snap dat ie chaos kan veroorzaken, maar het is niet altijd verkeerde chaos. Sterker nog, statistisch gezien is de kans groter dat de pyromaan iemand in een burger verandert dan in maffia. Dus laten we die zoektocht naar de pyromaan staken 🤭

@Caverna: Uit interesse, van waaruit geloof je dat de pyromaan bij de burgers hoort?

ThestraI schreef:
    @Caverna: Uit interesse, van waaruit geloof je dat de pyromaan bij de burgers hoort?

Er zijn twee kampen: het burgerkamp en het maffiakamp. Hoewel de pyromaan in real life natuurlijk sowieso een slecht persoon is, hoort ie in dit spel bij het burgerkamp. Tenminste, dat is hoe ik het heb opgevat: dat als alle maffia uitgeschakeld zijn, dat dan alle niet-maffia (inclusief de pyromaan) winnen.

Of heb ik het verkeerd in mijn hoofd Cratos?

[ bericht aangepast op 20 dec 2024 - 20:19 ]

Ik beantwoord alle vragen even hierin:
    @ Caverna 1) Hoezo? Verwacht je snel een nieuwe Burgemeester dan 😋
    2) Je hebt het in een bericht over dat het "statistisch" gezien groter is dat de Pyromaan iemand in een Burger veranderd dan in Maffia. Dat is niet helemaal zo. Voor een re-rol voor een persoon met random generator is het atm nu 3 (Maffia) vs 4 (de dubbele rol heb ik eruit gehaald)
    3) Oorspronkelijk hoort de Pyromaan ook een eigen Partij te zijn, net als de Burgers en de Weerwolven. De Pyromaan hoort in z'n eentje te winnen en kan daadwerkelijk anderen vermoorden in het spel. Dat heb ik eruit gehaald, omdat het anders veels te snel zou gaan. In het oorspronkelijke geval is de Pyromaan tevens de winnaar van welke partij wint, de Maffia of de Burgers. Dat is in dit spel dus wèl het geval.
          In dit geval zou je de Pyromaan als Neutraal kunnen oppakken. De rol is bedoeld om chaos te creëeren. Dit zal door blijven gaan, tot een bepaalde partij gewonnen heeft. Mocht dit nu de Burgers zijn òf de Maffia. Lees: de Maffia heeft bijv iemand hun partij zitten die Burgers kan converteren naar Maffia (2x) dus met Pyromaan is daar net zo meer kans op. Dit vergroot als er nogmaals zo'n zelfde rol bijkomt.

Oh, het is trouwens Cratos. 😉

[ bericht aangepast op 20 dec 2024 - 20:13 ]

@Cratos: Bedankt voor deze verduidelijking. (:

Cratos schreef:
    Ik beantwoord alle vragen even hierin:
    @ Caverna 1) Hoezo? Verwacht je snel een nieuwe Burgemeester dan 😋
    2) Je hebt het in een bericht over dat het "statistisch" gezien groter is dat de Pyromaan iemand in een Burger veranderd dan in Maffia. Dat is niet helemaal zo. Voor een re-rol voor een persoon met random generator is het atm nu 3 (Maffia) vs 4 (de dubbele rol heb ik eruit gehaald)
    3) Oorspronkelijk hoort de Pyromaan ook een eigen Partij te zijn, net als de Burgers en de Weerwolven. De Pyromaan hoort in z'n eentje te winnen en kan daadwerkelijk anderen vermoorden in het spel. Dat heb ik eruit gehaald, omdat het anders veels te snel zou gaan. In het oorspronkelijke geval is de Pyromaan tevens de winnaar van welke partij wint, de Maffia of de Burgers. Dat is in dit spel dus wèl het geval.
          In dit geval zou je de Pyromaan als Neutraal kunnen oppakken. De rol is bedoeld om chaos te creëeren. Dit zal door blijven gaan, tot een bepaalde partij gewonnen heeft. Mocht dit nu de Burgers zijn òf de Maffia. Lees: de Maffia heeft bijv iemand hun partij zitten die Burgers kan converteren naar Maffia (2x) dus met Pyromaan is daar net zo meer kans op. Dit vergroot als er nogmaals zo'n zelfde rol bijkomt.

Oh, het is trouwens Cratos. 😉

Oh ja typfoutje hehe.

1) Nee niet per se, ik ben gewoon iemand die wil weten hoe dingen werken 😂 Dus uit nieuwsgierigheid
    2) Maar bij 3 (maffia) vs 4 (burgers) is de kans nog steeds statistisch gezien groter dat iemand in een burger verandert (4 op 7) dan dat iemand in maffia verandert (3 op 7). Dus het klopt wel wat ik zeg dan, toch?
    3) Huh maar dan heeft de pyromaan dus verder geen doel? Die wint dus in geen enkel scenario/alle scenario's? 🤔
    Goed om te weten haha. Ben nog steeds van mening dat we vooral achter de maffia aan moeten, maar dat verandert wel mijn beeld van de pyromaan haha