• Helaas geen prijs, behalve de gezelligheid! Wie heeft er zin in een gezellig potje (in Mafia-style) Weerwolven van Wakkerdam?

Regels van het spel
    - Tijdens het spel verklap je niet je rol. Aan niemand. De maffia overlegt met elkaar via PB en weten dus wie de andere leden van de maffia zijn, verder weet niemand elkaars rol. Vertel je rol ook niet aan mensen die niet meespelen of mensen die al dood zijn in het spel.
    - Een dag duurt drie dagen. Hetzelfde geldt voor een nacht. Zodat er genoeg gediscussieerd kan worden en iedereen de kans heeft hun verdenkingen / meningen aan te geven. Speel actief mee en deel je verdenkingen.
    - Op de eerste dag wordt de Burgemeester door iedereen (openlijk) gekozen. Degene die de meeste stemmen heeft, wordt verkozen als Burgemeester. Denk goed na over wie het wordt! De burgemeester kan zowel een maffia-lid als een gewone burger zijn.
    - De Maffia moeten op de tweede dag van de nacht hun slachtoffer naar mij PB’en. Zo heeft de heks tijd om te besluiten of ze het slachtoffer wilt laten leven of nog iemand anders wilt doden.
    - De ziener geeft zo snel mogelijk door wiens rol hij of zij wilt zien. Als de ziener niet sterft die nacht, krijgt hij of zij de rol te zien.
    - De burgemeester heeft invloed op het spel alleen in de dagfase. Bij gelijkspel heeft de Burgemeester de beslissende stem.

Rollen:
     Burgers: Hebben geen speciale functie.
    - Mortician: Mag eenmalig iemand tot leven brengen.
     Maffia: Overleggen stilletjes met andere leden van de Maffia (in PB), kiezen samen een slachtoffer en geven dit door aan de spelleider.
    - (Maffia) Capo converteert een speler twee keer naar keuze.
    - (Maffia) Consigliere maskeert zijn rol naar een andere rol voor twee kansen.
     Heks: Heeft twee drankjes: één om een slachtoffer te redden, één om te doden. Dit laat degene z.s.m weten aan de spelleider (aan mij) wat de beslissing is.
     Ziener: Mag twee keer een speler aanwijzen bij de spelleider om een rol in te kijken.
     Burgemeester: De burgemeester mag één keer in het spel een eliminatie tijdens de dagfase tegenhouden. Dit kan strategisch worden gebruikt om een burger te redden van een verkeerde beslissing.
    De Priest zegent een speler voor de rest van de nacht. Wat betekend dat die de nacht niet gedood kan worden.
    De Pyromaan steekt een huis van een persoon in brand, een rolverandering van desbetreffende persoon heeft direct effect. 5x, om de nacht.

Spelverloop samenvatting:
    Nachtfase: Spelers met speciale rollen voeren hun geheime acties uit. De maffia kiezen hun slachtoffer.
    Dagfase: De groep ontdekt de gevolgen van de nacht, alle spelers discussiëren en stemmen wie ze verdenken van het zijn van een maffia.
    Elke fase duurt 3 dagen, zodat mensen genoeg tijd hebben voor keuzes / stemmen. De afwisseling tussen nacht en dag blijft doorgaan totdat één van de groepen (maffia of burgers) wint. Maffia wint automatisch als ze in de meerderheid zijn en de burgers wanneer ze alle leden van de Maffia hebben uitgeschakeld.

Deelnemers:
    Kobyla
    lustforlife
    Thestral
    Caverna
    Aeviternal
    Krokant
    Sgaeyl / Burger
    SweetTooth
    Aldea

[ bericht aangepast op 22 dec 2024 - 18:09 ]

Don't walk. Run, you sheep, run.

RIP Sgaeyl 😢
    Na kerst komt mij ook beter uit

"Don't flatter yourself. You were never even a player."

Kobyla schreef:
    Ah, nee, rip Sgaeyl! You'll be missed!

Na kerst is voor mij ook beter ik ga hier tijdens de feestdagen geen brein voor hebben 😂.

Haha ik ga vandaag mijn theorieën even op een rijtje zetten ^^

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

Ik heb even mijn theorieën van de vorige keer hier gekopieerd. Alles wat dikgedrukt is, is nieuw, alles wat niet meer klopt doorgestreept en alles wat ik nog steeds toepasselijk vind, is cursief (:

Mijn aangepaste theorieën:
    - Kobyla: vestigt wel de aandacht snel op iemand anders na de nachtfase, maar ik vind dat geen gekke beredenering. Dus voor mij (nog) geen reden om verdacht te zijn.

- lustforlife: Ik had een stem op lustforlife, maar eigenlijk sta ik daar niet meer helemaal achter. Wetende dat je een risico neemt om je als eerste kandidaat te stellen voor het burgemeesterschap, is dat niet erg handig als je maffia bent. Het is namelijk veel verstandiger om jezelf eerst 'betrouwbaar' te maken voor je risico's gaat nemen, dus het zou geen handige maffia-actie zijn. Al had ik graag wel de info gehad van de rol en merk ik wel dat ie probeert de aandacht van zichzelf af te halen.

- Thestral: Hoewel ik onze burgemeester na het teruglezen niet meer helemaal vertrouw, is diens rol net veranderd en daardoor kunnen we alles wat er voor de nacht gezegd is, niet meenemen in onze overwegingen. Daarom zou ik sowieso nu niet Thestral eruit stemmen. Het was echter niet zo strategisch om op een 'stille' deelnemer te stemmen; ik snap de logica vanuit het perspectief van het spel, maar vanuit strategische overwegingen is het minder handig. Ik heb het al eerder in een comment gezet, maar Thestral is voor mij verdacht door het redden van lustforlife. Voor mij zijn er drie mogelijke conclusies:
          1) Threstal was maffia, maar nu niet meer door de brand en weet daardoor dat Lustforlife een burger is, maar mag dat niet met ons delen.
          2) Precies andersom: Threstal was goed, maar is door de brand nu maffia, en weet dat Lustforlife ook maffia is.
          3) Het is echt gewoon een daad van barmhartigheid. Maaar in dit spel vertrouw ik dat niet echt; als je maar eenmalig je "kracht" in mag zetten, is het zonde om dat aan de eerste de beste speler te verspillen als je niet vrijwel zeker weet dat je in hetzelfde team zit.

- Caverna: Haha, ik weet dat ik zelf geen maffia ben. Dus ik stem niet op mij xD

- Aeviternal: Was meteen naar anderen aan het wijzen over de random stem op mij van SweetTooth. Andere mensen 'verdacht' maken is in mijn ogen een goede tactiek van de maffia om zelf uit de spotlight te blijven; daarom vind ik Aeviternal verdacht. Zeker omdat ie daarna zichzelf als burgemeester beschikbaar stelde... Plus, hij stemt op mij omdat ik mogelijk de pyromaan zou zijn, terwijl het veel belangrijker is om er maffia uit te halen. Inmiddels sta ik dus anders in het pyromaan-verhaal, al hoop ik nog steeds vooral dat we maffia eruit weten te stemmen, want als die in de meerderheid komen, hebben we meteen verloren (en we zijn al een brave burger kwijt :'( ).

- Krokant: heeft me nog geen reden gegeven om verdacht te zijn.

- Sgaeyl: lichtelijk verdacht omdat ie niet aangeeft waaróm ie op mij stemde, maar nog niet een hoofdverdachte, mijns inziens.

- SweetTooth: Stemde als eerste willekeurig op een burgemeester, en daar kwam ik (Caverna) uit. Wat mij betreft is dit juist níet verdacht: SweetTooth trapte gewoon het spel af.

- Aldea: Ja, het is lichtelijk verdacht dat ie meteen meeging in de stem op mij als burgemeester en het dan een 'random' stem noemt (het meestemmen zelf vind ik niet verdacht).

Voorlopige conclusie voor mij is wederom dat ik op Aeviternal stem. Wil onze burgemeester nog een kans geven, al houd ik je in de gaten, kippetje ;P

Ik probeer dit nog compact te houden maar dat is niet mijn sterkste punt lol

[ bericht aangepast op 23 dec 2024 - 20:14 ]

Ik stem op Sweettooth

maybe I could save you from your sins

lustforlife schreef:
    Ik stem op Sweettooth

Mooie onderbouwing ook.

Ik stem op Lustforlife, omdat deze persoon nog altijd verdacht is en het nog verdachter is in mijn ogen dat de burgemeester deze persoon gered heeft. Iets is niet pluis hier.
    Onderdrukking, ultimatum? Who knows

Ich liebe dich 27.12.23

lustforlife schreef:
    Ik stem op Sweettooth

Hoewel ik het fijn vind dat je je verdenkingen op mij weer (voor nu) hebt laten vallen, vind ik het ook wel opvallend en vraag ik me ook af wat de reden achter deze stem voor Sweettooth is ;p

Hoewel ik begrijp waarom er gestemd wordt op de wat actievere spelers zou ik toch naar degenen willen kijken die amper wat van zich hebben laten zien. Sgaeyl ligt eruit en zij was een burger. Mijn vraag is : waarom zij? Uiteindelijk kwam ik op de conclusie dat degenen die actief zijn erin moeten blijven om aandacht af te leiden, misschien doordat de maffia zelf geen actief deel hoeft bij te dragen? Als ik het lijstje af ga, stem ik daardoor op Kobyla of Aldea. Ik zal hier nog even over nadenken voor ik mijn beslissing maak.

En @ Caverna : Houd jij mij maar in de gaten hoor, ander kippetje. Ik weet dat je het niet kan laten. 🧡

[ bericht aangepast op 24 dec 2024 - 11:36 ]

[ I will always love you ]

SweetTooth schreef:
    (...)

Mooie onderbouwing ook.

Ik stem op Lustforlife, omdat deze persoon nog altijd verdacht is en het nog verdachter is in mijn ogen dat de burgemeester deze persoon gered heeft. Iets is niet pluis hier.
    Onderdrukking, ultimatum? Who knows

Mijn gevoel zegt dat er iets niet helemaal pluis zit bij jou, dus vandaar (:

[ bericht aangepast op 24 dec 2024 - 11:52 ]

Caverna schreef:
    (...)

Hoewel ik het fijn vind dat je je verdenkingen op mij weer (voor nu) hebt laten vallen, vind ik het ook wel opvallend en vraag ik me ook af wat de reden achter deze stem voor Sweettooth is ;p

Neee, ik denk dat jij de pyromaan bent hahah, maar zoals je zelf al de hele tijd oppert, denk ik niet dat we jou als eerste moeten hebben, maar ons inderdaad eerst op de maffia moeten focussen.

ThestraI schreef:
    Hoewel ik begrijp waarom er gestemd wordt op de wat actievere spelers zou ik toch naar degenen willen kijken die amper wat van zich hebben laten zien. Sgaeyl ligt eruit en zij was een burger. Mijn vraag is : waarom zij? Uiteindelijk kwam ik op de conclusie dat degenen die actief zijn erin moeten blijven om aandacht af te leiden, misschien doordat de maffia zelf geen actief deel hoeft bij te dragen? Als ik het lijstje af ga, stem ik daardoor op Kobyla of Aldea. Ik zal hier nog even over nadenken voor ik mijn beslissing maak.

En @ Caverna : Houd jij mij maar in de gaten hoor, ander kippetje. Ik weet dat je het niet kan laten. 🧡

Ik begrijp je redenatie wel en ben ergens geneigd om die te volgen, maar ik denk toch ook dat de maffia wel iets van activiteit zou laten zien. Het lijkt me sterk dat met drie maffia spelers het vooral de stille spelers zijn die de maffia zullen zijn.

Sgaeyl was ook redelijk rustig in het spel en bleek ook een burger. Ik denk dat de maffia een tussenweg bewandeld. Niet te actief en niet te stil om toch nog te kunnen sturen. Mede daarom gaat mijn stem dus naar Sweettooth omdat ie in mijn ogen die tussenweg bewandeld.

Oh en wat betreft waarom Thestral mij gered heeft, kan er naast de drie redenen die jij op noemt @caverna toch nog een andere reden zijn waardoor Thestral weet dat ik goed ben? Als er even doorgedacht wordt dan kom je vanzelf op de andere optie die geen van beide verdacht maakt 🫡

lustforlife schreef:
    (...)

Neee, ik denk dat jij de pyromaan bent hahah, maar zoals je zelf al de hele tijd oppert, denk ik niet dat we jou als eerste moeten hebben, maar ons inderdaad eerst op de maffia moeten focussen.

Als je op de maffia wilt focussen heb je je stem aan de verkeerde besteed 😉

Ich liebe dich 27.12.23

@Threstal: ik vind het onverstandig om willekeurig op een wat stillere speler te stemmen alleen omdát ze stil zijn. Dat lijkt me een groot risico en ik vind het verstandiger om op iemand te stemmen die al meer verdachte activiteit heeft getoond. Ik hoop ook eigenlijk dat er wat meer inhoudelijk op mijn analyse in wordt gegaan haha, anders voelt het toch wel een beetje nutteloos dat ik zoveel tijd daarin steek xD

@lustforlife: uiteraard kunnen er ook nog redenen zijn die te maken hebben met de rol van Threstal. Dan zou ze de ziener zijn - al is ze van rol veranderd, dus was ze dan ziener in nacht 1 en niet meer in nacht 2, of andersom? Dat vind ik wel een lastige. En statistisch gezien is die kans minder groot dus ik laat deze theorie wel wat minder zwaar wegen ;p

@cratos het is wel toegestaan om je rol te vertellen, toch? Want het kan natuurlijk ook een bluf zijn. Niet dat het verstandig is om te onthullen dat je ziener bent haha, als je de maffia niet op je dak wilt hebben. Maar goed, we hebben best wel levensreddende rollen (heks, priester, mortician), dus het kan ook weer wél handig zijn...

lustforlife schreef:
    (...)
    Ik begrijp je redenatie wel en ben ergens geneigd om die te volgen, maar ik denk toch ook dat de maffia wel iets van activiteit zou laten zien. Het lijkt me sterk dat met drie maffia spelers het vooral de stille spelers zijn die de maffia zullen zijn.

Sgaeyl was ook redelijk rustig in het spel en bleek ook een burger. Ik denk dat de maffia een tussenweg bewandeld. Niet te actief en niet te stil om toch nog te kunnen sturen. Mede daarom gaat mijn stem dus naar Sweettooth omdat ie in mijn ogen die tussenweg bewandeld.

& @ Caverna: Ik begrijp dat het jullie keuze in eerste instantie niet heeft. In mijn optiek is het juist logisch om ze er wél in mee te nemen. Waarom? Dat zal ik vertellen. Laten we eens een Caverna doen en maar de deelnemers kijken, haha.

Van wie zouden jullie zeggen dat ze actief zijn in het spel? Degenen die ik constant zie zijn lustforlife, Caverna, en ikzelf. Van mezelf weet ik 100% zeker dat ik geen maffia ben dus ik val af. Ook verdenk ik de andere twee actieve spelers niet, dus die streep ik eveneens weg. Sgaeyl was een burger en is ook weggestreept. Hoewel er op SweetTooth gestemd is, ben ik het daar niet mee eens. Als Kelly benoemd dat het een verkeerde stem is dan geloof ik haar -- doordat zij van karakter rechtdoorzee is en ik haar niet hierover zie liegen.
    Dan blijven er 4 over : Kobyla, Aeviternal, Krokant, Aldea. Als er 3 in het spel zitten, heb je met deze opties dus sowieso raak.

Maar dat is mijn deductie tot nog toe. (Mijn stem blijft dus hetzelfde en ik blijf achter mijn beslissing staan.)

@ Caverna : Actieve spelers analyseren gaat twee kanten op. Je kan er verdachte activiteit uithalen of juist degene wegstrepen doordat degene het tegenovergestelde laat zien. Nu verdenk ik jou van een andere rol, dus kan ik jou wegstrepen. Het is in dat opzicht dus zeker niet willekeurig gegaan. Ik zou het eerder onverstandig vinden de stemmen enkel bij de actieve spelers te laten. 😉

[ bericht aangepast op 24 dec 2024 - 13:17 ]

[ I will always love you ]

@caverna ik ben inhoudelijk wel op jouw argumentatie / analyse ingegaan!