• Helaas geen prijs, behalve de gezelligheid! Wie heeft er zin in een gezellig potje (in Mafia-style) Weerwolven van Wakkerdam?

Regels van het spel
    - Tijdens het spel verklap je niet je rol. Aan niemand. De maffia overlegt met elkaar via PB en weten dus wie de andere leden van de maffia zijn, verder weet niemand elkaars rol. Vertel je rol ook niet aan mensen die niet meespelen of mensen die al dood zijn in het spel.
    - Een dag duurt drie dagen. Hetzelfde geldt voor een nacht. Zodat er genoeg gediscussieerd kan worden en iedereen de kans heeft hun verdenkingen / meningen aan te geven. Speel actief mee en deel je verdenkingen.
    - Op de eerste dag wordt de Burgemeester door iedereen (openlijk) gekozen. Degene die de meeste stemmen heeft, wordt verkozen als Burgemeester. Denk goed na over wie het wordt! De burgemeester kan zowel een maffia-lid als een gewone burger zijn.
    - De Maffia moeten op de tweede dag van de nacht hun slachtoffer naar mij PB’en. Zo heeft de heks tijd om te besluiten of ze het slachtoffer wilt laten leven of nog iemand anders wilt doden.
    - De ziener geeft zo snel mogelijk door wiens rol hij of zij wilt zien. Als de ziener niet sterft die nacht, krijgt hij of zij de rol te zien.
    - De burgemeester heeft invloed op het spel alleen in de dagfase. Bij gelijkspel heeft de Burgemeester de beslissende stem.

Rollen:
     Burgers: Hebben geen speciale functie.
    - Mortician: Mag eenmalig iemand tot leven brengen.
     Maffia: Overleggen stilletjes met andere leden van de Maffia (in PB), kiezen samen een slachtoffer en geven dit door aan de spelleider.
    - (Maffia) Capo converteert een speler twee keer naar keuze.
    - (Maffia) Consigliere maskeert zijn rol naar een andere rol voor twee kansen.
     Heks: Heeft twee drankjes: één om een slachtoffer te redden, één om te doden. Dit laat degene z.s.m weten aan de spelleider (aan mij) wat de beslissing is.
     Ziener: Mag twee keer een speler aanwijzen bij de spelleider om een rol in te kijken.
     Burgemeester: De burgemeester mag één keer in het spel een eliminatie tijdens de dagfase tegenhouden. Dit kan strategisch worden gebruikt om een burger te redden van een verkeerde beslissing.
    De Priest zegent een speler voor de rest van de nacht. Wat betekend dat die de nacht niet gedood kan worden.
    De Pyromaan steekt een huis van een persoon in brand, een rolverandering van desbetreffende persoon heeft direct effect. 5x, om de nacht.

Spelverloop samenvatting:
    Nachtfase: Spelers met speciale rollen voeren hun geheime acties uit. De maffia kiezen hun slachtoffer.
    Dagfase: De groep ontdekt de gevolgen van de nacht, alle spelers discussiëren en stemmen wie ze verdenken van het zijn van een maffia.
    Elke fase duurt 3 dagen, zodat mensen genoeg tijd hebben voor keuzes / stemmen. De afwisseling tussen nacht en dag blijft doorgaan totdat één van de groepen (maffia of burgers) wint. Maffia wint automatisch als ze in de meerderheid zijn en de burgers wanneer ze alle leden van de Maffia hebben uitgeschakeld.

Deelnemers:
    Kobyla
    lustforlife
    Thestral
    Caverna
    Aeviternal
    Krokant
    Sgaeyl / Burger
    SweetTooth
    Aldea

[ bericht aangepast op 22 dec 2024 - 18:09 ]

Don't walk. Run, you sheep, run.

@Caverna Het was een grapje, geen zorgen 😂 Ik zal nog nadenken over de vraag w.b.t. Burgemeester.
    Je hebt het over een grotere kans met Burgers. Die kans scheelt niet veel, zoals ik in voorgaande bericht heb gezet. Het is eig geen goede berekening met Pyromaan, want die is neutrale Partij. Die kan net zo goed bij de Maffia of de Burger horen bedenk ik me. Dus dan zou het atm 3 vs 3 zijn. Zolang de Pyromaan aan het eind van het spel er nog in zit, wint die ook. Of dat nu Maffia of Burger is. Het is echt niet zo'n groot verschil, zeker niet met de Capo erbij.

Hopelijk heb ik genoeg geholpen met deze informatie!

[ bericht aangepast op 20 dec 2024 - 20:57 ]

Een pyromaan is net zoiets als een joker, als ik het zo lees. Onvoorspelbaar. 👀

[ I will always love you ]

Vind het trouwens wel een beetje verdacht @caverna dat jij de hele tijd blijft benoemen dat we niet achter de pyromaan aan moeten, maar achter de maffia, terwijl vgm dat ook gwn het plan is van de meerderheid!

Je begon er vgm al mee als eerste en nu benoem je het nog twee keer, terwijl niemand je er een weerwoord in geeft, dus ik vind deze hyperfocus op de pyromaan of beter gezegd de hyperfocus om de pyromaan te laten voor wat die is, nogal verdacht.

Iemand anders daar gedachtes over?

maybe I could save you from your sins

lustforlife schreef:
    Vind het trouwens wel een beetje verdacht @caverna dat jij de hele tijd blijft benoemen dat we niet achter de pyromaan aan moeten, maar achter de maffia, terwijl vgm dat ook gwn het plan is van de meerderheid!

Je begon er vgm al mee als eerste en nu benoem je het nog twee keer, terwijl niemand je er een weerwoord in geeft, dus ik vind deze hyperfocus op de pyromaan of beter gezegd de hyperfocus om de pyromaan te laten voor wat die is, nogal verdacht.

Iemand anders daar gedachtes over?

Ik heb er zelf gedachtes over lol. Ik was er, zoals je hiervoor kunt lezen, werkelijk van overtuigd dat de pyromaan onderdeel was van de burgers. En in dat geval lijkt het me niet zo handig om daar achteraan te gaan. Want je wilt zoveel mogelijk burgers in het spel houden, want zodra de maffia in de meerderheid is, hebben ze gewonnen (en gezien het nu 3 tegen 4 was, was dat vrij snel aan de orde). Dus viel ik erover dat er af en toe geroepen werd dat we de pyromaan ook moesten pakken, terwijl we in mijn ogen dus absoluut niet blij moesten zijn als we de pyromaan eruit hadden gestemd.

Nu ik opheldering heb dat de pyromaan een soort neutrale partij is (en dus niet een burger), sta ik er wel wat anders in, haha. Nog steeds lijkt het me beter om maffia eruit te vissen om dezelfde reden als hierboven gezegd, maar ik vind de pyromaan nu wel een stukje minder aardig 😂

Wat betreft mijn "hyperfocus": volgens mij ben ik gewoon vrij actief en analyseer ik veel xD Dat heb ik niet alleen met de pyromaan gedaan, maar ook op pagina 15, waar ik letterlijk iedere deelnemer heb geanalyseerd haha. Je kunt het verdacht vinden, maar het is mijn persoonlijkheid om dingen vanuit logica en statistieken te benaderen en ik vind het fijn om dingen te weten en te snappen (zoals ook met de burgemeester haha) xD

[ bericht aangepast op 21 dec 2024 - 9:56 ]

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

Maffia van Wakkerdam – Dag 3: De Openbaring

De burgemeester knielde in de schemerige kapel, haar hoofd gebogen in gebed. Het was de afgelopen avond voor de onrust dat overdag in het dorp zou komen. De priester stond zwijgend achter haar, een kaars in zijn hand, zijn blik doordringend.
          “Je hebt meer kracht in je dan je beseft,” zei hij plotseling, zijn stem diep en kalm. Ze keek op, verbaasd door de woorden. “Wat bedoelt u?” vroeg ze.
          De priester glimlachte zwak en boog zich naar haar toe. “Toen je hier kwam, zag ik iets bijzonders in je ziel. Iets zuivers. Daarom voerde ik een ritueel uit tijdens een van mijn gebeden, zonder dat je het wist. En nu ben je gezegend.”
          De burgemeester voelde een rilling over haar rug. “Waarom ik?”
          “Omdat je het zult gebruiken om ons te beschermen,” antwoordde hij eenvoudig.
          Die nacht voelde ze voor het eerst de zegen in haar dromen: een helder, onmiskenbaar gevoel dat haar richting gaf. Toen ze wakker werd, wist ze wat haar te doen stond.

Met het ochtendgloren hoog aan de hemel stond, badend in een oranje gloed die het stille dorpje omhulde. De straten waren leeg, behalve het zachte geritsel van bladeren die dansten op de koele wind. Alles leek vredig, tot het geschreeuw van een vrouw de stilte brak.
          “Zij is dood! Iemand heeft haar vermoord!”
    Binnen enkele ogenblikken stonden de dorpelingen in hun nachtkleding bijeen op het dorpsplein. Aan de rand van het plein, vlakbij de oude waterput, lag een lichaam. Het was Sgaeyl, de vriendelijke vrouw die altijd de kinderen van snoepjes voorzag en de ouderen hielp met hun boodschappen. Maar nu lag zij levenloos, met een diepe steekwond in haar borst. Haar gezicht was bevroren in een uitdrukking van shock en wanhoop.
          De dorpsoudste, een vrouw met scherpe ogen en een hoed die altijd scheef stond, knielde bij het lichaam. Ze raakte haar koude hand aan en zuchtte diep. Ze stond op en sprak, terwijl haar stem over het plein galmde:
          “Sgaeyl was een burger. Een van ons.”
    Een golf van geschokte fluisteringen ging door de menigte. Een burger. Dat betekende dat zij geen vijand was, geen bedrieger, geen handlanger van de maffia. Zij was onschuldig. De werkelijkheid van haar dood drukte zwaar op de dorpelingen.
          “Ik zei het toch,” mompelde de bakker. “Ze had geen vijanden. Dit is het werk van de maffia. Ze zijn hier.”
          De slager balde zijn vuisten. “Ze maken ons bang. Ze vermoorden willekeurig een burger om chaos te zaaien. Maar waarom Sgaeyl?”
          Een van de jongere vrouwen, Elise, die vaak met Sgaeyl had gesproken, trad naar voren. “Sgaeyl vermoedde dat de maffia ons dorp manipuleerde. Misschien is dat waarom ze haar hebben vermoord. Zij wist te veel.”
          De dorpsoudste knikte langzaam. “Het zou kunnen. Maar dit betekent dat niemand van ons veilig is. Als ze iemand zoals Sgaeyl kunnen raken, dan kunnen wij allemaal het volgende doelwit zijn.”
          “Wat doen we nu?” vroeg een oude man met een trillende stem.
          “Wat we moeten doen,” antwoordde de dorpsoudste met een strakke blik. “We vinden wie dit heeft gedaan. Maar wees gewaarschuwd: iedereen kan een pion zijn in hun spel. We vertrouwen niemand volledig, tot we weten wie er aan welke kant staat.”
          De burgemeester keek de angstige menigte strak aan. “De maffia is onder ons,” zei ze. “Ze hebben Sgaeyl vermoord, en als we niets doen, blijven ze toeslaan.”
          De dorpelingen fluisterden zenuwachtig, tot de bakker vroeg: “Maar hoe vinden we ze?”
          “Door te stemmen,” antwoordde de burgemeester vastberaden. “Elke dag kiezen we iemand die we niet vertrouwen. Misschien sturen we zo de schuldigen weg.”
          “En wat als we een onschuldige kiezen?” vroeg Elise angstig.
          “Dat risico moeten we nemen,” besloot de burgemeester. “Vandaag stemmen we.”
          De menigte viel stil. Vanaf nu kon niemand meer zeker zijn van zijn onschuld – of zijn leven. Terwijl de menigte uiteen ging, bleef Elise even staan bij Sgaeyl’s lichaam. Ze streek over haar ogen, alsof ze haar een laatste rust wilde geven. “Ik zal zorgen dat ze je niet vergeten,” fluisterde ze.
          De ochtend voelde kouder dan ooit. Terwijl de dorpelingen terug naar hun huizen gingen, wisten ze één ding zeker: Sgaeyl was een burger. Maar wie waren de vijanden die zich onder hen verscholen? Het dorp zou nooit meer hetzelfde zijn.

Wie wordt eruit gestemd?
    Volgende fase is op 27-12 / Vrijdag / 18.00

[ bericht aangepast op 24 dec 2024 - 15:28 ]

Aangezien Kerst eraan komt en vast iedereen druk is / plannen heeft, vraag ik mij af welke datum het voor jullie uitkomt met de nieuwe fase? Wordt dat gewoon de 25e, of na Kerst de 27e?

Rust zacht Sgaeyl…

We moeten nu echt actie ondernemen, voordat er meer onschuldige slachtoffers vallen :S

(Na kerst komt wel het best uit voor mij)

Ich liebe dich 27.12.23

Sgaeyl. . . 😥 Een onschuldige burger. Ze heeft helemaal niets misdaan. We moeten dit stoppen!

Om ook het positieve aandacht te geven : bedankt voor de wijsheid @priest.
    Laten we hopen dat het een baken van hoop biedt voor onze burgers.

(Ik zal één dezer dagen mijn stem uitbrengen. En denk dat het na de kerst wel de beste optie is inderdaad.)

Caverna schreef:
    Even een vraagje (uit nieuwsgierigheid, hecht hier niet te veel waarde aan want ik vraag dit als deelnemer en niet als dorpslid haha): stel dat er een nieuwe burgemeester komt, krijgt die dan ook weer een nieuwe kans om iemand te redden? Of mag de "rol" van burgemeester het in totaal 1x doen, ongeacht wie die rol bekleedt?

Om even terug te komen hierop, ik heb erover nagedacht, en ik denk wel dat àls er een nieuwe Burgemeester komt dat diegene ook een nieuwe kans krijgt iemand te redden.

Ohnoooo, i am ded, but why? 🥺🥹

'Three words, large enough to tip the world; I remember you.'

Sgaeyl schreef:
    Ohnoooo, i am ded, but why? 🥺🥹

💔💔💔

Aaaah neeee Sgaeyl, rust zacht! 😔
    Ja, we moeten echt even samenkomen burgers om samen een koers uit te stippen en elkaar te kunnen vinden 🙏🏻

(Na kerst komt voor mij ook beter uit)

@Cratos: klopt het dat er nu 3 maffia in het spel zijn en 5 niet-maffia?

Na kerst is overigens goed wat mij betreft, als dat jou als organisatie ook uitkomt (:

[ bericht aangepast op 23 dec 2024 - 10:05 ]

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

Ah, nee, rip Sgaeyl! You'll be missed!

Na kerst is voor mij ook beter ik ga hier tijdens de feestdagen geen brein voor hebben 😂.