Vrijdag 28 oktober
Adam
———
Het was gelukt! Hij had een soort gesprek gevoerd met een meisje dat een paar jaar jonger was dan hij en hij had een paar woorden van haar geleerd. Boom, zon, hut, vogel, dat soort dingen. En dat helemaal zonder in paniek te raken. Hij was aan de rand van het dorp gebleven en hij had het kort gehouden, maar het meisje was net zo nieuwsgierig geweest als hij.
Inmiddels had hij het dorp achter zich gelaten. Het meisje had hem uitgelegd dat de zee vlakbij was en voordat hij weer naar huis zou reizen, wilde hij daar even heen. Het zand glooide zachtjes en er lagen aangespoelde bomen aan de kustlijn. Verder was er niemand, hij zag alleen een varaan over het zand rennen en er cirkelden meeuwen boven zijn hoofd. Hij genoot van het ruizen van de golven en de weidsheid van het water.
Terwijl hij langs het zand struinde, werd hij een herinnering in gezogen.
De wind trok aan zijn haren. Hij was iets in zijn jas weggedoken. Het zonnetje was wat bedrieglijk geweest, het was niet zo warm als het geleken had. Voordeel was wel dat het rustig was op het strand, hier en daar liep alleen iemand met een hond.
‘Kom je hier vaker?’
Aaron draaide zijn hoofd opzij. Er kwam een glimlach op zijn gezicht toen hij Rory aankeek, wiens ogen net zo grijs waren als de dreigende wolken boven de zee. Hij hield van die ogen, die altijd zijn emoties verraadden. In ieder geval wanneer hij boos, verongelijkt of bezorgd was. De meest belangrijke – of hij hetzelfde voor hem voelde als Aaron voor hem – kon hij helaas maar moeilijk peilen. Maar vandaag zou hij het vragen. Ze zaten al een jaar bij elkaar in de klas en hadden nu drie dates gehad, en tijdens de vorige date hadden ze zelfs gezoend.
Een warm gevoel ging door hem heen toen hij daaraan terugdacht. Aaron had voor hem gekookt en daarna hadden ze samen film gekeken. Aaron had heel tactisch een romantische film gekozen, maar voordat hij dat kon voorstellen, had Rory al gezegd dat hij in slaap viel bij romantische films, maar dat hij de nieuwe Fast and the Furious graag wilde kijken. Erg veel van de film had Aaron niet meegekregen, hij was vooral bezig geweest met of hij wel of niet een hand op die van Rory moest leggen. Uiteindelijk had hij zijn hand op Rory’s been geplaatst, maar dat had zo vreemd gevoeld dat hij half in paniek zijn hand had teruggetrokken. Pas toen Rory in zijn oor had gefluisterd dat hij dat best mocht doen, was zijn hart ietsje bedaard en had hij zijn hand teruggelegd. Toen de film was afgelopen, had Aaron het toch stiekem een beetje jammer gevonden dat er niet meer was gebeurd. Rory had dat door.
‘Had je gehoopt dat we zouden zoenen?’ had Rory grinnikend gevraagd.
Aaron had dat met vuurrode wangen ontkend, hoewel hij daarna toch ‘misschien’ had gefluisterd.
‘Het is je eerste kus,’ was Rory’s antwoord geweest. ‘Als ik je zoen, wil ik alle aandacht voor jou hebben. Zoals nu.’
Daarna had Rory zijn gezicht gestreeld en hem zachtjes gekust. Vlinders raasden door zijn lijf toen hun tongen elkaar vonden. Hoewel hij van de zenuwen bijna uit elkaar klapte, nam Rory moeiteloos de leiding en had het tot een eerste kus geleid die hij nooit meer zou vergeten.
Hij keerde weer terug naar het hier en nu en bloosde lichtjes toen hij Rory’s blik opving. Die had hem een gewone vraag gesteld en vervolgens had hij over zoenen gefantaseerd. Hij probeerde zich zijn vraag weer te herinneren. Of hij hier vaker kwam.
‘Een paar keer per maand. M-maar eigenlijk niet met anderen, behalve mijn familie.’
Zijn vingers botsten tegen die van Rory. Voor hij zichzelf kon overhalen om ze vast te pakken, gleden Rory’s vingers al langs de zijne en pakte hij zijn hand vast. Schelpjes knisperden onder hun schoenen terwijl ze verder liepen.
‘Vroeger woonden we vlak bij het strand, op maar een paar minuten ervandaan.’ Tijdens hun vorige dates was vooral Rory aan het woord geweest en hoewel hij ook zeker vragen aan Aaron had gesteld, had hij nog niet vaak iets uit zichzelf verteld. Iets wat hij wilde veranderen. ‘Mijn moeder vond het altijd leuk om te jutten en ik ging vaak met haar mee. Al vanaf dat ik een kleine jongen was.’
‘Wat is het mooiste wat jullie hebben gevonden?’
‘We vonden eens een muntje uit de achttiende eeuw. En we hebben ook weleens fossielen haaientanden gevonden.’
‘Echt? Dat is vet!’
Hij glimlachte. ‘Ik kan ze thuis straks wel laten zien. Je mag er wel eentje hebben als je wilt.’
‘Aw, dat is lief.’ Rory ging op zijn tenen staan en kuste zijn wang.
Aaron voelde zijn wang tintelen. Hij verlangde er heel erg naar om hem weer te kussen, maar hij deed het niet. Hij vond het ook fijn om zo met hem hand in hand te lopen en om te praten en hij wilde dat fijne gevoel dat hij nu ervoer niet verpesten.
‘Spaar jij iets?’ vroeg hij nieuwsgierig.
Rory lachte zachtjes. ‘Ik was begonnen met zwaarden sparen – replica’s uit films en games, weet je wel? Ik heb die van Thranduil uit The Hobbit, en één uit Diablo 3 en Peters zwaard – van Narnia. Maar ze zijn zo fucking duur – ik zou het nog geen verzameling durven noemen.’
‘Wauw, ik wist niet dat dat mocht.’
‘Zolang ik er niet mee over straat ga is het legaal.’
‘Maar gaaf zeg. Ik ken niemand die dat spaart.’
Hij vond het leuk dat Rory ook hobby’s had die niet echt doorsnee waren – hij wist dat hij weleens ging zwaardvechten en hij had hem ook eens uitgelegd wat larp was. Die van hem waren dat ook niet en daardoor dacht hij niet dat Rory hem zou uitlachen.
Er vielen nauwelijks stiltes terwijl ze zeker twee kilometer aflegden tot ze bij een restaurantje naar binnen gingen om warme chocolademelk te drinken. Nu hij binnen was, werd hij weer een beetje zenuwachtig. Hij had Rory willen vragen wat hij van hem vond als ze ergens zaten, maar het was best wel druk en rumoerig en hij durfde het niet goed. Uiteindelijk stelde hij de vraag die op zijn lippen brandde niet, al was hij een beetje in zichzelf teleurgesteld toen ze daarna weer naar buiten gingen.
Een klein halfuurtje later zag hij echter zijn kans schoon, toen ze langs een bankje liepen.
‘Zullen we even zitten?’ stelde hij voor.
‘Ja hoor.’
Aaron voelde de zenuwen door zijn lijf gieren. Nu moest hij het doen. Ze namen naast elkaar plaats, hun vingers waren nog steeds verstrengeld. Rory keek naar hem op, weer met die prachtige glimlach van hem. De vlinders dwarrelden weer door zijn buik en begonnen rond te razen toen Rory dichter naar hem toe leunde. Aarons vrije hand bewoog zich naar Rory’s kaak. Zijn hart bonkte zo snel dat het pijn deed, en toch zette hij door en kuste hij de jongen die hij al ruim een jaar zo verschrikkelijk leuk vond. Rory beantwoordde de kus gelijk. Aaron wist niet zo goed wat er gebeurde, maar iedere kus leek nog fijner te zijn dan de vorige. Hij wilde dit. Hij wilde dit voor altijd.
Toen ze na een tijdje de kus verbraken, tuurde hij een beetje opgelaten naar zijn bovenbenen. Rory’s hand gleed naar zijn knie. ‘Wat is er?’
Zenuwachtig beet Aaron op de binnenkant van zijn wang. Hij haalde diep adem en keek hem toen aan. ‘Ik vind je heel leuk, Rory,’ zei hij toen, en zijn stem trilde van de spanning. ‘En ik heb het erg naar mijn zin op onze dates maar eigenlijk – eigenlijk zou ik graag meer willen. Eigenlijk zou ik je vriendje willen zijn. Als – als jij dat ook wilt?’ Hij drukte zijn tanden in zijn onderlip terwijl hij schichtig opzij keek.
Rory’s blik dwaalde over zijn gezicht, zijn glimlach was niet veranderd.
‘Ja, dat wil ik, Aaron,’ zei hij uiteindelijk. Hij legde een hand tegen zijn wang en kuste zachtjes zijn lippen. ‘Dat wil ik heel graag.’
Het beeld vervaagde. Een tijdlang staarde Adam naar het komen en gaan van de golven, zich niet écht bewust van waar hij was. Blijkbaar was hij in he zand gaan zitten. Langzaam druppelde het besef binnen wat hij had gezien. Hij – hij had een vriend? De blonde jongen die hem had leren boksen was zijn vriendje? Of was dit een verre herinnering, hadden ze het allang uitgemaakt? Met een steek in zijn buik dacht hij aan Merrin. Dat was zijn vriendje nu. En al had die Rory aardig geleken en al was hij knap en had hij de vlinders net gevoeld – hij kon zich niet indenken dat hij net zoveel van hem gehouden had als van Merrin. Dan – dan had hij dat moeten voelen toch? Hij dacht aan Merrin. Ondanks zijn geheugenverlies, was hij heel overtuigd van zijn gevoelens voor Adam geweest. Maar de eerste keer dat Adam deze jongen in zijn herinneringen zag, had hij helemaal niet die overtuiging gehad. Het was niet eens in hem ópgekomen. Maar wat als die jongen nog ergens op hem aan het wachten was? Wat als ze wel nog bij elkaar waren geweest, voordat, voordat hij hier terecht was gekomen? Opeens voelden zijn ledematen loodzwaar. Hij voelde zich nu zowel rot tegenover Rory als tegenover Merrin. Hoe zou Merrin reageren als hij dit vertelde? Zou hij bang zijn dat Adam zijn vorige vriendje terug wilde? Wilde hij dat? Hij kende hem niet eens. Maar wie weet hoe lang ze samen waren geweest? Misschien wel hartstikke lang. Nerveus plukte hij aan zijn kleding. Kon hij die herinnering hier achterlaten? Die jongen vergeten? Kon hij dat wel maken? Gefrustreerd streek hij door zijn haren. Voor het eerst begon hij zich af te vragen of het niet veel beter was om géén herinneringen te hebben – en meteen voelde hij zich weer schuldig tegenover de blonde jongen. Met een zucht sloot hij zijn ogen, probeerde hij zijn hoofd leeg te maken.
Hier moest hij maar op een ander moment over nadenken. Als hij niet tweeduizend jaar terug in de tijd zat. Bijna gewelddadig duwde hij alle gedachten uit zijn hoofd en concentreerde hij zich op de kamer van zijn mentor. Daar moest hij heen. Daar wílde hij heen, daar waren zijn vrienden, daar was Merrin. En wat er ook precies tussen Rory en hem gespeeld had – hij wilde Merrin niet kwijt. Hij wilde hem nooit kwijt.
Net zoals je ooit over je andere vriendje dacht.
Hij kneep zijn ogen dicht, haalde diep adem.
Hij zat nog steeds op het strand.
Every villain is a hero in his own mind.