Ik vind dit echt een lastige stelling. Natuurlijk zeg ik het liefst dat iedereen en alles gelijk is, maar ik weet ook dat dat niet het geval is. Sowieso, wij als mensen maken heel erg onderscheid tussen verschillende soorten dieren. Zelfs tussen culturen lijkt het weer anders. Wij hebben honden, katten en cavia's als huisdieren terwijl ze in Azië die beesten eten en juist koeien als heilig verklaren. Als je zou melden dat dierenlevens gelijk zouden staan aan dat van mensen, zou je net zoveel respect moeten hebben voor het paard in de wei als voor de mug in je kamer, maar wij weten allemaal dat 99% van de mensen het paard niks aan zou doen en de mug zo snel mogelijk plat zou slaan tegen de muur.
Het is lastig om te bepalen hoe het precies zit. Wij mensen zijn intelligenter dan andere dieren. Primaten komen dicht in de buurt, maar zoals in het boek van Daniel Everett staat dat ik nu lees: wij mensen hebben een beter ontwikkeld brein, hierdoor hebben wij cultuur en taal. Ik wil niet zeggen dat dieren dom zijn, maar zij leven voornamelijk voor zichzelf (niet voor anderen) en bouwen op hun zintuigen en instincten, terwijl wij rationeel kunnen denken en kunnen afwegen wat wel en niet goed is. Mensen hebben goed en kwaad, dieren hebben, denk ik, slechts de drang om te overleven. Hierbij is geen goed of kwaad.
Kortom: nee, we zijn niet gelijk, maar we kunnen op z'n minst proberen met wat meer respect om te gaan met de natuur. :')
You gave me my life all those years ago, now I give you yours.