ScribbleTheFox schreef:
Even nog voor de veganisten hier: Als je een koe niet melkt dan krijgt ze overvolle uiers en gaat dit zeer doen. Éen kalf dat dit simpelweg niet in zijn eentje opdrinken. Maar genoeg over veganisme.
Ik zal beloven niks meer te posten na deze opmerking die ik nu schrijf, maar ik kan dit gewoon niet door de vingers laten schieten. Deels omdat dit niet over mij gaat, maar wel over miljoenen koeien, die niet hun mening hierover kunnen geven.
Alleereerst heb ik een beetje het gevoel dat je anti veganisme ben. Dat kan. Ik weet dat sommige veganisten niet bepaald vriendelijk zijn en altijd gelijk willen hebben e/d. Heel jammer als dat het geval is. Echter zijn we goedaardige mensen die graag opkomen voor zij die geen stem hebben in de mensenwereld, hoewel wij zonder hen nergens zouden zijn.
Qua gebit kan ik het fout hebben. Ik denk dat daarover altijd meningsverschillen over kunnen zijn. Maar dat was niet wat me kwetste.
Ik ben op het platteland opgevoed. Boerderijen zat en ook heb ik met mijn vak veel met dat soort bedrijven te maken gehad. Ga me nu alsjeblieft niet vertellen dat koeien meer melk produceren dan een kalf aan kan. Dit is een fabeltje van de melkindustrie. Waarom zouden alle dieren genoeg melk kunne produceren zonder daar last van overproductie te krijgen? Waarom zouden koeien de enige dieren op aarde zijn die dit hebben? Waarom een mens, een vos, een hond, waarom al deze dieren niet?
Als er van koeien continu veel melk gemolken word, dan is het moment dat er meer geproduceerd word en koeien op knappen gaan staan als ze niet gemolken worden. Als de koe dus gewend is veel melk te produceren voor de handel, dan pas produceren de uiers meer dan een kalf nodig hebben. Dit is dus absoluut geen natuurlijk proces!
Ik hoop dat het bericht duidelijk is, want ik neem dit erg serieus, omdat zoals al genoemd, onschuldige koeien hier de dupe van zijn. Ik herhaal: Nee, je hoeft niet perse van mij veganist te worden, maar ga leed van koeien absoluut niet met iets wat normaal is bestempelen. Als er mensen interesse hebben: kijk eens de documentaire Cowspiracy.
Dit was even wat ik kwijt moest. Maak jezelf bewust wat je in je mond stopt, maar eet jezelf niet op als je af en toe fouten maakt. Daar zijn we weliswaar mensen voor.
When I taste Tequila, Baby, I still see ya