Occamy schreef:
(...)
Maar dat is ook niet het punt. Het staat in je genen welke eigenschappen je overerft van je ouders. Die eigenschappen kun je dan makkelijker oppikken (als jij bijvoorbeeld veel meer tijd met je moeder dan vader doorbrengt). Die eigenschappen maken tot wie jij bent. Ik weet van mezelf dat ik ontzettend eigenwijs ben en dat zal mij vaker in situaties brengen waarvan ik dan denk: 'Goh, als ik nu eens niet zo eigenwijs was geweest.'
En ook jouw omgeving heeft heel veel invloed op hoe jouw eigenschappen zich ontwikkelen. Dus jouw persoonlijk informatie staat in je genen, het ligt alleen aan je opvoeding en omgeving of ze tot expressie komen.
Dat laatste is niet waar eigenlijk. Het zou zo
kunnen zijn. Ik moet zeggen dat mijn persoonlijke voorkeur ook daarnaar uit gaat, maar het is niet iets wat vast staat. (Sorry, dit is een onderwerp waar ik verstand van heb, dus dit gaat waarschijnlijk een lang zeurverhaal worden :') nothing against you (; )
Je hebt namelijk een aantal ontwikkelingstheorieën. Een daarvan is de nativistische benadering, waarbij er wordt uitgegaan dat alles via de genen verloopt, en daarom via bepaalde stadia. Ontwikkeling wordt bij deze benadering verklaard door aangeboren endogene invloeden, dus van binnenuit. De omgeving zou weinig invloed hebben, behalve bij echt extreme invloeden, zoals een hongersnood. Een kritiekpunt hierop is dat veel via vaste stadia zou moeten verlopen en dat gebeurt niet altijd. Hier zou de omgeving dus niks te zeggen hebben en kunnen we alle pedagogen enzo wel afschaffen, want het maakt weinig uit wat je doet. De genen hebben al bepaald hoe je wordt.
De empiristische benadering staat hier lijnrecht tegenover. Volgens de empiristische benadering wordt de ontwikkeling (bijna) volledig door de omgeving bepaald. Het maakt niet uit wat je afkomst is. Een kind zou volledig maakbaar zijn en je zou hem (zeer extremistisch gezien) alles kunnen laten worden wat je wil. Hier heb je bijvoorbeeld Locke bij, die zegt dat een kind een onbeschreven blad is en dat het de taak van de opvoeders is om alles erin te stoppen wat goed is.
De benadering waar jij duidelijk een aanhanger van bent (en ik ook haha), is de interactionistische benadering. Dit is een combinatie van bovenstaande benaderingen en hierbij zeggen ze dus dat het een combinatie van endogene en exogene factoren is. Hier ga ik ook niet teveel over uitwijden (ik kan hele verhalen houden over grote namen hieruit) maar dat lijkt me niet zo relevant. Ook zijn er nog meer benaderingen, zoals de psychodynamische benadering en de theorie van non-lineaire dynamische systemen, maar die zijn voor het punt dat ik probeerde te maken toen ik begon met typen niet zo belangrijk.
Wat ik dus eigenlijk probeerde te zeggen, is dat het helaas niet zo zwart-wit is hoe het zit. Het zou zo
kunnen zijn en ik vind de combinatie zelf ook het waarschijnlijkste, maar het
is niet zo.
Het antwoord is helaas nog niet gevonden en ik gok dat die ook niet gevonden gaat worden.
The purpose of a writer is to keep civilization from destroying itself.