• Hee Q,

    Dit topic stamt af van een jaar geleden toen een user besliste dat ze een filosofie-topic ging openen. Ik ben onlangs op dit topic gebotst en ik vond het best interessant wat er in werd gezegd dus hier is de hernieuwde versie! :Y) Hier mag je discussiëren over theorieën maar laat elkaar wel in zijn waarde/respecteer elkaar. Post hier je brainspews en laat ons zo hard nadenken dat we hersensap plassen of iets minder extreem. ^^

    Q-filosofen:
    > Addie/aisthesis
    > Eva/Ghirahim
    > Xanthe/Hibari
    > Ava/HoIIy
    > Leah/Firgun
    > Romi/Dazai
    > Erieka/Bombay
    > Famke/Victuuri
    > Anne-Mirthe/Unpredictable
    > Necessity
    > Sarah/Overkill
    > Maia/Nerwen
    > Brechtje/_Martyr
    > Delphine/Scipio
    > Vera/Fictionalworld

    [ bericht aangepast op 13 jan 2017 - 20:47 ]

    [ bericht aangepast door een moderator op 29 maart 2019 - 19:48 ]


    Heaven is a place that we all have

    Fictionalworld schreef:
    (...)

    Natuurlijk heb je invloed op wie je bent, maar die wil om jezelf te veranderen komt niet uit het niets. Ik heb het niet bedoelt om te lijken dat we geen ziel hebben, natuurlijk hebben we een ziel (in figuurlijke zin). Die ziel komt alleen, niet uit het niets.

    Nee, ik zeg niet dat ziel uit het niets komt.
    Mensen zijn heel beïnvloedbaar. Situaties teken mensen inderdaad maar er blijven altijd meerdere gevolgen:
    Een dierbare overlijdt die jij lief had, gevolgen:
    1. Jij wordt ontzettend boos
    2. Jij treurt om het verdriet maar probeert door te gaan met je leven
    Enzovoort

    Die keuzes moet jij maken en er zijn geen genen die in je oor fluisteren wat jij moet doen.
    Genen zijn slechts oordelen. Misschien vind jij iemand aardig wie ik niet aardig vind en vindt iemand anders die wel aardig en iemand anders niet. Je kunt niet zeggen 'ik ben eigenwijs' terwijl een ander dat misschien niet vind.
    Dus ik weet niet wat je bedoelt met 'genen' waarschijnlijk vaste handelingen en manieren van doen. Maar die kun jij gemakkelijk veranderen.

    [ bericht aangepast op 18 dec 2016 - 10:23 ]


    i wanna die with you once or twice.

    _Martyr schreef:
    (...)
    Nee, ik zeg niet dat ziel uit het niets komt.
    Mensen zijn heel beïnvloedbaar. Situaties teken mensen inderdaad maar er blijven altijd meerdere gevolgen:
    Een dierbare overlijdt die jij lief had, gevolgen:
    1. Jij wordt ontzettend boos
    2. Jij treurt om het verdriet maar probeert door te gaan met je leven
    Enzovoort

    Die keuzes moet jij maken en er zijn geen genen die in je oor fluisteren wat jij moet doen.
    Genen zijn slechts oordelen. Misschien vind jij iemand aardig wie ik niet aardig vind en vindt iemand anders die wel aardig en iemand anders niet. Je kunt niet zeggen 'ik ben eigenwijs' terwijl een ander dat misschien niet vind.
    Dus ik weet niet wat je bedoelt met 'genen' waarschijnlijk vaste handelingen en manieren van doen. Maar die kun jij gemakkelijk veranderen.


    Daar bedoel ik het DNA mee. En dat zijn geen vaste handelingen maar een globale beschrijving hoe je reageerd. (Vooral als je geen ervaring hebt op gedaan)


    I'm living in dreamworld, where I make my stories and a dream.

    Fictionalworld schreef:
    (...)

    Daar bedoel ik het DNA mee. En dat zijn geen vaste handelingen maar een globale beschrijving hoe je reageerd. (Vooral als je geen ervaring hebt op gedaan)

    En toch is het te veranderen en te leren en te bepalen hoe jijzelf reageert.


    i wanna die with you once or twice.

    De ziel volgens mij is hetgeen wat je diep - diep van binnen voelt. De hartpijn die je voelt als een dierbare overlijdt, de vlinders in je buik als je zeker weet dat hij/zij de ware is. De genen bepalen wie je bent, ze bepalen hoe je in elkaar zit bv. groot <=> klein, dik <=> dun, gevoelig <=> niet gevoelig en zo verder en zo voort. Maar wat _Martyr zegt is ook niet helemaal waar imo. Vaste handelingen en bepaalde manieren, die kan je niet altijd veranderen. Genen, die bepalen niet wat je voelt, het zijn geen oordelen. Het zijn de bouwblokken, de fundering voor je lichaam.


    Heaven is a place that we all have

    _Martyr schreef:
    (...)
    En toch is het te veranderen en te leren en te bepalen hoe jijzelf reageert.


    Als je allergisch bent voor bijvoorbeeld katten, kan je toch niet bepalen hoe jouw lichaam daarop reageert? Ja, je kan bepalen of je je inhoudt wanneer iemand je uitlokt, maar hoe je lichaam of jijzelf in elkaar zit niet zo makkelijk. Het kan wel, maar is soms erg lastig.
    (Ava komt het gesprek joinen)


    obsessive rage

    Eucalyptus schreef:
    De ziel volgens mij is hetgeen wat je diep - diep van binnen voelt. De hartpijn die je voelt als een dierbare overlijdt, de vlinders in je buik als je zeker weet dat hij/zij de ware is. De genen bepalen wie je bent, ze bepalen hoe je in elkaar zit bv. groot <=> klein, dik <=> dun, gevoelig <=> niet gevoelig en zo verder en zo voort. Maar wat _Martyr zegt is ook niet helemaal waar imo. Vaste handelingen en bepaalde manieren, die kan je niet altijd veranderen. Genen, die bepalen niet wat je voelt, het zijn geen oordelen. Het zijn de bouwblokken, de fundering voor je lichaam.

    Als je niet gelooft dat je het niet kan veranderen dan kun je dat inderdaad niet. En ik zeg ook niet dat je tot drie hoeft te tellen en dan opeens anders bent. Maar er is altijd wel een manier om je te dwingen anders te doen. Ik zeg niet dat goed is, maar het is mogelijk en je hebt jezelf in de hand, hoe erg je ook beïnvloed kan worden door van alles en hoe veel genen je ook in je lichaam hebt. En als jij echt wil veranderen en er in gelooft dan is dat mogelijk.


    i wanna die with you once or twice.

    HoIIy schreef:
    (...)

    Als je allergisch bent voor bijvoorbeeld katten, kan je toch niet bepalen hoe jouw lichaam daarop reageert? Ja, je kan bepalen of je je inhoudt wanneer iemand je uitlokt, maar hoe je lichaam of jijzelf in elkaar zit niet zo makkelijk. Het kan wel, maar is soms erg lastig.
    (Ava komt het gesprek joinen)

    We hebben het toch over eigenschappen? Ik heb het niet over genen die je fysieke gezondheid bepalen.


    i wanna die with you once or twice.

    Maar ik zou dit topic stalken en nu reageer ik steeds dus zet me ook maar op die lijst (x


    i wanna die with you once or twice.

    _Martyr schreef:
    (...)
    Als je niet gelooft dat je het niet kan veranderen dan kun je dat inderdaad niet. En ik zeg ook niet dat je tot drie hoeft te tellen en dan opeens anders bent. Maar er is altijd wel een manier om je te dwingen anders te doen. Ik zeg niet dat goed is, maar het is mogelijk en je hebt jezelf in de hand, hoe erg je ook beïnvloed kan worden door van alles en hoe veel genen je ook in je lichaam hebt. En als jij echt wil veranderen en er in gelooft dan is dat mogelijk.


    Ik geloof niet dat ik het niet kan. Je kan niet zomaar door dwang je genetische structuur veranderen. Als je dat kon en je wist hoe het te doen, dan was je nu miljonair. Als iemand genetische verandering onder de knie krijgt, dan zou het nieuws al vol staan. Je kan niet zomaar je ziel veranderen, je kan niet zomaar je handelingen veranderen. Ik zeg dit niet vaak maar dat als-je-er-in-gelooft gedoe is voor mij bullshit.


    Heaven is a place that we all have

    Eucalyptus schreef:
    (...)

    Ik geloof niet dat ik het niet kan. Je kan niet zomaar door dwang je genetische structuur veranderen. Als je dat kon en je wist hoe het te doen, dan was je nu miljonair. Als iemand genetische verandering onder de knie krijgt, dan zou het nieuws al vol staan. Je kan niet zomaar je ziel veranderen, je kan niet zomaar je handelingen veranderen. Ik zeg dit niet vaak maar dat als-je-er-in-gelooft gedoe is voor mij bullshit.

    uhhh ik geloof nog steeds dat het zeggen dat genen bepalen hoe je handelt een excuus is om jezelf niet onder ogen te hoeven zien en een steunpunt om al je fouten op af te schuiven.
    Maar iedereen zo zijn mening toch? (:


    i wanna die with you once or twice.

    _Martyr schreef:
    (...)
    uhhh ik geloof nog steeds dat het zeggen dat genen bepalen hoe je handelt een excuus is om jezelf niet onder ogen te hoeven zien en een steunpunt om al je fouten op af te schuiven.
    Maar iedereen zo zijn mening toch? (:


    Het is nu eenmaal zo, haha. Maar inderdaad, iedereen zijn eigen mening! ^^

    Genen bepalen hoe je reageert op bepaalde situaties.


    Heaven is a place that we all have

    Eucalyptus schreef:
    (...)

    Het is nu eenmaal zo, haha. Maar inderdaad, iedereen zijn eigen mening! ^^

    Genen bepalen hoe je reageert op bepaalde situaties.

    Maar hoe verklaar je de vele mensen die heel anders handelen dan iedereen in de familie dan? Want er zijn heel veel mensen die totaal niet lijken op de rest van de familie met de manier van handelen en doen.


    i wanna die with you once or twice.

    _Martyr schreef:
    (...)
    uhhh ik geloof nog steeds dat het zeggen dat genen bepalen hoe je handelt een excuus is om jezelf niet onder ogen te hoeven zien en een steunpunt om al je fouten op af te schuiven.
    Maar iedereen zo zijn mening toch? (:

    Maar dat is ook niet het punt. Het staat in je genen welke eigenschappen je overerft van je ouders. Die eigenschappen kun je dan makkelijker oppikken (als jij bijvoorbeeld veel meer tijd met je moeder dan vader doorbrengt). Die eigenschappen maken tot wie jij bent. Ik weet van mezelf dat ik ontzettend eigenwijs ben en dat zal mij vaker in situaties brengen waarvan ik dan denk: 'Goh, als ik nu eens niet zo eigenwijs was geweest.'
    En ook jouw omgeving heeft heel veel invloed op hoe jouw eigenschappen zich ontwikkelen. Dus jouw persoonlijk informatie staat in je genen, het ligt alleen aan je opvoeding en omgeving of ze tot expressie komen.


    Deep inside, I've never felt alive

    Occamy schreef:
    (...)
    Maar dat is ook niet het punt. Het staat in je genen welke eigenschappen je overerft van je ouders. Die eigenschappen kun je dan makkelijker oppikken (als jij bijvoorbeeld veel meer tijd met je moeder dan vader doorbrengt). Die eigenschappen maken tot wie jij bent. Ik weet van mezelf dat ik ontzettend eigenwijs ben en dat zal mij vaker in situaties brengen waarvan ik dan denk: 'Goh, als ik nu eens niet zo eigenwijs was geweest.'
    En ook jouw omgeving heeft heel veel invloed op hoe jouw eigenschappen zich ontwikkelen. Dus jouw persoonlijk informatie staat in je genen, het ligt alleen aan je opvoeding en omgeving of ze tot expressie komen.

    Nee, oké dat snap ik ja. Maar mijn punt is dat je jezelf kunt veranderen als je dat wil. En als jij eigenwijs bent, dan kun je jezelf trainen om op het punt dat je eigenwijs bent te denken dat je het beter niet kunt doen. Maar zoals ik een paar berichten geleden al zei, de manier van handelen en denken die je hebt geleerd toen je klein was en de manier waarop je ouders je hebben laten ontwikkelen tot de persoon die je nu bent, is, met moeite en inspanning, ook te veranderen. Als jij bijvoorbeeld altijd bang bent voor slapen in het donker omdat de zolder van je ouders altijd kraakte, kun je daarvoor in therapie gaan enzovoort.
    Als je zwart-wit denkt, omdat je vroeger nooit hebt geleerd 'grijs' te denken, dan kun je dat alsnog leren.


    i wanna die with you once or twice.

    Occamy schreef:
    (...)
    Maar dat is ook niet het punt. Het staat in je genen welke eigenschappen je overerft van je ouders. Die eigenschappen kun je dan makkelijker oppikken (als jij bijvoorbeeld veel meer tijd met je moeder dan vader doorbrengt). Die eigenschappen maken tot wie jij bent. Ik weet van mezelf dat ik ontzettend eigenwijs ben en dat zal mij vaker in situaties brengen waarvan ik dan denk: 'Goh, als ik nu eens niet zo eigenwijs was geweest.'
    En ook jouw omgeving heeft heel veel invloed op hoe jouw eigenschappen zich ontwikkelen. Dus jouw persoonlijk informatie staat in je genen, het ligt alleen aan je opvoeding en omgeving of ze tot expressie komen.


    Het is echt wel zo dat er een verhoogde kans dat bijvoorbeeld een weeskind dat zijn of haar ouders nog nooit geeft gezien en deze bijvoorbeeld een alcoholverslaving hebben, dat het weeskind er ook een verhoogde aanleg heeft om het te doen. (ik weet niet meer waar ik het juist vandaan heb tho, maar ik wou er even nog wat aan toevoegen, aangezien je standpunt wel mooi was)

    Nu kom ik aan het tweede deel van mijn bericht en dat zijn de handelingen van een mens. Er zijn dingen die genetisch bepaald zijn, bijvoorbeeld genetische aanleg voor psychopathie om een heel drastisch geval te geven. Maar wat iemand doet ligt niet alleen aan henzelf, maar ook aan wat de mensen rondom hem doen. Hierbij denk ik aan de Asch experimenten waarbij 1 persoon de echte deelnemer is en een makkelijke detectietaak moet uitvoeren waarin hij moet zeggen welke twee lijntjes overeenkomen. De anderen zijn pseudodeelnemers die allemaal hetzelfde foute antwoord gaven en slechts een heeeel klein aantal, maar echt belachelijk klein, die echt bij zijn eigen standpunt blijft. De rest zwicht gewoon onder de druk van de groep, wat eigenlijk belachelijk absurd is, maar wat anderen doen is een heel grote factor in het eigen gedrag. Dit is bijvoorbeeld een effect.

    Ik denkt niet dat dingen zoals dit maar even voorgeprogrammeerd zit in een mens, maar wel dat het effect heeft OP de mens wat anderen doen.


    Sidera nostra contrahent solem lunamque