LEVI ACKERMAN
De deur gaat weer eens open en vanuit mijn ooghoeken zie ik in de deuropening een meisje staan, met ietwat elfachtige trekjes.
'Het spijt me dat ik te laat ben.'
Het goede nieuws was dat ze zich in ieder geval verontschuldigd. Ik sein naar haar dat ze maar gewoon plaats moet nemen. Met haar zou ik later nog wel afrekenen, evenals met de andere laatkomer. Helaas voor mij wordt aan dat lijstje algauw een derde persoon toegevoegd. Een meisje met donker haar en nogal doorschijnende kleding komt de klas binnen wandelen. Het eerste dat ik me afvraag, is of ze aandacht te kort komt. Maar daarin zou ze absoluut niet de enige zijn op deze school, in tegendeel zelfs, dus ik maak maar geen opmerking. Ik ben verrassend aardig vandaag.
'Mijn excuses dat ik te laat ben meneer.'
Ik hoef niet eens te seinen dat ze mag gaan zitten, gezien ze zelf al een plekje opzoekt, waarna ze direct haar spullen pakt. Het verbaast me nogal. Zijn het dan soms de laatkomers die zich weten te gedragen, met uitzondering van misschien twee andere leerlingen in dit lokaal? Misschien moet ik mijn aanpak toch maar iets veranderen en wat toleranter zijn naar hen die wel op lijken te letten, in plaats van de herrieschoppers af te zeiken.
'Dan is de helft waarschijnlijk wel één of meer van hun ledematen kwijt..'
Ik kijk even haar kant op, verbaasd. Zo'n opmerking had ik niet vanuit de klas verwacht. Toch nog iemand die het lijkt te begrijpen. Nog even en ik ga dit meisje mogen.
'Daarin kan ik je geen ongelijk geven. Helaas voelen deze dames zich te goed voor veiligheidsvoorschriften en zonder dat zij een voldoende hebben op de toets veiligheidsvoorschriften, mag ik hen binnen deze muren geen zwaard geven. Dus, aan iedereen die graag zijn voortreffelijke technieken wilt tonen aan mij en de rest van de klas, ik zou maar opletten. Anders mag je de rest van het jaar de opslag opruimen en geloof me, dat wil je niet.'
Ik kijk de klas even rond met een strakke blik, al doe ik mijn best om bij de leerlingen die zich enigszins gedragen een wat zachtere blik toe te werpen, als een soort beloning. Ik ben nogal slecht in het tonen van emoties, dus het kost me wel enige moeite.
'Mijn naam is trouwens Levi. Ja, jullie mogen me bij mijn voornaam aanspreken en nee, ik heb geen Facebook, dus doe geen moeite om mij op te zoeken. Dat is nutteloos.'
Het volgende moment rent een meisje het lokaal uit. Ik keur haar verder geen blik waardig. Die krijgt achteraf nog wel problemen met mij. Of de wapen opslag. Of allebei. Ik heb geen zin er nog meer energie aan te verspillen.
"A good book is always good, no matter how many times you've read it."