Ik heb hier nog eens over nagedacht, alle reacties gelezen en eigenlijk geloof ik dat de leeftijd van het kind toch ook wel van cruciaal belang is. Kijk, als een dreumes op het punt staat zijn vingers in het stopcontact te steken en jij als ouder moet ervoor zorgen dat dat niet gebeurt, kan ik het tikje begrijpen. Ik zou veel liever de hand van het kind grijpen en iets als 'nee' zeggen, in plaats van een tik, maar het nut zie ik er op zich nog wel van in bij zeer kleine kinderen die anders zichzelf pijn zouden kunnen doen.
Als je echter een zes/zevenjarige hebt die moeilijk doet, vind ik het wel echt belachelijk en echt heel, heel dom. Die kinderen zijn er met hun volle verstand een stuk beter bij en hebben ook een stuk beter door wat je kunt doen, niet per se wat je doel is. Nog steeds hoeft het geen pijn te doen om schadelijk te kunnen zijn; toen mijn broertje die leeftijd had, begon mijn moeder ook te tikken als hij niet luisterde of hem aan zijn arm naar boven te nemen als hij niet naar bed wilde. Niets daarvan was echt pijnlijk, want ik heb er ook wel een paar ontvangen, maar de angst die erdoor volgde was immens. Ze is nogal een flinke vrouw (1.95 m en aardig gezet) en mijn broertje en ik waren allebei als de dood dat ze ooit een keer boos zou worden en ons te hard zou "corrigeren", om het zo maar te noemen. Heeft ze nooit gedaan, maar nog steeds, jaren later, trekt mijn broertje zijn armen over zijn hoofd als ze schreeuwt, zodat ze in ieder geval zijn hoofd maar niet kan raken. Ik blijf nog steeds dicht bij de telefoon voor het geval het te ver gaat en ik hulp moet inschakelen. Dat klinkt misschien heel overdreven voor sommigen van jullie, maar zo zie je maar dat die schrik op een zekere leeftijd overslaat in angst, en in mijn ervaring is er niks productiefs of leerzaams aan angst.
Ik heb het hier dus ook niet over een "corrigerende klap", want dat was het niet. Het was een tikje. Misschien dat het bij jullie heeft gewerkt, maar bij ons heeft het alleen maar heel veel shitzooi gebracht. En nu sluip ik stilletjes het topic weer uit, want ik shake als een rietje. :x
Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.