Eigengrau schreef:
Oneens. Ik heb zo'n ongelooflijke hekel gekregen aan deze hele "een corrigerend tikje is oké"-bullshit door mijn slechte ervaringen hiermee. Je kind een duw geven zodat het op de grond valt of armen die beschermend voor zich worden gehouden wegslaan, is alleen maar een manier om het naar je te laten luisteren als je geniet van de gedachte dat je iemand in jouw greep hebt door angst. En dat is zo verschrikkelijk fout, want als ouder heb je het vertrouwen en de veiligheid van je kind in handen. Zelfs een schijnbeweging die hoogstens voor de schrik is bedoeld, is een teken van agressie en dat kun je met zo'n machtspositie echt niet maken. Je gaat me niet zeggen dat je het als geliefde oké vindt dat je partner je een "corrigerend tikje" geeft - geweld pleegt dus, hoe klein dan ook - maar voor kinderen is het natuurlijk helemaal oké. Ik ben hier misschien heel erg fel in, maar ik heb zelf al ondervonden hoe snel de situatie na zo'n corrigerend tikje kan escaleren en hoe zelfs zoiets enkel is bedoeld om de angst erin te houden. Is het dan echt zo "soft" en "voor doetjes" om een kind gewoon een straf te geven waarbij het iets leert?
Er is wel een verschil tussen echt fysiek mishandelen en een tik. Een tik mag niet langer dan een paar seconden pijn doen en geen blijvende schade geven. Mijn moeder liet mijn vader slaan als ze zelf te boos was, om te voorkomen dat het te hard was, en het gebeurde ook niet zo vaak.
Ik ben overigens tegen het idee van kinderen angst in te boezemen, maar dat doen ouders toch wel, vooral bij dochters >_< Een tik is eerder voor als ze de eerdere straffen negeren (geen koekjes of geen tv meer die dag en dan toch stiekem snoepen en tv kijken) om te laten zien dat er consequenties zijn. Schijnbewegingen horen daar niet bij, waarschuwingen wel, zodat het kind de kans krijgt om zijn gedrag aan te passen. En ja, het is een daad van wanhoop, maar ik ben er persoonlijk niet tegen.
Ik vond het erger dat mijn zusje mij vaak beet, en schrok meer als de kat mij krapte. Mijn broertje is maar 1x geslagen, want mijn ouders hielden zich wel aan de wet dat je jouw kind niet mag slaan toen die werd ingevoerd. Maar toen ik klein was, was het meestal op de billen, en vrijwel nooit echt hard, en al zeker niet meer dan 1 tik
Overigens blijf ik bij mijn besluit mijn kinderen in bubbelfolie te stoppen als ze te vervelend worden. En dat lijkt heel leuk, maar ik laat ze er pas uit als elk bubbeltje gepopt is (of ik het zelf moe word). 100% veiligheid
wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder